Susanne
Freytag: Født 3. september 1957, Düsseldorf, Tyskland
Michael Mertens:
Født 23. oktober 1953, Stendahl, Tyskland
Ralf
Dörper: Født 11.
januar 1960, Düsseldorf, Tyskland
Claudia Brücken:
Født 7. desember 1963, Berchenz, Tyskland
Derek Forbes:
Født 22. juni 1956, Glasgow, Skottland
Andreas Thein:
Født 23. november 1953, Køln, Tyskland, Død 30. mai 2013
Betsi Miller:
Født 2. September 1964, Boise, Idaho, U.S.A.
Brian McGee:
Født 8. mars 1959, Glasgow, Skottland
Det tyske bandet
Propaganda var et av de mest ambisiøse og spennende pop-prosjektene
som dukket opp på 80-tallet. På midten av tiåret fikk de omtale i
musikkpressen for sin elegante elektronica og inspirasjonen fra tysk
ekspresjonisme (Fritz
Lang) og avantgarde. De fikk også mye omtale fordi det
toneangivende plateselskapet ZTT
ga ut platene deres, på samme tid som de også ga ut platene til Frankie
Goes To
Hollywood. Likefullt ble
Propaganda aldri noen salgssuksess,
verken i hjemlandet Tyskland, produksjonslandet Storbritannia, eller noe
annet sted. I Norge oppnådde aldri bandet noen plasseringer på VG-lista.
Og etter kun et år i musikkpressens søkelys forsvant de ut. Tiden
etter det ble brukt til krangel om gjeld og rettigheter med kyniske
bakmenn (og damer) i ZTT - en situasjon som også Frankie Goes To
Hollywood opplevde på samme tid.
Propaganda: Claudia Brücken,
Ralf
Dörper, Susanne
Freytag og Michael Mertens
Propaganda klarte likevel å bli genierklært den korte tiden
de holdt på. Med
fengende låter som "p: Machinery"
og "Dr. Mabuse".
I årene etter har fansen hele tiden håpet at de fire opprinnelige
medlemmene Brücken, Freytag,
Dörper
og
Mertens skulle komme sammen
igjen, og ved flere anledninger har det blitt gjort forsøk på å få
til et comeback.
Bandet ble dannet i
Düsseldorf, Tyskland høsten 1982, av Ralf Dörper og Andreas
Thein. Begge
hadde gitt ut plater i årene forut for banddannelsen. Thein med
singelen "1000 gelbe Tennisbälle",
i tillegg til at han hadde bakgrunn som DJ.
Dörper hadde
bakgrunn fra bandet Die
Krupps og albumet "Stahlwerksymphonie".
Før det hadde han også gitt ut singelen
"Viel
Feind, Viel Ehr"
(1979) med pønkbandet
S.Y.P.H., og "Lorelei"
(1981) med Die
Lemminge. Både
Ralf Dölper og Jürgen
Engler ble
medlemmer av Die Krupps.
Ralf
Dörper til venstre som medlem av Die Lemminge. Jürgen Engler til
høyre.
Dörper og Die Krupps var godt i gang med oppfølgeralbumet
"Volle
Kraft voraus"
da han møtte Andreas Thein, på en Kid
Creole & The Coconuts konsert. Han bestemte seg da for
å hoppe av bandet for heller å danne et nytt et sammen med Thein. Dörper
var lei av det Die Krupps holdt på med, og var derfor klar
for nye utfordringer. På den tiden jobbet Dörper i bank.
Die Krupps
i 1981 med Ralf Dörper nr. 2 fra venstre.
Andreas Thein var
arbeidsledig, og hadde brukt månedene forut til å reise rundt i U.S.A.
der han framførte sitt eget "Industrial Music
Performances". Thein gikk under kallenavnet Das Tote Huhn (den døde
kyllingen) etter et mislykket musikkprosjekt, der han forsøkte å
sette musikk til en historien om en kyllings død..
Andreas
Thein
Bandnavnet
Propaganda tok de fordi ordet har den samme betydningen i alle
verdens språk. At ordet også hadde referanser til de dystre årene i
tysk historie før 2. verdenskrig, var nok heller ikke tilfeldig.
Bandet ønsket å bli identifisert med sitt tyske opphav, så folk
kunne skille dem fra alle de britiske bandene. Til tross for
ordets politiske betydning ønsket de ikke å være et politisk band.
Ralf Dörper: "We’re
not political — only our name hints at it. Pop is too fond of
reducing certain values and polities shouldn’t be part of it. It’s
too dangerous to do that with politics — you end up with slogans and
extremism."
De ønsket ikke å
være et instrumentalt band, så de fikk med seg Susanne Freytag på
vokal som de begge kjent fra før. Som
Dörper var også hun fra Düsseldorf. Han hadde truffet henne i et
miljø kalt Ratinger Hof.
På den tiden var hun med i jentebandet Topolinos
der også
venninnen Claudia
Brücken var
medlem. I 1982
deltok new wave bandet
Topolinos på LP-utgivelsen
"Partysnäks" med
synthpoplåta
"Muatafa".
Låta hadde jentene skrevet selv, og de spilte også instrumentene på
låta. På
den tiden jobbet den 25 år gamle Susanne som smykkedesigner.
Ralf og Andreas tok
med seg Susanne til et studio i Køln, der de ba henne synge på noen
låter de allerede hadde spilt inn på bånd.
Susanne Freytag
og Ralf Dörper
Sammen spilte de tre
inn en demo som ble sendt til det engelske selskapet
Operation Twilight, og
Chris Bohn fra musikkmagasinet
NME. "Disziplin" og
"Sünde"
var to av låtene på demoen. "Disziplin" var opprinnelig en
Throbbing Gristle
låt, og da Propaganda ønsket å gi den ut som singel fikk de problemer
med opphavsmennene, som satte seg på bakbena.
Ingen av de to låtene ble gitt ut på
album senere.
I starten hadde
Andreas og Ralf en ide om at Propagandas musikalske konsept skulle
være å lage elektronisk musikk ut av gitarbaserte låter. Ralf
mislikte gitarrock intenst, og ønsket å uttrykke det gjennom
tangentene. Like etter gjorde de også en coverversjon av skotske Joseph
Ks gitarlåt
"Sorry For Laughing".
Ralf Dörper:
"The consciencous reason for doing 'Sorry For Laughing' was
because Joseph K were part of this guitar music from Scotland and we
are absolutely not into guitars like that. We wanted to improve the
song by using very heavy keyboards. We also once considered doing 'This
Charming Man'
because Morrissey
is so against keyboards."
