Peter
Buck: Født 6.
desember 1956, Berkeley, California, U.S.A.
Mike Mills:
Født 17. desember 1958, Orange, California, U.S.A.
Michael Stipe:
Født 4. januar 1960, Decatur, Georgia, U.S.A.
Bill Berry:
Født 31. juli 1958, Duluth, Minnesota, U.S.A.
R.E.M. fikk sitt
gjennombrudd på 80-tallet, som et av de mest spennende bandene
innen alternativ sjangeren. I studentmiljøer verden over ble R.E.M.
tidlig et populært band. Med The Byrds og punk inspirasjon laget
bandet fengende skranglerock låter. Sin første hit fikk de med
"Radio Free Europe" i 1981. Mot slutten av 80-tallet ble
bandet mer melodiøst og mainstream, noe som gjorde dem mer
tilgjengelig for en større gruppe platekjøpere. Men hele tiden holdt
de høy kvalitet på utgivelsene sine, noe som gjorde dem til
favorittband hos mang en musikkjournalist.
På 90-tallet tok
de gjennom album som "Out of time"
og "Automatic for
the People", steget opp som et verdens mest populære rockeband
sammen med bl.a. U2. De var nå i stand til å fylle store stadioner med
R.E.M. fans. En popularitet de klarte å opprettholde helt fram til de
ga seg i 2011.
Fra å være et
'garasjerock' band endte de opp med hele 85 millioner solgte
studioalbum, og 1. plass på albumlisten i de fleste vestlige land, bl.a. i
Storbritannia der hele 7 av albumene deres gikk til topps.
Gjennom det meste av
sin levetid bestod R.E.M. av Michael
Stipe,
Peter Buck, Mick Mills, og Bill
Berry.
Peter Buck ble født
i California, U.S.A. Her fikk han tidlig en dyp interesse for
musikk. På den tiden var det artister som
Rolling Stones og Velvet Underground som fenget unge Buck. I 1970
flyttet familien til Atlanta, Georgia. I 1975 begynte han på Emory
University i Atlanta. Det var også dette året han kjøpte sin
første gitar - et instrument han fikk opplæring på av sin bror Kenny. I 1977 fikk han seg jobb i platebutikken
Wuxtry Records, Athens, Georgia. Her møtte han andre unge med samme
musikksmak som han selv, bl.a. Michael Stipe.
Platebutikken Wuxtry
Records i Athens
I likhet med Buck
hadde også Stipe flyttet mye rundt i ungdomsårene. Faren jobbet i
militæret, og det brakte familien til Tyskland, Texas og Illinois.
Pga. all flyttingen var Michael i ungdommen en innadvendt og sjenert
gutt. Men dette endret seg da han fikk øynene opp for pønken. På
sin skole i Collinsville, Illinois ble han en foregangsmann innen
musikksjangeren, og den første til å danne et pønkband, et band
han kalte Bad
Habits. I 1978 flyttet familien til
Watkinsville, Georgia. En småby
nær Athens. Senere samme år begynte han som kunststudent på The
University of Georgia. Det var på denne tiden han ble en fast
gjenganger i platebutikken til Peter Buck. Etter å ha pratet litt
sammen fant de ut at de begge hadde en forkjærlighet for musikkscenen
i New York, med band som The
Ramones, New York Dolls og
Patti Smith.
Og siden begge var musikere fant de ut at de skulle starte band
sammen. Som personer var de svært ulike. Buck var brautende og
utadvendt, mens Stipe var stille og tenkende.
En
ung og hårfager Michael Stipe.
Mick Mills var født
i Orange County, California. Men siden faren opprinnelig var fra
Georgia, flyttet de tilbake dit mens Mick fortsatt var en baby. Begge
foreldrene var musikalske, noe som tidlig inspirerte Mick til å ta
pianoundervisning. Da han begynte på skolen lærte han seg også å
spille bassgitar. Mills var alltid klassens snille gutt. En som jobbet
hardt med de oppgaver han ble satt til, enten de var skolerelatert
eller innen musikken. Han røykte heller ikke.
I 1972 møtte han
Bill Berry i skolesammenheng. En fyr som på mange måter var Mills'
motsetning der han var skolens "bad guy", og den som røykte
hasj. Berry var født i Duluth, Minnesota, og bodde i både Milwaukee
og Ohio før han med familien flyttet til Macon, Georgia. På skolen
fant han ut at han hadde talent for musikk, og begynte derfor å
spille trommer. På ettermiddagene pleide han å være hjemme hos
Mills hvor han og flere andre spilte sammen. Og selv om Berry syntes
Mills var en raring, fant de ut at de sammen utgjorde en god
rytmeseksjon. De spilte sammen i skolesammenhenger og i bryllup. De
spilte også i band som Shadowfax
og The Back door
Band.
Etter å ha sluttet
på High School delte Bill Berry og Mick Mills en leilighet i Macon. Fra da av prøvde de å
gjøre musikken til et levebrød. I 1976 fikk Berry jobb i
bookingbyrået Paragon. Her traff han to brødre som hadde kommet over
fra England for å promotere pønken. De het Miles
og Ian Copeland (en
tredje bror het Stewart Copeland og var på denne tiden opptatt med å
slå gjennom med The
Police). Miles kom senere til å danne
plateselskapet
I.R.S. Et selskap som kom til å gi
R.E.M.
den første platekontrakten. Bill og Mick likte det de hadde å
fortelle, og litt etter
dannet de to band sammen med Ian Copeland, kalt The Frustration.
I
1979 flyttet Mick og Bill til Athens, Georgia for å gå på college.
Hit hadde også Michael og Peter funnet veien. Og gjennom felles
venner ble de to partene introdusert for hverandre. I mars 1980 hadde
de 4 sine første uformelle øvinger sammen. Og med sine relativt like
musikalske referanser fant de raskt tonen. Å spille musikk ble
morsommere enn det noen gang tidligere hadde vært.
Et
tidlig bilde av R.E.M., med Mick, Michael (bak), Bill (liggende) og
Peter.
5. april 1980 hadde
de sin første opptreden, på en venns bursdagselskap, som ble
avholdt i en nedlagt kirke. Deretter opptrådte de på St. Mary's
Episcopal. I starten kalte de seg 3
letters. Men etter å ha bladd
litt gjennom en ordbok bestemte de seg for å bruke navnet R.E.M.
(Rapid eye movement). Ordet brukes innen psykologien og biologien, og
handler om refleksbevegelser øyet gjør mens vi sover.