Kort tid etter at
demoen ble spilt inn ble Propaganda utvidet med to medlemmer, da
Michael Mertens og Claudia
Brücken ble med.
Mertens hadde bakgrunn
fra musikkonservatoriet i Düsseldorf, og som trommeslager i bandet
Düsseldorfer Symphoniker.
Han var en bekjent av Karl
Bartos fra
Kraftwerk som hadde gått
på samme musikkskole som ham.
Michael
Mertens og Claudia Brücken
Ralf ble kjent med
Michael da sistnevnte la ut en tromme for salg i et musikkblad og
Ralf dukket opp hjemme hos Ralf for å kjøpe den. Ralf ble fascinert
av alle de merkelige trommene som Michael hadde samlet i leligheten
sin. Michael Mertens: "I had a small drum machine for sale and
I had put an advert in a Dusseldorf newspaper for it. Ralf was
interested and came `round to my place to try it out. My room was
completely cluttered with all sorts of musical instruments,
percussion, marimbas. Ralf asked me tons of questions about my musical
activities and we became friends."
Etter å ha pratet sammen litt, fant
de ut at de hadde felles visjoner musikalsk og kunstnerisk.
Michael Mertens: "There
was an interest on both sides to work together. That was it!"
Arbeidsfordelingen mellom
Dörper og den 32 år gamle Mertens kom med tiden til å bli slik at
førstnevnte skrev
tekstene til Propagandas låter,
og den som definerte innholdet i bandets musikk. Mens Mertens laget melodier og
arrangementer til tekstene, i studioet som han hadde bygd opp i sin egen stue. En
Oberheim OB-XA Synthesizer var et
viktig arbeidsredskap for Mertens. I første omgang ble Michael kun
assosiert medlem av Propaganda, både fordi han fortsatt var
tilknyttet
Düsseldorfer Symphoniker og
fordi Propaganda ønsket å fremstå som en tysk elektroutgave av
ABBA,
bestående av to
damer og to menn.
Et av få
bilder med den første besetningen av Propaganda, med
Susanne
Freytag, Andreas Thein, Claudia Brücken, og Ralf Dörper
Claudia hadde sunget med
lokale band som Haarstrauben
siden hun var 14 år gammel. Hun hadde blitt kjent med
Susanne på den tiden hun var kjæreste med Susannes bror, og de to
utviklet et venninneforhold. Det var Susanne som overtalte de andre
til å ta med Claudia i bandet, da hun mente at Claudias stemme passet
bedre til noen av låtene til Ralf og Andreas enn hennes. Claudia som
nettopp hadde sluttet på skolen var kun 19 år gammel på den tiden.
Årsaken til at de ønsket å
gi ut platene sine på et britisk selskap var at de hadde et ønske om
å nå ut til flest mulig platekjøpere.
Ralf
Dörper: "We came here
(England) because we want wider success. When we started our direction was
already fixed. Coming here merely means it has broadened - the
possibilities are much larger."
Ralf Dörper: "We could have become a cult in Germany,
no problem, but really we wanted to have a wider spectrum. Because I
think what we do has an interest for a lot of people and could
attract a lot of people."
De ønsket også å dra til
et land de kunne bedrive sin kunst uten sensur. I forkant av dette
hadde de stilt opp i et talentshow på tysk TV, der opplevde at TV
selskapet ikke tillot dem å bruke en film med bilder av Marlene
Dietrich og et zeppelin
luftskip som bakgrunn på opptredenen deres.
Dörper hadde allerede i
forkant av dette forsøkt seg på det britiske markedet, da han under
eget navn ga ut singelen "Eraserhead"
i 1982, på nevnte selskap Operation Twilight.
"Eraserhead"
hadde vært ute på singel allerede i 1980, da som et samarbeid
mellom Ralf Dörper og Bernd
Zimmerman.
Ralf Dörpers
singel "Eraserhead" fra 1982.
Ralf Dörper kjente Chris
Bohn, ettersom han på denne tiden jobbet som journalist i tysk
musikkpresse, og Dörperhadde truffet Bohn flere ganger gjennom jobben.
Man håpet at kontakten med Bohn ville
bringe dem videre til selskapet Mute
Records som på starten av 80-tallet var kjent for å ha gitt ut album med synthband som
Depeche
Mode og
Yazoo.
Men Bohn mente Mertens og co. burde droppe Twilight og
Mute Records, og heller satse på det nystartede selskapet ZTT, som
var i startgropen på denne tiden (1982). Bohn var kamerat med
Paul Morley
i ZTT. Morley mottok Propagandas tape i februar 1983.
I slutten av februar 1983 ble
Andreas og Susanne invitert over til England for å møte produsent
Trevor Horn i Basing Street Studios (Sarm studios) i London. De
andre to bandmedlemmene måtte bli igjen i Tyskland pga. skolegang.
Horn var litt skeptisk til å signere Progaganda, både fordi de hadde
så lite å vise til, og fordi musikken ikke umiddelbart var dansbar.
Trevor Horn: "Can you dance to it?". For å gi svar gjorde
Andreas noen særegne, merkelige bevegelser, som lignet på en dans.
Det var nok til at Horn ble overbevist om at man kunne danse til
musikken.
Horn var overbevist, men
ønsket likevel at bandet skulle komme opp med flere låter, som han
kunne basere sin avgjørelse på. Det ble låtene
"Doppelgänger" og
"Radetzky March".
Etter å ha sett alt det moderne utstyret som var tilgjengelig i Sarm
studios, ble det en nedtur å komme tilbake til Düsseldorf og
synthene de hadde tilgjengelig der. Slik som en Korg MonoPoly, mfb 601 sequencer,
501 rhythmn box, Roland 303 bassline, en 808 rhythmn composer og en polyphonic Oberheim OBX.
Paul Morley
kom senere til Düsseldorf for å signere kontrakt med Propaganda. Han hadde store
visjoner for dem, men fordi selskapet ennå ikke hadde fått gjort
ferdig et studio måtte de smøre seg med tålmodighet. Og månedene gikk
uten at noe skjedde.
Paul Morley
i ZTT
Allerede da de skrev
under på kontrakten forstod de at den ikke var til deres fordel, men
ønsket om å jobbe med Trevor Horn var så sterkt at de valgte å
overse klausulene. Dessuten var det vanskelig for noen fra Tyskland å
forstå hva de enkelte punktene i kontrakten innebar. Tysk og britisk
jus er også svært forskjellig.
Damene ble frustrert av situasjonen de
var i, mens Thein og
Dörper så lys i tunnelen. I motsetning til Brücken og Freytag visste de hvilket geni Horn
var, med produksjoner
for
The Buggles, Yes,
Spandau
Ballet, og
ABC på samvittigheten.
Kontrakten de skrev under på ga all makt og penger til ZTT,
(noe også Frankie goes to Hollywood opplevde litt senere).
Trevor Horn
regnes som 80-tallets mest betydningsfulle plateprodusent.
Enda de
var det første bandet til å skrive kontrakt med ZTT, opplevde de at
band som The
Art of Noise
og Frankie Goes To Hollywood fikk studiotid før
de. Noe som gjorde situasjonen
enda mer frustrerende.
Etter flere tidlige
versjoner, ble "(The Nine Lives Of) Dr. Mabuse" gitt ut på singel i
Storbritannia i
1984 på ZTT Records. Det endte med en moderat 27. plass. I 1983 hadde
singelen nådd 7. plass i Tyskland. "Dr. Mabuse" ble
remikset i ti ulike versjoner, som så ble gitt ut på ulike
singelutgivelser.
Det ble laget en musikkvideo til
låta, der både Ralf Dörper,
Suanne Freytag, Claudia Brücken, Michael Mertens og Andreas Thein
deltok. Videoen ble laget av den svært kjente
fotografen/filmprodusenten Anton
Corbijn, som ellers er mest
kjent for sitt samarbeid med Depeche
Mode og U2.
"Dr. Mabuse" var den første musikkvideoen Corbijn hadde
ansvaret for.
I det britiske musikkbladet Smash
Hits fikk singelen svært
god kritikk: "Four Germans, a brilliant record called “Dr
Mabuse” and a very strange video. There’s a word for it all…Propaganda."
"(The Nine Lives Of) Dr. Mabuse"
I et intervju med
Record Mirror forklarte Ralf
Dörper om denne Mabuse: "Mabuse is about a fascination with
evil. The Doctor was initially a character in a simple criminal story
but Fritz Lang took the character and made him into a symbol. He mixed
him up with the idea of Faust (‘The man without shadow promises you
the World’) and his view of the political situation in Germany - it was a warning against fascism. We neither advocate nor warn about
Mabuse — we agree with both - we’re affected by it but we
don’t direct. Like the hand in the video - it comes from Lang’s
‘M’ - it could be guiding or warning."
Dr. Mabuse var en skikkelse i
Fritz Langs filmklassiker "The
Testament of Dr Mabuse"
fra 1932 - en ondskapsfull psykopat og en morder.
Singelen ble produsert av
Trevor Horn, og Propaganda trodde at Horn skulle produsere bandets
kommende album. Men
Horn var
overarbeidet, og for opptatt med Frankie goes to Hollywood, og inntok
derfor kun en rolle som konsulent under innspillingen. I stedet var
det Horns visegutt Steve Lipson
som ble satt til å produsere albumet.
Fra
musikkvideoen til "Dr. Mabuse".
Det skulle
så gå et helt år før Propaganda ga ut sin neste singel "Duel",
i april 1985. (21. plass i Storbritannia i mai 1985, 9. plass i Nederland, 15.
plass i Belgia, 30. plass i Tyskland). Pga. sendrektighet og kapasitetsproblemer hos ZTT.
Teksten som handlet
om en voldelig ektemann var inspirert av et dikt av den brasilianske
poeten Flavio Volpe.
Propaganda
har i ettertid hevdet at Paul Morley stjal ideen de hadde til en video for
"Duel". Tanken deres var at man skulle la to statsledere utkjempe en
duell i videoen. I stedet bukte Morley ideen i den berømte videoen til
"Two
Tribes" med Frankie
Goes To Hollywood, der Gorbatsjov og Reagan
utkjemper en skitten kamp i en boksering.
Bilder
fra musikkvideoen til "Duel"
Bandet var
heller ikke fornøyd med at ZTT brukte alle sine markedskrefter i
Storbritannia, og ikke i Tyskland hvor interessen for bandet hele tiden
hadde vært stor. Dermed fikk Propaganda aldri noe skikkelig
gjennombrudd i hjemlandet.
I forkant av
singelutgivelsen oppstod det gnisninger mellom Andreas Thein og Claudia
Brücken. Uenigheten var så grunnleggende at Brücken ga de andre i
bandet et ultimatum: Enten slutter jeg, eller så slutter Thein!
Thein valgte da å bøye av og gi seg i Propaganda. Thein var også
misfornøyd med den manglende progresjonen hos ZTT.
Thein ble like etter
med i bandet Kino,
som hadde en viss suksess i Tyskland. Senere
har han jobbet sammen med bl.a. Boy George og
Glen
Matlock. Han var likevel såpass delaktig på "Dr. Mabuse"
og det kommende debutalbumet at han mottok royalties fra platesalget i
årene etter. Thein flyttet mye rundt i årene etter, og bodde i byer som
Barcelona, New York og Køln.
Andreas
Theins band Kino, som i 1986 ga ut singelen "Room In The Heart".
Michael Mertens som
fram til dette ikke hadde hatt status som offisielt medlem av
Propaganda, overtok plassen da Thein sluttet. På samme tid ble
Claudia kjæreste med Paul Morley, noe som skapte komplikasjoner i
samarbeidet mellom bandet og ham. I februar 1985 ble de to gift i
Acapulco i Mexico. Bryllupsreisen gikk til Bali.
Michael Mertens
(oppe til venstre) som medlem av Propaganda.
I mai 1985 deltok
Propaganda på konserten The
Value Of Entertainment
på Ambassador’s
Theatre i London,
der alle bandene som var knyttet ZTT opptrådte. Blant låtene de
framførte var coverversjoner av
"Disziplin" (Throbbing Gristle) og "Sorry For
Laughing" (Josef
K). På scenen kombinerte de
bruk av ekte instrumenter og lyd spilt inn på bånd.
Litt senere
opptrådte Propaganda i det britiske musikkprogrammet The
Tube på BBC med
"Disziplin". Propagandas versjon endte likevel ikke opp på
noe album før i 2002.