6. mars 1980
opptrådte bandet første gang offentlig som R.E.M. på Tyrone's
nightclub i Athens. Deretter gikk det slag i slag med konserter, noe som gjorde dem til et populært innslag i Athens og
Gerogia. Året ble avsluttet med bandets første studioinnspilling, og oppvarmingsjobb for det britiske bandet The
Police på Fox Theatre
i Atlanta. På denne tiden fikk de også sin første manager i Jefferson
Holt. En manager de
kom til å ha til langt ut på 90-tallet. Holt hadde bivånet bandet
på deres første konsert i Nord-Carolina og latt seg imponere.
R.E.M.
på sin første turne i 1980. Her på The Pier i North-Carolina.
Fra venstre Mick Mills, Michael Stipe og Bill Berry.
Bandet bestemte seg
nå for å legge studiene på hylla for å bli heltidsmusikere, og
heller bruke tiden til å opptre for sin etter hvert økende gruppe av
fans. Bandet fikk rykte på seg for å være et energisk og spennende
liveband. Lloyd Cole sa noen år senere at
han nesten mistet selvtilliten
som liveartist etter å ha sett R.E.M. opptre.
Også i 1981
fortsatte bandet å opptre på klubber og lokale scener. I juli ga de
ut sin etter hvert legendariske debutsingel, "Radio Free Europe"
- en drivende rocker som hentet inspirasjon fra pønken, men hvor Bucks
gitarspill minnet mest om det man hadde hørt 20 år tidligere hos The
Byrds. R.E.M.s
musikk hadde heller ikke den samme aggresjonen i seg som pønken i sin
tid hadde.
Mick Mills:
"That Hib-Tone single occupies a very special place in our hearts
as it was our first record. That song began in an empty record store,
the old Chapter 3 Records in Athens."
Fra
baksiden av singelen "Radio Free Europe".
Låta ble
umiddelbart svært populær hos studentene. Også i årene som fulgte
ble studenter verden over den viktigste lyttergruppa, og de som kom
til å fungere som døråpnere hos andre deler av befolkningen. I
oktober 1981 kom bandets første album, i form av EPen "Chronic
Town". Plata var produsert av
Mitch Easter
i Drive-In Studio i Winston-Salem,
Nord Carolina,
og bestod av 5 låter. "Radio Free Europe" var ikke blant
dem. Plata hadde et litt gotisk cover. Bandet fikk deretter
platekontrakt med sin gamle venn Miles Copeland og hans nystartede
selskap I.R.S. records i mai 1982. Like etter ble "Chronic Town"
gitt ut på dette selskapet.
Deretter dro bandet
på en lengre turne over hele U.S.A. En turne som ga bandet mange nye
fans. Deretter bar det i studio for å spille inn R.E.M.s første fullformatplate, kalt "Murmur". Den ble igjen produsert av Mitch
Easter,
i samarbeid med bandet. Mick Mills: "We knew we wanted Mitch
Easter to produce 'Murmur', but I.R.S. asked us to try a different
producer. "
Mitch
Easter var en viktig mann for R.E.M. i starten.
"Radio Free Europe" ble valgt til å
åpne plata, men ellers var det nye låter på plata. Bl.a. med
favorittene "Talk about the Passion",
"We Walk",
"Moral
Kiosk" og "Perfect Circle". "Talk about the Passion"
ble gitt ut som singel fra albumet. Michael Stipe (om "We
Walk"): "I've always loved that song. The line about
the stairs comes from this house on Barber Street that we all lived in
at one time or another."
Barber
Street 248B i Athens der medlemmene av R.E.M. bodde i en periode på
starten av 80-tallet.
"Murmur" ble gitt ut i
januar 1983, og den ga bandet et umiddelbart gjennombrudd. Godt
hjulpet av musikkpressen som skamroste plata. Mange mener ennå idag
at dette er deres beste plate noensinne. I prestisjefylte Rolling
Stone magazine ble plata kåret til den beste som ble gitt ut i 1983.
Foran album som "Thriller"
med Michael Jackson
og "Synchronicity"
med The Police. Samtidig ble R.E.M. også kåret til beste nykommer.
Salgsmessig gikk det også bra, med en 36. plass på Billboard. Noe
som må sies å være bra for et alternativt band som i tillegg var en
nykommer. I Europa skulle det gå enda noen år før de slo gjennom.
I new wavens og
synthpopens æra framstod "Document" som noe helt nytt og
særegent, med sin dunkle og litt mystiske atmosfære.
R.E.M.s
debutalbum "Murmur" fra 1983.
Mens de på "Chronic
Town" hadde fremstått som et new wave band med inspirasjon fra
England, var "Murmur" mye mer tidløs og original.
Stemningsmessig hentet den mer fra den amerikanske folk-rock
tradisjonen, men med et mystisk, atmosfærisk lydbilde. Låtene var
skrevet av bandet i felleskap. En arbeidsform de også kom til å
bruke på senere album. Plata ble spilt inn på 25 dager, noe som er kort tid i forhold til
andre band på samme tid som gjerne tilbrakte et år i studio.
R.E.M. i 1983
6. oktober 1983
opptrådte bandet live på amerikansk TV for første gang. Det skjedde
på "Light Night" hos David Letterman. De spilte da "Radio
Free Europe" og "So.
Central Rain".
"Radio Free Europe" fikk en renessanse i 1983 da den ble
gitt ut på singel pånytt, og ga bandet deres første
singelplassering på Billboard med en 78. plass.
I 1983 ble Michael
Stipe kjæreste med
Natalie Merchant
fra det populære rockebandet 10,000
Maniacs - et
forhold som varte noen år.
I 1984 var bandet
klar med et nytt album, kalt "Reckoning". Her hadde de
gått tilbake til mer rett fram rock'n roll slik de hadde på
"Radio Free Europe". Eller garasjerock som noen ynder å
kalle det. Det var et energisk album med sterke låter som "So.
Central rain", "Harborcoat",
"(Don't
Go Back To) Rockville"
og den vakre balladen
"Camera". Den
ble raskt en viktig utgivelse i den gryende amerikanske alternative
rocken på den tiden.
"(Don't Go
Back To) Rockville" var skrevet av Mick Mills, og omhandlet hans
kjæreste på den tiden, Ingrid
Schorr, der han
ikke ønsket at hun skulle dra hjem til Rocksville i Maryland der
foreldrene hennes bodde. Finn
Bjelke har i mange
år vært en musikkguru i Norge, på radio, ulike musikkmagasin, og
som quizmester. Og han har flere ganger kåret
"(Don't
Go Back To) Rockville" til beste låt fra 80-tallet. Den ble
også gitt ut som singel i 1984 uten å nå opp.
"(Don't
Go Back To) Rockville" er en av R.E.M.s fineste låter.
Albumet løftet R.E.M. videre oppover på Billboard-listen med en 27.
plass som bestenotering. Det ble også laget en video kalt "Left
of Reckoning" i forbindelse med innspillingen.
"Reckoning"
fra 1984
Og så bar det ut
på turne igjen. Og i tillegg til U.S.A., besøkte bandet Europa
og Japan. På turneen fant de også veien til Norge, da de opptrådte
på Circus
i Oslo, 6. desember 1984. På konserten framførte de låter som "Hyena",
"Letter Never Sent", "Driver 8", "Old Man
Kensey", "Pretty Persuasion", "1,000,000",
"Secong Guessing", "Gardening At Night",
"9-9" og
"Windout".
i 1985 var bandets tredje studioalbum kalt "Fables of
the reconstruction" klar. Plata var spilt inn i London,
England, med Joe
Boyd (Fairport
Convention, Nick
Drake) i
kontrollrommet.
På omslaget hadde bandet brukt både "Fables of the
reconstruction", og "Reconstruction of the Fables" som
navn på albumet, noe som skapte en tilsiktet forvirring. Plata var
mer dyster enn de foregående, og ble møtt med større skepsis enn de
foregående platene hos musikkritikerne. Likefullt ble dette bandets
gjennombrudd i Europa med bl.a. en 35. plass på den britiske
albumlisten. I U.S.A. ble det 28. plass. Peter Buck har i ettertid
sagt: "Every song was an expression of how depressed we were
feeling". Den endeløse turnevirksomheten slet hardt på
samholdet i bandet på denne tiden.
"Fables of
the reconstruction" kan også regnes som en temaplate, som på en
mytisk måte omhandler de amerikanske sørstatene. Det ble gitt ut 3
singler fra albumet, der førstesingelen "Can't
Get There From Here"
var en av få lystige låter på plata.
"Fables of
the reconstruction" fra 1985
R.E.M. ble også på
denne tiden anførere for den nye anti-kommersielle bølgen som gjorde
seg gjeldende på begge sider av Atlanteren. Rundt 1985 hadde de
kommersielle popbandene med sitt stylede utseende og fancy
musikkvideoer sin storhetstid, noe som irriterte mange.
Bandet fortsatte i
samme spor i 1986 med turnevirksomhet og nytt album. Albumet het
"Life's Rich Pageant", og var produsert av tidligere
John
Mellencamp produsent
Don Gehman. Der forgjengeren hadde vært til
tider dyster og mørk, var denne lys og vakker. Vokalharmoniene
mellom Mills og Stipe som bandet i ettertid har blitt kjent for, ble for alvor tatt i bruk på denne plata.
F.eks. i "Superman".
Det var også på denne plata Michael Stipe viste sitt politiske
engasjement, med tekster som omhandlet grådighetspolitikk og miljø.
"Life's Rich Pageant" fra 1986 ble R.E.M.s internasjonale
gjennombrudd.
R.E.M. fikk også sin første store hit
i den melodiøse "Fall on Me". Låta handlet om sur nedbør.
Det ble også laget en musikkvideo til
"Fall on Me", uten at bandet selv
deltok i den. Både låta og albumet brakte dem mye positiv omtale i
musikkpressen, og da 1986 kom til en ende, fikk albumet flere
"Album of the year" utmerkelser. I U.S.A. nådde albumet 21.
plass på Billboard. I Norge ble dette bandets første plassering på
VG-lista med en 17. plass.
R.E.M.
var muligens verdens mest anerkjente rockeband i 1986.
Mellom to
studioalbum ga bandet i 1987 ut samlealbumet "Dead letter
Office". Et album som samlet bandets B-sider og andre rariteter.
Bl.a. var de fleste av låtene fra EPen "Cronic Town"
representert her. For nye R.E.M. fans viste platen en side av bandet som
de ikke kjente til.
Senere på året ga
bandet ut sitt 6. studioalbum, kalt "Document". Og det var en
plate som nådde ut til langt flere enn studentene og ungdommene de
hittil hadde hatt suksess hos. Godt hjulpet av de to store hitene
"The One I Love" og
"It's the end of the World as we
Know It" nådde albumet topp 10 på
albumlisten i
U.S.A. Bandet
ble med ett allemannseie, eller 'den tenkende manns U2' som enkelte
omtalte dem som. Plata var vital, velprodusert og riff-orientert.
Andre gode låter på "Document" var "Oddfellows
Local 151",
"Finest Worksong",
"Disturbance At The Heron House" og
en flott coverversjon av Wires
"Strange".
"The One I Love" ble en
gjenganger i bryllupsseremonier, som en hyllest til den kommende
livsledsageren. At den egentlig som Michael Stipe selv sa, var "incredibly
violent", og "It's very clear that it's about using
people over and over again", var det få som fikk med seg. Den
lystige stemningen i "It's the end of the world", stemte
heller ikke helt med den dystre teksten i låta.
"Document"
fra 1987
"The One I
Love" ble bandets første store hit med en 9. plass på Billboard.
Det medførte også mye spilletid på MTV for videoen til låta.
Bandet var for alvor iferd med å forlate alternativ-sjangeren til
fordel for mainstream rock. Scott Litt (Carly Simon, Bon Jovi) deltok
på plata som en av flere med produsenter. Og det ble starten på en
lang rekke R.E.M. plater produsert av ham.
I 1988 ble det gitt
ut en samleplate kalt "Eponymous" (44. plass i
U.S.A.). Og
det ble den siste plata bandet ga ut på I.R.S. records. For etter
bandets store suksess med "Document" som solgte 1 million
eksemplarer, var storselskapet Warner records der med en multi-million dollar kontrakt som bandet skrev under på.
"Green"
fra 1988 ble det første albumet R.E.M. ga ut på Warner. Og selv om
de nå hadde gått fra et alternativt selskap til en av de store, var
ikke lydbildet endret nevneverdig. Scott Litt tilførte likevel bandet
et litt mer polert lydbilde. Igjen fikk bandet et par store hits i
form av "Stand",
"Pop Song 89" og "Orange
crush".
I tillegg til de
mest kjente låtene var de folkemusikkaktige/mandolinbaserte balladene
"You Are The
Everything",
"The Wrong Child"
og "Hairshirt"
de man la merke til på "Green".