Susanne
Freytag og Propaganda
på The Tube med "Disziplin"
I juli 1985 ble
debutalbumet "A
Secret Wish"
gitt ut. 3 år etter at de skrev kontrakt med ZTT. Og omsider var alle gode krefter samlet for å få
til et godt resultat. Navn som Steve Howe (Yes),
Stewart Copeland (The
Police), David Sylvian
og Steve Jansen
(Japan),
Derek
Forbes ( Simple
Minds), Glen Gregory
(Heaven 17), Bob Kraushaar (produsert
Erasure,
ABC, Pet Shop Boys, Paul McCartney m.fl.), Trevor Horn, og
fotografen Anton Corbijn deltok
på plata. Og resultatet ble
oppsiktsvekkende bra. En 'state of the art' produksjon som
viste hva de beste folka i Storbritannia var i stand til å få til på den
tiden. At albumet var litt pompøst og selvhøytidelig fikk så være,
bl.a. med tekster inspirert av den amerikanske poeten Edgar
Allan Poe.
Kritikerne likte i hvert fall plata.
Michael Mertens har i
ettertid sagt at "A
Secret Wish" var ekstremt krevende å produsere. Ettersom
de brukte nytt elektronisk utstyr, der lydene måtte programmeres ned
til minste detalj. Michael Mertens: "People who know the technics
can imagine how terrible much work it was. FSK can not recognize the
position within a temporal sequence, so every change of programming,
also if it is at the end of the song, must be started from the
beginning. I will never do this again!!"
Samtidig med utgivelsen av plata
ble singelen "p: Machinery" (Propaganda Machinery) også lansert. Den viste på en
fin måte det storslåtte, teknisk spennende som preget "A Secret
Wish". På låta hadde de fått god hjelp fra David Sylvian fra
Japan med noen av synthriffene.
I likhet med
"Dr. Mabuse"
var "p: Machinery"
inspirert av en Fritz Lang film, denne gang klassikeren
"Metropolis"
fra 1926. En film som også Queen
og Giorgio Moroder
lot seg inspirere av på plate på samme tid.
"p: Machinery"
Dessverre ble verken
albumet eller singelen noen større suksess salgsmessig. "A
Secret Wish" nådde kun en 16. plass
i Storbritannia, 25. plass i Sverige, 24. plass i Tyskland, og 21.
plass på New Zealand. Bedre gikk det i Nederland med en flott 5.
plass på albumlisten. For Propaganda og ZTT var
platesalget av "A Secret Wish" nedslående.
Singelen
"p: Machinery" nådde kun
50. plass i Storbritannia. I Tyskland fikk den omtrent samme
skjebne (26. plass), mens singelen nådde topp 10 i land som Nederland,
Belgia og
Frankrike.
Musikkvideoen
til "p: Machinery".
En låt som ikke ble
gitt ut som singel, men som ble spilt endel rundtom på den tiden
plata ble gitt ut, var "Sorry
For Laughing". Som nevnt var den opprinnelig gitt ut på singel med det skotske
post-punk
bandet Josef K
i 1981, som en rett fram gitarlåt. I Propagandas versjon ble den mye
mer pompøs, med et detaljrikt elektronisk uttrykk.
En annen coverlåt
Propaganda gjorde under innspillingen av "A Secret Wish",
var Lou Reeds
klassiker "Femme
Fatale". Den
har senere blitt å finne på remix- og samleplater med Propaganda.
Albumet
"A Secret Wish"
Etter utgivelsen av albumet
dro Propaganda ut på en større turne, kalt "Outside
World Tour". Med 40 konserter i Europa,
Japan og vestkysten av U.S.A., i oktober og november 1985. I
Nederland deltok de også på en støttekonsert for Greenpeace. I
England gjorde de 10 konserter, bl.a. en på Hammersmith Palais.
Turneen ble gjennomført uten
Ralf Dörper, dessverre. Han mente det ville være alt for komplisert
å gjenskape arrangementene og lydbildet live - noe som også viste
seg å stemme, da de fikk problemer med opptaksbåndene de brukte på
scenen for å gjenskape de komplekse partiene fra plata.
Ralf Dörper: "My actual
thought was that Propoganda would not go the normal way to promote an
album, therefore not live. Our music was pretty addicted to
computers."
Dörper ble erstattet av bassisten Derek
Forbes som tidligere hadde
vært medlem av Simple
Minds. Også eks.
Minds-medlem Brian McGee
deltok på turneen på trommer, og gitaristen Kevin
Armstrong (Alien
Sex Fiend, Thomas
Dolby og
David Bowie). Derek
Forbes
hadde deltatt på innspillingen av "p: Machinery", og hadde
utviklet et vennskap med medlemmene av Propaganda etter det. så
derfor var det naturlig å spørre ham da de trengte en en bassist.
Dessuten kjente Forbes både Paul Morley og Propagandas manager
Keith Bourton.
Brian McGee ble anbefalt for Mertens og co. av Derek.
Noe av det mest
positive med turneen var at den bidro til å skape en 'bandfølelse'
de ikke hadde hatt tidligere. Tidligere var de individuelle musikere
som jobbet sammen om et prosjekt. Michael Mertens: "After
doing the live tour in 1986 with Derek and Brian, we thought it would
be good to develop towards being a ‘band’. Propaganda was
originally very conceptual and ‘out of the living room’. With
Derek and Brian it suddenly started having more of a feeling of a
band, which was the direction that we wanted to go."
Propaganda
på scenen i Nederland i 1985, med bl.a. Michael Mertens, Derek Forbes
og Brian McGee.
I tillegg til
turneen opptrådte Propaganda i flere TV-program og musikkshow. 2.
september 1985 deltok de på Musik
Convoy ved
Riksdagen i Berlin, der de framførte "p: Machinery"
(playback). I 1985 opptrådte Propaganda i det 'legendariske'
musikkprogrammet Peter's
Popshow, som ble
kringkastet over det meste av Europa.
Propaganda
på Musik Convoy i 1985.
I tillegg til det dårlige
platesalget, fikk bandet
etter hvert ytterligere problemer å stri med. Et av dem var at bandmedlemmene
bodde så spredd. Claudia bodde i London, Michael i Køln, mens Ralf
og Susanne bodde i Düsseldorf. Så bandfølelsen som allerede var
skjør, ble nesten helt borte. Dessuten ble det skapt splittelse innad
i
bandet ettersom Claudia Brücken (naturlig nok) var Morleys favoritt, noe
som bl.a. ble synlig for utenforstående gjennom bandets musikkvideoer der Claudia fikk oppmerksomheten.
Morley konfererte med
Claudia i stedet for bandet når det var noe nytt som skjedde, som da ZTT bestemte seg for å gi ut et remix-album av
"A Secret Wish", kalt "Wishful Thinking".
Et album de andre ikke likte, eller fikk mulighet til å delta
på.