Michael
Stipe i videoen til "Orange Crush".
"Stand"
nådde en sterk 6. plass i
U.S.A. Mens
"Orange Crush" ble bandets første topp 40 hit i Storbritannia.
Albumet nådde 12. plass i U.S.A. På albumet hadde de unnlatt å gi
låt nr. 11 ("Untitled") på plata et navn, enda den var en av platas fineste. Den
ble et slags skjult spor. 'Sporten' med å ta med skjulte
spor på plata ble mer vanlig utover 90-tallet. Bl.a. gjorde Nirvana
det samme på
"Nevermind".
"Green"
fra 1988 ble nok en suksess for R.E.M.
Deretter dro bandet
på en turne i U.S.A., Europa, Australia og Japan, hvor de opptrådte
for store folkemengder. Noe som må ha vært en spesiell opplevelse
for et band som fram til da hadde spilt på klubber og mindre scener.
Da året var over,
var det tid for evalueringer. I Rolling Stone Magazine ble R.E.M.
kåret til Amerikas beste band.
R.E.M. hadde gitt ut
et studioalbum hvert år siden 1983, men i 1989 og 1990 kom det ingen
nye album fra bandet. I stedet ble det gitt ut to videoer kalt
"Pop screen" og
"Tourfilm" for å holde interessen
for bandet ved like. Mye av tiden disse årene ble brukt til
turnevirksomhet, slik at bandets mange nye fans fikk en mulighet til
å se dem. Men turneene gjorde også sitt til at bandet følte behov
for å ta seg en pause fra hverandre for å hente nye krefter.
Og da de gikk i
studio for å spille inn et nytt album, valgte de å bytte om rollene
for forandringens skyld.
Mills ga bassgitaren til trommeslager Berry, og valgte heller å
spille piano. Mens Buck droppet el-gitaren sin til fordel for en
mandolin. For å få det til å gå opp fikk de med seg Peter
Holsapple på gitar. Man ønsket også å lage en plate som var mest
mulig annerledes fra det de tidligere hadde gitt ut.
Derfor hyret de inn
en rapper i KRS
-One, kvinnelig vokal i
Kate Pierson fra
The B-52's,
og de tok i bruk
keyboards, noe som ikke hadde vært vanlig på de foregående albumene.
Låtene var også mer poppete enn noen gang før. Bill Berry har i ettertid innrømmet at han var redd for at
albumet kom til å floppe, og hos endel av kritikerne og den gamle
fansen var det mange som rynket på nesa.
Kate
Pierson Men anført av den
glimrende singelen "Losing my Religion" ble dette en
storselger av dimensjoner. Albumet
"Out Of Time"
solgte 5 millioner eksemplarer da det ble lagt ut for salg i mars 1991, og ble
bandets første listetopper på albumlisten i U.S.A. og i Storbritannia.
Plata gikk også til topps i Frankrike, Canada, Nederland, Østerrike
og Italia. I Norge ble det 4. plass.
"Out
Of Time" fra
1991 gikk til topps i både U.S.A. og Storbritannia.
"Losing my Religion" ble gitt ut som singel i februar 1991,
og med en kunstnerisk vakker musikkvideo og en av de beste poplåtene
som noen gang er laget ble singelen en salgssuksess med 1. plass i
mange land, og 4. plass i U.S.A. og Norge.
Stor hit ble også
den barnslig fengende "Shiny
Happy People"
da den ble gitt ut på singel i mai 1991. Tittelen var inspirert av en
kinesisk propaganda-plakat med tittelen "Shiny happy people holding hands".
Det barnslige preget, godt hjulpet av Kate Piersons sukkersøte
stemme, var tilsiktet ifølge Michael Stipe: "It's a fruity pop
song written for children. It just is what it is."
Det var
plateselskapet Warner som oppfordret R.E.M. til å lage en tempolåt
til det nye albumet, noe de litt motvillig ga etter på.
"Shiny
Happy People" er det mest pop-pregede R.E.M. noensinne har
gjort.
Videoen til låta var også uvant
'glad' til de
å være.
"Shiny happy people"
ble en topp 10 hit i land som Norge, U.S.A., Storbritannia, Canada,
Frankrike, Tyskland, Irland og Nederland. Og i ettertid har låta endt
opp som en av R.E.M.s mest kjente låter, og en av de store hitlåtene
fra 90-tallet.
I intervjuer i
årene etter Stipe og bandet gang på gang uttrykt hvor mye de
misliker låta.
Michael Stipe (i
2003): "If there was one song that was sent into outer space to
represent R.E.M. for the rest of time, I would not want it to be
'Shiny Happy People'."
Michael
Stipe (i 2016): "I don't regret that song. We made a lot of money
off that song. That's not why we wrote it. We wrote it because we were
challenging ourselves. I grew up a child of the '60s listening to The
Monkees and the Archies and The Banana Splits. The guys threw me the
stupidest song that sounded so buoyant and weird and I was like, OK, I
accept the challenge. So it was bubblegum music made for kids. Don't
hate it. But I don't want to sing it."
I
tillegg til de to nevnte låtene inneholdt "Out Of Time"
fine ting som
"Near Wild Heaven",
"Texarkana"
og "Country
Feedback".
På Grammy awards i
1992 fikk R.E.M. tre priser
for "Best Pop Performance"
(Losing My Religion), "Best Alternative Album" og "Best Video" (Losing My
Religion). Videoen til "Losing my Religion" fikk også 6
priser på MTV Music awards.
R.E.M. var nå blitt superstjerner. Og de så
ut til å like det.
Man skulle tro at
bandet nå hadde nådd den kommersielle toppen, som et av verdens
mestselgende band. Men året etter var de klar med en ny plate som kom
til å knuse "Out of Time" når det gjaldt platesalg. "Automatic
for the People" klarte å kombinere melankolien og rock-følelsen fra de gamle R.E.M. platene, med det melodiøse fra "Out
of Time". I tillegg hadde de fått en ekstra dimensjon i Led
Zeppelins gamle orkestermann
John Paul Jones. Med sine strykere bidro
han til å gjøre "Automatic for the People" til en vakker
plate. Ikke minst på låter som "Nightswimming" og
"Drive".
"Drive"
var første singel fra plata, og den nådde topp 10 i mange land, og
ble spilt mye på radio - enda den ikke hadde noe skikkelig refreng,
og stemningen var litt melankolsk.
"Automatic for
the People" viste også bandet idet de var iferd med å gå fra
kulthelter over til å bli voksne menn med livserfaring. Melankolien gikk som en rød tråd gjennom låter som "Everybody hurts",
"Nightswimming" og "Sweetness folllows". Og der
"Out of time" hadde hiten "Losing My religion",
hadde denne plata den vakre balladen "Everybody Hurts" og
den country-inspirerte "Man on the Moon". To låter som begge
har gått inn i klassikernes rekker.
"Automatic for
the People" solgte i utrolige 18 millioner eksemplarer. I Norge
gikk den ikke til topps (4. plass), men var inne på VG-lista i både
1992,
1993,
1995,
1996,
1998,
1999,
2000,
og 2001. Plata ble skamrost av kritikerne. Alle så ut til å elske
plata. I årene etter har plata figurert i mange kåringer over
tidenes beste album. Q magazine
har den som tidenes 6. beste plate,
mens NME har den på 23. plass. Sjelden har en plate klart å
kombinere det kvantitative og det kvalitative på en måte som det
R.E.M.
gjorde her.
Albumnavnet "Automatic
for the People" hadde bandet hentet fra et slagord på et skilt
hos en av Athens' restauranter.
Den
virkelige "Automatic for the People".
Selv om de fleste
likte plata godt, følte endel av fansen at R.E.M. igjen hadde laget
en for myk plate, og ikke så rockete som de hadde vært på "Murmur"
og "Reckoning", noe bandet muligens følte selv også. For i
1994 var de tilbake med sitt mest rockete album noensinne, kalt
"Monster". Og her var det melodiøse og vakre blitt
erstattet av en vegg av gitarer. Selv Michael Stipes stemme havnet
litt i bakgrunnen. Singelen "What's the
frequency, Kenneth?"
viste hva fansen hadde i vente på albumet. Bandet var muligens preget
av grunge-rocken som var det store på denne tiden, og albumet hadde
elementer av glamrock i seg. Stipe var en god venn av Kurt
Cobain fra
grunge-bandet Nirvana.
"Monster" fra 1994
Kritikerne og fansen
var blandet i sin mottagelse av plata. Men de fleste var enig i at
R.E.M. var modig som torde å ta en helt ny vending i forhold til
tidligere plater. Salgmessig ble det igjen full klaff med 1. plass i
både Storbritannia og U.S.A. I Norge nådde plata 2. plass på
VG-lista, noe som var deres beste plassering så langt.
I 1991 deltok Peter
Buck og Michael Stipe fra R.E.M. på Billy Braggs album
"Don't
try this at home". Stipe bidro med
sang på morsomme
"You woke up my Neighbourhood".
Og i 1994 deltok
Michael Stipe på den vakre låta "Your Ghost"
med Kristin
Hersh på hennes album "Hips and Makers". Hun hadde
tidligere vært medlem av alternativ-bandet Throwing
Muses.
I 1995 dro R.E.M. ut
på turne, den første på 5 år. Men turneen ble overskygget av en
rekke uheldige hendelser som holdt på å ta knekken på bandet. Det
toppet seg under en konsert i Sveits da trommeslager Bill Berry fikk
hjerneslag. Han ble kjørt til sykehuset hvor han fikk behandling.
Etter noen ukers pause fortsatte han turneen. Også Mike Mills og
Michael Stipe måtte innom sykehuset for inngrep i løpet av Europa-turneen.
Bandet har i alle
år hatt en høy terskel for å avlyse konserter. Noe dette viser.
Michael Stipe: "Jeg tenker alltid på konsertene fra fansens synspunkt.
Jeg tenker på avstandene disse menneskene har reist for å se oss, ti
timer på tog eller noe, at de har tatt seg fri fra arbeidet, stått
timesvis i kø.. Og så skal man høre at konserten er avlyst?".
Et slikt knusende slag hadde en ung Stipe selv opplevd i Athens, da et
av favorittbandene hans på den tiden, Roxy
Music, skulle opptre. Skuffelsen han opplevde da de avlyste
konserten glemmer han aldri.
i 1996 ble det
langvarige samarbeidet med manager Jefferson Holt avsluttet. På samme
tid skrev de en ny kontrakt med Warner records, til en verdi av 80
millioner dollar. I 1996 ga de også ut albumet "New adventures
in Hi-fi". Et album som på ingen måte skapte de store
overskriftene i den ene eller andre retningen. Heller ikke singlene
fra albumet klarte å skape interesse slik "Man on the Moon",
"Everybody Hurts" og "Losing my Religion" hadde
gjort noen år tidligere. Selv om låter som "E-Bow
the Letter", "Bittersweet
Me" og "Electrolite"
gjorde det brukbart
på singellistene rundtom, og ble spilt mye på radio.
Musikkpressen likte plata som var den av 90-talls platene som minnet mest om 80-talls platene. Den solgte
veldig bra med 1. plass i
Storbritannia og svært mange andre land, bl.a. Norge. I U.S.A. ble
det 2. plass.
"New adventures
in Hi-fi" i 1996
Alle låtene på
plata handler om det å reise eller være i bevegelse. Og selve plata
ble spilt inn under "Monster" turneen, på båndopptakere,
fra konserter og studioer rundt om. Dette bidro til å gi plata et
løst og ledig preg, uten det voldsomme inntrykket produksjonene
på de foregående platene ga lytteren. Plata var på hele 62 minutter.
I 1997 gikk R.E.M. igjen
i studio for å spille inn plate. Men før de kom så langt måtte
bandet komme med en sjokkerende kunngjøring. Bandmedlem gjennom 17
år, Bill Berry, valgte å gi seg i bandet. Han ønsket å være mer
sammen med familien. Og etter det som hadde skjedd to år tidligere,
var det mange som hadde stor forståelse for det valget. R.E.M. var da
redusert til en trio. Ingen ny trommeslager ble tatt inn som medlem av
bandet.
|
|
|
|
|
Bill
Berry sluttet i bandet i 1997. |
|
Trioen
R.E.M.
|
Albumet "Up"
ble gitt ut i oktober 1998 til lunken mottagelse fra musikkpressen.
Selv om den het "Up" var den en kunstnerisk
nedtur. Muligens den svakeste plata bandet har gitt ut. På albumet
virket det som de fortsatt prøvde å være nyskapende og hipp, men
det ble i realiteten ingenting ut av det. De fleste låtene var
svært rolige og lite engasjerende. Et par fine spor som "Daysleeper",
"Airportman" og
"Suspicion"
veide likevel opp noe.