Ralf Dörper: "What
Paul Morley did with 'Wishful Thinking' was way too much, way more
could have been made out of this album. We didn't like the result one
bit. Claudia didn't care about the band's interests, more about
herself. So our relationship didn't get any better."
"Wishful
Thinking" solgte i tillegg dårlig, med en 82. plass i
Storbritannia. Plata som var produsert av Paul Morley og
Bob Kraushaar var i utgangspunktet beregnet for det amerikanske club music-markedet. Av de
8 sporene var muligens "Thought"
mest interessant, da den var en remix av "Diszipline", som
ikke hadde vært ute på plate tidligere.
Remix-albumet
"Wishful Thinking"
I kulissene ble
det også jobbet med en solokarriere for Brücken. Bl.a. var det gjort
avtale om en duett mellom henne og Glenn Gregory
(Heaven
17).
På nyåret 1986 var
Propaganda ute på en promoteringsturne i Europa. Den dårlige
stemningen i bandet ga seg uttrykk ved at Susanne
Freytag, Michael Mertens og Ralf Dörper bodde på et hotell, mens
Claudia Brücken bodde på et annet.
I februar 1986 hadde de fire en krangel på flyplassen Charles de Gaulle i
Paris, som endte med at Claudia sluttet i Propaganda. De hadde da nettopp vært i Frankrike for å delta i et TV-show.
Claudia hadde krevd at hun skulle overta ansvaret for bandets forretningsdrift, noe de
andre tre motsatte seg. Det endte med at Claudia takket for seg, og
heller valgte å fortsette som soloartist.
En
periode var det alt annet enn det musikalske som preget
overskriftene når Propaganda ble omtalt i media.
All misnøyen hos de 3 gjenværende medlemmene av
bandet mot ZTT, kumulerte i en rettsak mot plateselskapet.
Både for å få en større andel av
platesalget, og for å komme seg fri fra kontrakten med dem, og over i
et nytt selskap. Men som Frankie Goes To Hollywood opplevde på samme
tid, var de gjennom kontrakten bundet på både armer og føtter. Til
tross for at Dörper hadde bakgrunn fra bank hadde ikke han eller de
andre i bandet fått med seg det som stod med liten skrift i
kontrakten, som erfarne
Jill Sinclair hadde
utformet. Den innebar at ZTT satt igjen med 80% av inntektene. Bruken
av de meritterte musikerne, og utgifter til leie av utstyr,
restaurantbesøk, hotell m.m. ble belastet bandet, noe som betydde at
de måtte selge over en million eksemplarer av "A Secret
Wish" før de tjente penger. Mertens og co. bestridet kravene, og
mente summen på utgiftene var satt alt for høyt.
Rettssaken ble en langdryg og dyr affære. Ralf Dörper som
hadde vært den som skrev det meste av materialet på "A secret
Wish" fikk ikke utbetalt royalties før i 1997. Alt salget før
det gikk i lommene på Trevor Horn og ZTT.
Mens rettsaken
pågikk klarte ikke Michael og Ralf å konsentrere seg om å lage
musikk. Michael valgte da å dra hjem til Tyskland en periode, for
heller å lage musikk til såpeoperaer. Michael Mertens: "It was
like ‘How To Kill An Artist’ really. I wasn’t able to write a
song for at least a year, because I was talking to lawyers all the
time. There were so many aggravations that I couldn’t sit down and
write a song, so I went to Germany and worked for a television soap
opera series. It’s a completely different thing, because people ask
you to do a specific task — you still use your creativity, but
it’s much more channelled. So that was a very good way for me to get
out of it all. I was back in work, but I didn’t have to write my own
songs — I just had to write music which fitted the pictures. That
cleaned my head out. There was no more dirty washing, and I wasn’t
looking back on it anymore."
Michael
Mertens
Også Ralf og
Susanne dro hjem til Tyskland på denne tiden. Ralf livnærte seg ved
å jobbe i bank, mens Susanne tok opp sitt gamle yrke som
smykkedesigner. Parallelt med dette forsøkte de tre å finne en
erstatter for Claudia, og selv om de kom i kontakt med mange dyktige
sangere fant de ingen de følte ble rett.
Michael Mertens:
" We tried out a lot of good singers but the problem we
encountered was personality. Sometimes you know as soon as someone
walks through the door that is not going to be right - she can sing as
beautiful as she likes. It's a very difficult thing. It was an
unpleasant experience but there was no way around it."
I 1987 kom Andreas
Thein, Ralf Dörper og Susanne Freytag sammen for å spille inn
singelen "Spacecontrol",
under bandnavnet Famous
Fairbanks. For
anledningen kalte Susanne seg for Barbarella.
Propaganda kom
seg ut av kontrakten med ZTT etter to år, da Horn og Sinclair i frykt
for å tape rettssaken valgte å la dem gå. Propaganda skrev da
kontrakt med Virgin Records (Charisma
Records i U.S.A.) i
stedet. Claudia
Brücken ble
igjen i ZTT, og dannet en en duo sammen med den engelske synthfriken Thomas Leer kalt
Act,
som
ikke ble noen suksess.
Like etter brøt
også Paul Morley og Claudia med ZTT, etter en krangel mellom Morley,
og Trevor Horn og kona Jill Sinclair.
The
Act med Claudia Brücken og Thomas Leer.
På den foregående
turneen hadde de som nevnt hyret inn
Derek Forbes på bass og Brian McGee på
trommer, disse ble etter dette innlemmet som medlemmer av Propaganda.
Michael og Susanne klarte å overtale Ralf til å akseptere bruk av
gitarer i bandets musikk, i et forsøk på å ta Propagandas musikk i
en ny retning. I første omgang skrev de låter og spilte inn demoer
uten noen ny vokalist til å ta over etter Claudia. Noen av
innspillingene ble gjort i Derek Forbes hjemmestudio i Skottland.
Like etter fant de
en ny vokalist, i 24 år gamle
Betsi Miller. Til
tross for at hun egentlig var amerikansk, hadde hun bodd i Tyskland
siden hun var 12 år gammel. Hun var født i Idaho, men hadde flyttet
med moren til Europa da sistnevnte fikk jobb i Tyskland som lærer.
Betsi ble oppdaget
av en felles venn av henne og Susanne - Axel
Hütte, mens hun sang i jentegruppa Shampoo.
Susanne ble tipset om Betsi, og dro til München for å se henne
opptre på en nattklubb der. Etter en audition dro Betsi til Düsseldorf, der
hun møtte de andre i Propaganda.