Men selv om de fleste var enig om at R.E.M. hadde levert en svak
plate, solgte den bra. 1. plass i Norge, 2. plass i Storbritannia og 3.
plass i U.S.A. er jo alt annet en dårlig. Men det totale salget
lå langt unna "Out of time" og "Automatic for the
People". Man mistenkte bandet for å ha en VELDIG trofast
tilhengerskare som kjøpte albumene deres uansett.
"Up"
fra 1998.
Mick, Peter og
Michael og valgte å
ikke dra på en turne for å promotere plata, noe som bidro til at den
raskt gikk i glemmeboken. Warner var svært skuffet over salget av
"Up" og lurte på om bandet var verd den dyre kontrakten de
hadde fått. Også bandet begynte å tvile på om de lenger hadde noen
framtid. Men etter å ha bearbeidet tankene litt, bestemte de seg
for å fortsette sammen som band. I 1999 dro de på en 6 ukers
verdensturne. Den første som en trio.
I 1999 ble det også
laget en film om den omstritte underholdningsartisten Andy Kaufman,
kalt "Man on the Moon".
Jim Carrey spilte hovedrollen i
filmen. Mye tyder på at det aldri hadde blitt noen film om ikke
R.E.M. hadde skrevet "Man on the Moon" til 1992 albumet
"Automatic for the People". En låt som også handlet om
Andy Kaufman. Navnet til filmen ble tatt rett ut av R.E.M. låta, og
bandet fikk også gleden av å lage flere låter til soundtracket. I tillegg til "Man on the Moon" var de
bl.a.
representert med låta "The Great Beyond". En låt som ble
gitt ut på singel. I Storbritannia ble dette en av deres største hits med
en 3. plass på singellisten.
Filmen
"Man on the Moon", inspirert av bl.a. R.E.M.
I 1999 opptrådte
R.E.M. også på Muppet Show med en omskrevet versjon av "Shiny
Happy People" - kalt "Furry
Happy Monsters".
Kate Piersons stemme ble i showet erstattet av 'muppeten' Stephanie
D'Abruzzo. Peter
Buck var stor fan av Muppet Show, og det var også hans to døtre, noe
som muligens forklarer den litt overraskende opptredenen. Under showet
reflekterte Buck over sin yrkestilværelse.. Peter Buck: "You just looked
around, going, Man this is a weird way to make a living."
R.E.M.
opptrådte på The Muppet Show i 1999.
Etter verdensturneen
dro R.E.M. påny i studio for å spille inn plate. Resultatet ble
"Reveal" fra
2001 - en lys plate med de sterkeste melodiene
bandet hadde laget siden "Automatic For The People". Det var ingen
revolusjonerende plate, noe som gjorde at mange kritikere vendte
tommelen ned. Mens andre påpekte sterke låter som den 60-talls inspirerte "Beachball", "She just wants to
be", "All the way to Reno" og "Imitation of
Life", og ga den fine kritiker. Blant annet VG som ga den en
5er.
På plata hadde bandet utviklet et mer syntetisk lydbilde enn noen
gang før, noe som gjorde at enkelte sammenlignet den med de franske
elektrogutta i Air. Salgsmessig gikk det bra med 1. plass på
albumlistene i Storbritannia og Norge. I U.S.A. ble det 6. plass.
Singelen
"Imitation of Life" ble vist mye på MTV og andre
musikkanaler. Og ble en topp 10 hit i Storbritannia og Norge.
"Reveal" fra 2001
På samme tid kom
Michael Stipe 'ut av skapet' og erkjente at han var homofil.
Han fortalte også at han hadde bodd sammen med en annen mann i 3 år,
uten at det skapte
større overskrifter. Allerede i 1994 fortalte han i et intervju at
han hadde hatt forhold med både kvinner og menn.
Etter
albumutgivelsen dro bandet på en større promotion-turne.
I 2003 ga bandet ut
den første samleplaten de selv hadde hatt kontroll over. Platen het
"In Time: The Best of R.E.M."
. Bandet hadde selv stått bak
utvelgelsen av hvilke låter som skulle være med. De håpet at albumet ville bidra til å vekke interessen for bandet igjen i
U.S.A. - et marked de hadde mistet litt grepet på de senere årene.
Det endte likevel kun med en 16. plass på Billboard. Mens den gikk til topps i Storbritannia
og Norge. I Norge toppet samleplata VG-lista i hele 9 uker og ble med
det den mest solgte plata i 2003. Betegnende nok solgte den i et
nesten like stort antall i Norge som i hjemlandet U.S.A. Et land med
70 ganger så mange mennesker..
"In Time: The Best of R.E.M."
I forbindelse med
utgivelsen av samleplata innrømmet bandet overfor VG at bandet hadde
hatt tunge stunder etter at Bill Berry ga seg i 1998. Det var først
da, i 2003, at man følte seg ferdig med savnet.
I oktober 2004
deltok R.E.M. i en politisk markering for å få George Bush Jr.
fjernet fra makten i forbindelse med det amerikanske valget. De stilte
på scenen sammen med bl.a. Bruce
Springsteen, uten at det så ut til
å hjelpe. Bush ble som kjent valgt. I 2004 hadde bandet spilt inn
låta "Bad Day"
som var ment som en reaksjon på Bush administrasjonen, og amerikansk
media som tok Bush' propaganda for god fisk.
Stipe har omtalt seg
selv som politisk aktivist som person. Michael Stipe: "Som musiker synes
jeg ikke jobben min er noe annet enn å skape musikk som inspirerer,
som gjør folk glade, triste, sinte, eller hva som helst. Men de to
verdene kolliderer ofte".
Michael
Stipe og Bruce Springsteen sammen mot George Bush Jr.
I 2004 var R.E.M. tilbake med studioalbumet
"Around the
Sun" - et småkoselig halvakustisk album med fine låter som
"The Outsiders",
"Make It All Okay", "Final Straw" og
"I
Wanted To Be Wrong", i tillegg til
singelhiten
"Leaving New
York". Det lavmælte preget på plata
lot tankene gå tilbake til
klassikeren "Automatic for the People". Stipe og co. har
til tross for sine politiske markeringer sjelden latt sine politiske
synspunkt komme til uttrykk på plate. Men her sang Stipe om temaer
som personlig mot i en urolig tid, fremmedfrykt og intoleranse,
religion som halmstrå, og hvordan amerikanerne har sviktet sine egne
idealer.
Salgmessig gikk det
litt dårlig i hjemlandet, med kun 13. plass på Billboard. Til topps
gikk "Around the
Sun" i land som Storbritannia, Østerrike, Italia, Tyskland,
Norge, Sverige, Storbritannia og Sveits. I U.S.A. ble det 13. plass.
"Around the
Sun" fra 2004.
Deretter bar det ut på turne igjen. Og denne gangen fant
R.E.M. veien til Norge for 2. gang siden 1984. Begivenheten fant plass 1.
februar 2005 i Oslo
Spektrum, hvor flere tusen fans fikk gleden av å
oppleve bandet. Senere på året holdt bandet konsert i både Oslo og
Stavanger. Til sammen 3 konserter.
Michael Stipe fra
2005-turneen
Selv om interessen
for R.E.M. hadde dalt litt hadde bandet ingen planer om å gi seg. Etter den tunge
tiden rundt år 2000 hadde bandet kommet til den erkjennelsen at de
fortsatt ønsket å spille sammen, gi ut plater, og opptre for
publikum verden over. Etter 25 år sammen var samholdet i bandet
sterkere enn noen gang. Til glede for den store og trofaste fanskaren
bandet hadde opparbeidet seg verden over.
Tre
aldrende herrer i R.E.M. anno 2005. Mick Mills, Michael Stipe og
Peter Buck.
I september 2006 ble
samleplaten "And
I feel fine-The Best of I.R.S. years 1982-1987"
gitt ut.
Plata kom i to utgaver. Den ene som en enkel-CD med 21 av
bandets favorittlåter fra denne perioden. Den andre som en dobbelt-CD,
der CD nr. 2 inneholdt rariteter med låter som ikke har vært ute
på plate før, og demoer av kjente låter.
Samleplata
"And I feel fine". Det
ble også
gitt ut en DVD kalt "When
the light is mine - The best of the I.R.S. Years 1982-1987 Video
Collection", der bandet ble fulgt fra utgivelsen av "Chronic Town" til
"Document".
Bandet selv hadde
stor moro med utvelgelsen av låtene, og med å legge kommentarer til
sporene. Samtidig som det ga dem et hyggelig gjensyn med låtene de
spilte inn i sine første år sammen.
Det var EMI som satt med
rettighetene til I.R.S. innspillingene som stod for utgivelsen av
platene. Salgsmessig ble det svært skuffende, med 70. plass i
Storbritannia og 119.plass i U.S.A. I Norge derimot ble dette en
populær plate, med en 10. plass på VG-lista.
I mars 2007 ble
R.E.M. innlemmet i prestisjefylte Rock'n
Roll Hall of Fame.
I den forbindelse gjorde R.E.M. en opptreden for de frammøtte. Og med
seg på scenen hadde de ingen ringere enn Bill Berry, noe som viste at
de fortsatt holdt kontakt med hverandre, og at Bill fortsatt fant glede i å
opptre. Det var Eddie
Vedder fra Pearl
Jam som holdt tale
for R.E.M. i forbindelse med innlemmelsen.
Bill
Berry, Eddie Vedder, Mick Mills, Michael Stipe, og Peter Buck
på Rock'n
Roll Hall of Fame
Bill Berry bodde fortsatt på sin gård like utenfor Athens, Georgia. En by også
Michael Stipe har husvære i. Riktignok pendlet han mellom huset sitt
her og leiligheten i New York. Han omtalte dette som en perfekt
kombinasjon. Michael Stipe: "Jeg føler at jeg i U.S.A. har funnet en
perfekt småby, og en perfekt storby å bo i. Hver by har elementer
jeg trenger i mitt dagligliv, så jeg anser meg selv for å være
veldig heldig som kan hente inspirasjon fra begge."
Stipe misliker
kjendisklubber og filmpremierer, og han misliker å prate om sin
seksualitet. Selv om pressen er veldig opptatt av akkurat det.
Mens bandet øvde til
opptredenen på Rock'n roll hall of Fame, spilte de også inn en
coverversjon av John
Lennons "#9 dream" for
Amnesty International og
deres plateutgivelse "Instant Karma: The Amnesty
International Campaign to Save Darfur".
Bill Berry deltok også på låta.
I oktober 2007 ble
liveplata "R.E.M. live"
gitt ut, som bandets
første livealbum. Konserten bandet gjorde i Dublin 26. og 27.
februar 2005 dannet
grunnlaget for utgivelsen som bestod av 2 CDer og en DVD.
"R.E.M. live"
I 2007 var R.E.M. ellers
opptatt med innspillingen av sitt neste album, kalt
"Accelerate". Plata
var produsert av
Garret "Jacknife" Lee
(U2,
Green Day, The Hives, Snow Patrol).
Visstnok brukte ikke bandet mer enn 9 uker på å gjøre ferdig
innspillingen, noe som ifølge Stipe var det raskeste de hadde gjort
på 20 år. Michael Stipe: "we
spent less time making this record than we have in 20 years." Med
seg på innspillingen hadde de musikerne
Bill Rieflin
og Scott McCaughey,
som hadde vært med R.E.M. på turne.
Allerede i midten av mars
2008 lekket"Accelerate" ut på nettet. Og fornøyde fans kunne berette om
et av de beste R.E.M. albumene på mange år. Et album som minnet om
den rockbaserte musikken de laget på 80-tallet. Musikkmagasinene var
også godt fornøyd med at Stipe og co. i større grad hadde gått
tilbake til lydbildet på 80-tallet.
R.E.M. hadde også selv bidratt
til at plata ble tilgjengelig på nettet før release, da de som
første band presenterte nytt materiale på nettsamfunnet Facebook.
24. mars 2008 kunne alle høre det her - en uke før det offisielt ble
lagt ut for salg 31. mars. Michael Stipe: "Jeg tror du enten kan
være med på den nye teknologien, eller sitte tilbakelent og se på
utviklingen. Jeg vil heller være der det skjer enn å sitte å se på."
"Accelerate" var mer
gitarbasert, med et nedstrippet lydbilde. Noe bandets irske fans
fikk erfare da noen av låtene ble presentert under en konsert i
Dublin. I motsetning til "Around The Sun" var det ingen
ballader på albumet, kun energi og positive rockelåter.
Som første singel
fra det nye albumet ble "Supernatural
Serious" gitt ut i
februar. Videoen til låta ble spilt inn en sexbutikk i New York.
Senere ble også "Hollow
Man" og "Man-Sized
Wreath" gitt ut som
singler.