Betsi
Miller Sommeren
1988 dro de alle over til Bath i England, der selve innspillingen av
Propagandas neste plate fant sted, i The Wool Hall
Studio. Med seg på
innspillingen fikk de mange svært kjente musikere, slik som
David Gilmour (Pink
Floyd), Mel Collins (Camel,
King Crimson), Howard
Jones, William Orbit (produsent for
Madonna),
Ian Stanley (Tears for
Fears), Greg
Hawkins (The
Cars), Blue
Weaver (The
Strawbs),
Chris Hughes (produsent for
Adam and
the Ants, Tears for Fears, a-ha m.fl.),
Ian Stanley
(produsent for
Tears For Fears, Howard Jones, a-ha, Lloyd
Cole,
Tori Amos
m.fl.) og
Gary Langan (The
Art of
Noise),
for å nevne de mest kjente.
Det var særlig Stanley og Hughes som
produserte plata og var med og skrev låter, som bidro mest på
albumet som fikk navnet "1234".
Samarbeidet mellom Stanley/Hughes og Propaganda startet da Virgin
anbefalte Stanley for bandet. I utgangspunktet hadde de ønsket å
bruke Chris Hughes, men på det tidspunktet de spurte sa han nei, da
han trodde de var en gjeng med merkelige tyskere - en oppfatning han
hadde skapt seg etter å ha hørt "A Secret Wish". Hughes
ble likefullt tungt involvert i innspillingen etter å ha blitt
introdusert av kameraten Ian Stanley.
Til tross for gode
krefter valgte både Susanne Freytag og Ralf Dörper å gi seg i
Propaganda under innspillingen av plata. Freytag var den første som
valgte å gi seg, like etter at de ankom Bath. Mertens, Dölper og
produsentene hadde forsøkt å løfte henne fram som hovedsanger, men
hun følte ikke hun hadde det som skulle til. Susanne reiste i stedet hjem til
Tyskland der hun begynte å jobbe som smykkedesigner - et arbeid hun
hadde holdt på med parallelt med at hun var medlem av
Propaganda. Hun fikk litt oppmerksomhet i 1996, da noen ringer hun
hadde laget ble brukt av Bryan
Adams på
innercoveret til singelen
"18 till I Die".
Bryan
Adams med ringene Susanne Freytag hadde laget.
Dörper følte at mye av energien i bandet ble borte nå som Susanne
ga seg, og han likte ikke den nye retningen på bandets musikk, som
var blitt mer rett fram pop.
Ralf Dörper: "After Susanne left, it was just a group of people who did
something. It wasn't what you'd expected from Propaganda. Everything
got to be without much style. During a car ride one day I decided to
quit. It wasn't what I expected it to be."
Om man ser det som skjedde i sammenheng
med intervjuet Propaganda gjorde med Record Mirror i 1984 forstår man bedre
at de to ikke kunne fortsette i bandet. Ralf Dörper: "As soon as
our original ideas get changed we might as well stop. If we started
making ordinary pop songs - which we are quite capable of doing - it would no longer be Propaganda."
Ralf valgte da å slå seg sammen med det tidligere
Propaganda medlemmet Andreas Thein. Sammen dannet de bandet
Riffe. De
ga så ut singelen "Dr Acid and Mr. House", som hentet
inspirasjon fra acid-musikken på denne tiden. Dette ga dem en topp 20
hit i Tyskland, og utrolige 600.000 solgte eksemplarer verden over. En
suksess som føltes befriende for dem begge. Hiten ble
spilt inn etter en kort tur i studio. Og de slapp å vente i 3 år før de
fikk gitt den ut, slik de opplevde i Propaganda tiden. Like etter
ble Dörper med i det tyske bandet Die Krupps, som han også hadde
spilt i før han og Andreas Thein startet Propaganda. I 1992 var Die
Krupps ute med albumet "1".
Dörper var med og spilte inn ytterligere 4 album som medlem av Die
Krupps før han i 1997 valgte å hoppe av musikkbransjen, da han fikk
seg jobb som bankanalytiker i hjembyen Düsseldorf. I 2013 var
imidlertid han og Die Krupps tilbake med et nytt album.
Albumet
"1" med Die Krupps.
Dermed var alle de
opprinnelige medlemmene av Propaganda borte. Den eneste medlemmet med
tysk bakgrunn nå, var Michael Mertens. Det 'tyske' bandet bestod nå av en
tysker, to skotter, og en tysk-amerikansk dame.
Det
nye Propaganda: Betsi Miller, Brian McGee, Derek Forbes og
Michael Mertens. Selv
om Freytag ga seg tidlig i innspillingen er hun å høre på flere av
låtene, slik som
"Ministry Of Fear"
og "Vicious
Circle".
Sistnevnte var en låt som opprinnelig var skrevet for "A Secret
Wish". Ralf Dörper var med og skrev de fleste av låtene på
"1234", men ikke platas fineste spor, "Heaven
Give Me Words".
Den var skrevet av Howard Jones, Michael Mertens og Ian Stanley.
Howard Jones var tilfeldigvis i The Wool Hall samtidig som Propaganda,
og da de slet med teksten til låta spurte de om ikke han kunne hjelpe
dem.
Michael Mertens:
"Everyone thought that this could be a single, but we didn’t
quite get there. We needed some outside influence, somebody who was
objective, because we had worked on that track for a long time. So we
asked Howard if he would be interested in taking the track and writing
a lyric for it. We wanted to have a track that was great, rather than
to say we had done it all."
En
liten pust i bakken under den lange innspillingen av
"1234". Albumet
"1234" ble lagt ut for salg i mai 1990. 5 år etter
utgivelsen av Propagandas forrige album. I forkant av utgivelsen reiste
Propaganda rundt for å promotere bandet og albumet, ettersom det var
gått så lang tid siden sist, og mange ikke visste at de fortsatt
holdt på.
Resultatet ble en velkomponert plate med
et til tider kompleks lydbilde, som reflekterte bakgrunnen til den nye besetningen
i bandet, og musikerne som hadde deltatt på innspillingen. Det gikk
fra det eksperimentelle i låter som "Ministry
Of Fear" og "Your
Wildlife"
(rap), til
mer rett fram popmusikk i "Heaven Give Me Words", "Only
One Word" (med
David Gilmour på gitar), "How Much Love",
"Wound In my
Heart" og "Vicious
Circles".
Plata ble avsluttet med den vakre instrumentalen "La Carne, La Morte e Il
Diavolo".
De som ønsket mer
av det lekne, synthete lydbildet, med referanser til tysk kunst og
historie som "A Secret Wish" hadde så mye av ble skuffet.
Inntredenen av gitarer, trommer, og britiske musikere skapte en helt
annen type musikk. Og Betsi Miller hadde en vennlig fin stemme, men
uten dramatikken og 'det tyske' som kjennetegnet særlig Claudia
Brücken, men også Susanne Freytag, og som bidro til å gjøre
Propaganda anno 1985 til et mye mer spennende band. Heller ikke
tekstene var særlig spennende, der de stort sett handlet om ulykkelig
kjærlighet.
Albumet
"1234" fra 1990.
Det ble gitt ut tre
singler fra "1234", med "Heaven
Give Me Words",
"Only One Word", og "How Much Love", der særlig
førstelåta var en flott poplåt som kunne bidratt til å skape
interesse for albumet. Men dessverre nådde ikke "Heaven
Give Me Words" opp på den britiske singellisten (37. plass). I
Tyskland ble det 40. plass. Det eneste landet der singelen nådde opp
var Sverige, med en 13. plass. Musikkvideoen til "Heaven Give Me
Words" ble bl.a. vist på norsk TV.
"Heaven
Give Me Words" var en vakker låt fra Propagandas andre album "1234".
Her fra
musikkvideoen til låta, med Michael Mertens,
Brian McGee og Betsi Miller.
Salgsmessig ble
også albumet "1234" en skuffelse, selv om ca. 200.000
solgte eksemplarer kanskje ikke er så dårlig.
Det var meningen at
Propaganda skulle dra ut på en ny turne etter utgivelsen av
"1234", men Virgin Records fikk kalde føtter etter den
skuffende mottagelsen av albumet, så turneen ble kansellert. Og etter et
par TV opptredener for å promotere albumet valgte Michael, Brian,
Derek og Besti å oppløse Propaganda - det var ikke noen vits i å
fortsette.
Forbes og McGee som hadde gledet seg til å
dra på turne dro skuffet hjem til Skottland.
I forkant av oppløsningen hadde Betsi Miller, Michael Mertens og produsent Chris
Hughes prøvd å skrive låter til nok et Propaganda album, men
det
førte ikke til noe konkret.
I tillegg til det
dårlige albumsalget, var også de enkelte medlemmenes
familiesituasjon en viktig årsak til at de valgte å gå hvert til
sitt. Betsi Miller ble blant annet gift med produsent Chris Hughes, og
har i dag 3 barn med ham (de ble senere skilt). Betsi kom for noen år siden i fokus, da hun
sammen med forretningspartneren sin Colette
deltok i TV programmet
"Risking it all"
på Channel 4 i
Storbritannia. Her ble de filmet idet de forsøkte å skape sin egen
bedrift da de startet opp
Green Street House beauty spa i Bath. Salongen ble en suksess,
og mange år senere var den fortsatt i drift, med Besti som driver.
I 1991 ble Claudia
Brückens soloalbum "Love:
And A Million Other Things"
gitt
ut. Og selv om den fikk fin kritikk i pressen, solgte den dårlig.
Claudia
Brücken er en spennende dame både pga. sin stemme, og pga. sin
framtoning. I 1992 dro Michael
Mertens tilbake til Tyskland og Düsseldorf. Han fikk seg da jobb i en
bank, et sted han også hadde jobbet før han ble popartist. Parallelt
med denne jobben skrev han også musikk til flere tyske reklamefilmer,
gjennom produksjonsselskapet sitt, Music
Works.
I årene etter har
det stadig vært jobbet med å få samlet den 'klassiske' besetningen
fra "A Secret Wish" med
Dörper, Freytag, Brückens og Mertens. Høsten 1998 kom Freytag, Mertens og
Brücken sammen for å jobbe med en ny plate. Og en platekontrakt ble
skrevet med East
West. Som produsent
fikk de med seg Tim Simenon fra Bomb The Bass. Martin
Gore fra Depeche
Mode bidro på gitar. En av låtene som ble spilt inn het
"No Return".
Den var tenkt som singelutgivelse, og en musikkvideo ble spilt inn i
Marokko. Dessverre
stoppet prosjektet der.
Litt senere forsøkte de seg pånytt, denne
gang på tyske Repertoire.
Men manglende kjemi, og praktiske problemer med at de 3 bodde langt
fra hverandre gjorde at samarbeidet ble lagt død i 2002.
Noe av årsaken var
at Mertens og de andre hadde problemer
med å tilgi Claudia for at hun i sin tid vraket bandet.
Michael Mertens: "That
was very depressing, but marked irrevocably the end of our working
relationship with her, despite of every efforts from her and us
later. Some things could not be repaired even if all involved
persons want it."
Claudia Brücken: "The
reunion was worth a try, but did not work out."
Litt senere lekket ni av
låtene fra innspillingen ut på nett:
"Ignorance", "Who's
the Fool",
"Beast Within", "No
Return", "To
the Future", "Turn
To The Sun", "Dream
Within a Dream", "Cloud
9" og "Anonymous".
"Cloud 9" var skrevet av Claudia Brücken sammen med Martin
Gore, og ble å finne på plateutgivelser senere.
Like etter, i
november 2002 ble det gjort et nytt forsøk. Denne gang med Ralf
Dörper,
Susanne Freytag og Michael Mertens. Også Dörper var fortsatt bitter
på Brücken, så hun fant det best å holde seg unna. Det ble sendt
ut en pressemelding om at et nytt Propaganda album skulle spilles inn,
men etter det ble det dessverre svært stille, og noe nytt album
dukket ikke opp.
En remix-plate
kalt "The
Outside World" med gammelt materiale ble gitt ut i
2002. I tillegg til de kjente låtene fikk de som kjøpte plata høre
vakre "Femme Fatale" (skrevet av Lou Reed), som ble spilt
inn i 1984.
I 2002 ble det også gitt ut en
CD kalt "M: The Secret
Tapes Of Dr Mabuse". Bak
utgivelsen stod Ralf Dörper og Andreas Thein. De to som i sin tid
startet Propaganda. Plata inneholdt remixer av "Dr. Mabuse", samt
demoer av "Disziplin", "Sünde"
og "Sylvians Machine".
Låter som ikke tidligere hadde vært ute på plate. Plata ble kun
trykt opp i 1000 eksemplarer, noe som i ettertid har gjort utgivelsen
til en ettertraktet raritet.
"M: The
Secret Tapes Of Dr Mabuse"
11. november 2004
gjorde besetningen som laget mesterverket "A Secret Wish" en
sjelden opptreden i forbindelse med en markeringen av produsent
Trevor Horn og hans 30 år i bransjen. Sammen med berømte artister
som Pet Shop Boys,
Seal, Art of Noise, Belle & Sebastian
og Frankie Goes To
Hollywood
opptrådte Claudia Brücken, Michael Mertens, Susanne Freytag og
Ralf Dörper på Wembley
Arena.
På en konsert som senere ble kringkastet i mange land. Dessverre
førte ikke denne opptredenen til at de 4 tok opp samarbeidet.
Den
klassiske Propaganda besetningen opptrådte med
"p: Machinery" på Wembley arena 11. november 2004.
Mens alle venter på
et nytt Propaganda album benyttet Claudia Brücken i stedet anledningen
til å komme med sitt 3. album utenfor Propganda. Plata
"Another
Language" fra 2005 som var en
cover-plate var laget i samarbeid med
Andrew Poppy. Plata var produsert av det tidligere O.M.D.
medlemmet Paul Humphreys.
David Bowie, Radiohead, Kate Bush og
Marianne Faithfull var
blant artistene Claudia tolket.
Plata
"Another Language" med Claudia Brücken.
Samarbeidet mellom Claudia og Paul Humphreys hadde startet allerede
5 år tidligere, da Paul ønsket å bidra på Propaganda albumet som det aldri ble noe ut av.
I 2000 var
Humphreys tilstede på en musikkfestival i Cannes, Frankrike,
for å promotere plateselskapet sitt, Telegraph Records. Her kom
han i prat med Claudia som Paul kjente til fra
da hun var sanger i
Propaganda, et band Paul og Andy i O.M.D. så opp til. De to fant
tonen, og ble enig om å jobbe sammen når tidspunktet passet
for dem begge.
Og det tidspunktet kom lik
etterpå. Da Andy McCluskey ringte Paul for å fortelle ham at
han var blitt tilbudt å gjøre en turne i U.S.A. som O.M.D.
Men at han ikke hadde tid, så han lurte på om Paul ville dra
i stedet. Paul var først litt usikker, men så tenkte han at
dette kunne være en fin sjanse for ham og Claudia til å
prøve ut et samarbeid. I byer som Salt Lake City, Anaheim,
Los Angeles, Seattle, Dale Scots og Chicago framførte de
både O.M.D. og Propaganda låter, i tillegg til noe nytt
materiale de hadde laget. De kalte turneen
"OMD Revisited
Tour".
OneTwo:
Claudia
Brücken og Paul Humphreys.
Låta
"Cloud 9" som Brücken hadde skrevet sammen med
Martin L. Gore fra Depeche
Mode, var det som skulle til for at de to ble enig om å
danne et band sammen på et mer permanent basis. Og en felles interesse for
elektronikk, maskiner, studioer, soul, stemmer og drømmer..
De valgte å bruke OneTwo
som navn på bandet.
I 2004 gjorde de en europeisk turne sammen. De opprettet
også selskapet There There Records, slik at de kunne gi ut
materialet de laget. I juni 2004 ble EPen
"Item"
gitt ut til hyggelig omtale i media. De andre låtene het
"Sister", "Elementh of truth"
og "Signals".
Martin Gore spilte også gitar på "Cloud 9". Han hadde aldri
skrevet en låt sammen med noen andre før han gjorde denne sammen med Claudia.
EPen "Item".
I 2006 opptrådte OneTwo i
Leicester katedralen og på London Venue. Deretter dro de på
turne i Sør-Amerika.
I februar 2007 ble "Cloud
Nine"
gitt ut pånytt, denne gang som en singel. På samme tid ble
også duoens første studioalbum kalt
"Instead" gitt ut. Paul
var godt fornøyd med mottagelsen av albumet: "The
response to the release has been exciting, some of the best
reviews I’ve personally had in a long long time which has
been very nice. The album has been selling well and we were
No.2 last week on UK iTunes for our genre which was also exciting and
our club mixes are in the
UK
top 40."
"Instead" ble
svært godt mottatt av musikkinteresserte rundt om. Med et
tidsriktig lydbilde som kunne gi assosiasjoner til samtidige
plater med
Madonna og Depeche Mode. (Plata kan anbefales på det
sterkeste, som en svært positiv lytteopplevelse: webmaster).
I september 2007 turnerte
OneTwo sammen med
Erasure. I november slo seg sammen med et annet 80-talls
synthband, nemlig The Human League, på deres turne.
Og dette brakte OneTwo til Norge og Rockefeller den 19.
desember 2007.
OneTwos album "Instead".
I desember
2005 var Propaganda tilbake med en ny 12" singel kalt "Valley
of the Machine Gods".
En låt som ifølge presseskrivet skulle være Propaganda slik de
framstod på midten av 80-tallet. Plata ble av nostalgiske årsaker
kun gitt ut på 12" vinyl, og det i et begrenset opplag. Noe som
har gjort den til en ettertraktet plate blant fansen. Årsaken til at
den ikke ble gitt ut som CD, var at bandet mente at formatet snart
vil være død, til fordel for digital nedlasting. Mens vinyl var
interessant av nostalgiske årsaker. Michael Mertens: "Vinyl
is simply huge, romantic, valuable and elitist."
Propaganda
bestod på den tiden av Michael Mertens og Susanne Freytag. De to hadde base i
hjembyen Düsseldorf. Michael drev produksjonsselskapet
Escape Rout,
som laget musikk og reklamer for TV, da han ble kontaktet av
Susanne, som ønsket å ta opp tråden igjen. Også en
Ralf Beck
fra Amontillado-Music,
gjorde sitt for å overtale Michael til å spille inn musikk under
Propaganda navnet igjen
Singelen
"Valley of the Machine Gods".
I juli
2010 ble albumet "A Secret Wish" gitt ut pånytt i en 2-CD
Deluxe Edition. Platene bestod av hele 26 låter, med kjente versjoner
av låtene fra originalalbumet, 12" versjoner, og demoer som ikke
hadde vært ute på plate tidligere. I Storbritannia kom Deluxe
Edition inn på topp 100 listen.
2. mars
2011 opptrådte Claudia Brücken på Scala i London. Som musikalske
gjester på konserten var bl.a. Ralf Dörper og Susanne Freytag.
30. mai
2013 døde Andreas Thein av kreft, 59 år gammel. Som nevnt var Thein
med å starte Propaganda i 1982, sammen med Ralf Dörper.
|