"Accelerate"
fra 2008
Mottakelsen av plata var
stort sett positiv rundt om, da den ble lagt ut for salg 31. mars
2008, slik som i The
Guardian, musikkavisa NME,
The New York Times,
Rolling Stone Magazine,
og Spin Magazine.
I Norge var Dagbladet og
anmelder Peter Vollset
alt annet enn positive. Han omtalte "Accelerate" som "Ny
skit, gammal innpakning" og "Det at 'Accelerate' er såpass
middelmådig som det er, såpass kjedelig og forutsigbar, gjøres ikke
mindre frustrerende av det faktum at produsent Jacknife
Lee har gjort nesten
alt rett for at det ikke skal være det."
Salgsmessig gikk det igjen
veldig bra, med 1. plass i land som Storbritannia, Norge, Sveits,
Canada, Belgia og Danmark. Og 2. plass i land som U.S.A., Tyskland,
Italia, Nederland, og Østerrike.
29. januar 2008 ble det
kjent at R.E.M. planla å besøke Norge og Bergen på deres
"Accelerate tour".
11. februar kom beskjeden
om at også Oslo fikk besøk av R.E.M. høsten 2008. Datoene for
konsertene ble 3. september i Oslo (Vallhall),
og 4. september i Bergen (Bergenshus
festning).
Konsertplakaten for R.E.M. turneen.
Sommeren 2008 gjorde R.E.M. en to måneders turne i Nord-Amerika. Den
europeiske delen av turneen startet i Amsterdam 2. juli 2008. Som
oppvarmingsband hadde de fått med seg
Modest Mouse
og The National.
De opptrådte også på flere festivaler.
"Accelerate tour" ble ikke den suksessen bandet hadde
håpet på. I Storbritannia mottok de negative tilbakemeldinger på
flere av konsertene de gjorde. Og de opplevde at interessen for
konsertene ikke var slik den hadde vært, slik at de måtte flytte
dem til mindre arenaer. Dette var også tilfellet i Oslo, der det
egentlig var meningen at de skulle opptre på Ullevål stadion.
På Valhall i Oslo klaffet
imidlertid det meste, da de opptrådte her 3. september 2008. Stipe
var i storslag, og publikum lot seg rive med fra første stund da
R.E.M. dro igang med tittellåta
"Accelerate" fra
det nyeste albumet. På "The One I Love" var han også nede
blant publikum og sang. Mellom låtene småpratet Stipe litt. Bl.a.
benyttet han anledningen til å gi Norge ros for den nye
kjønnsnøytrale ekteskapsloven. Deretter spilte de "Pretty
Persuasion" - en låt
som handler om hvordan det var å vokse opp som homofil i U.S.A.
VG som var tilstede likte
konserten, og ga den terningkast 5. De
mente at R.E.M. eldes med stil, og omtalte dem som collegerockens
Rolling Stones:
"De jager ikke lenger sin ungdomstid med tunga rett ut av
av kjeften, men lener seg på en formidabel karriere med fornyet
selvtillit.
Også Dagbladet likte
konserten, og mente at R.E.M. slo fryktelig tilbake etter den negative
omtalen av turneen forut.
Som oppvarmingsband hadde
R.E.M. The Disciplines
- et band bestående av gamle Briskeby
medlemmer, samt amerikaneren Ken
Stringfellow.
Låter VG framhevet fra konserten var
"The Great Beyond",
"Electrolite",
"Let me in", "The One I love",
og den pønkete "Horse to
water" fra sisteplata.
I forbindelse med konserten
i Oslo ble R.E.M. og Michael Stipe intervjuet av VG og
TV2.
Her benyttet han sjansen til å skryte av Norge og nordmenns
væremåte. Han mente vi var politisk bevisste, og satte større pris
på hans politiske tekster. I U.S.A. blir han ifølge ham selv buet på
når han kom med appeller.
R.E.M. under
konserten i Vallhall, Oslo den 3. september 2008 (foto: Nils
Bjåland).
R.E.M. hadde med dette
gjort 9 konserter i Norge, i landet bandet selger mest plater
pr. hode. Til TV2 kunne Stipe røpe at da de bodde på hotell Munken i
Oslo, under den første konserten de gjorde i landet i 1984, lot han seg
imponere av hotellrommets fasiliteter, og tok derfor med seg et
håndkle derfra som minne fra oppholdet.
Underveis på turneen begynte
tvilen å melde seg hos Michael, Peter og Mike, om det var noen vits
å fortsette sammen som band. Slike diskusjoner hadde de hatt jevnlig
de seneste årene. Men etter endel negativ kritikk den siste tiden -
for turneene de gjorde, albumet "Around the Sun", og et
turbulent forhold til plateselskapet Warner, gjorde at de følte at
det kanskje var på tide å gi seg.
I hjemlandet U.S.A. fikk
Stipe stor oppmerksomhet i september, da han ble sitert på å ha sagt
at han kom til å flytte fra landet om republikanerne vant det
kommende valget der. Ifølge Stipe sa han det kun som en spøk. Nå
slapp han heldigvis å flytte, ettersom demokratene og Barack Obama
vant valget.
Peter Buck,
Michael Stipe og Mick Mills.
Med turneen unnagjort begynte
R.E.M. arbeidet med et nytt studioalbum - det 15. i rekken. Fortsatt
var de usikker på om de ønsket å fortsette som R.E.M. eller om de
skulle gi seg, og det preget innspillingen. Det positive med det var
at om dette skulle bli den siste R.E.M. plata, skulle det i hvert fall
bli en bra en.
Mike Mills: "We had to
make some decision about how to continue going forward as a recording
unit, and if we still wanted to tour together. Oddly enough, I think
that independently, we all arrived at the conclusion that this was
such a great opportunity to walk away on our own terms, that we
thought, 'Why not take advantage of it?"
De var også bevisst på at
plata skulle bli annerledes enn "Accelerate" - mer
storslått, og ikke fullt så rockete som forgjengeren. Bla. ønsket
de å gi plass til flere rolige låter. Mike Mills: "There are
some really slow, beautiful songs; there are some nice, mid-tempo
ones; and then there are three or four rockers."
"Collapse Into Now"
som plata het - ble spilt inn på 4 forskjellige steder; Berlin, Tennessee, Nashville
og New Orleans.
De ønsket også å fokusere
på å ha det artig under innspillingen, om det skulle vise seg å bli
det siste de gjorde sammen. Som produsent valgte de igjen å bruke
Jacknife Lee.
Alle låtene på plata var
skrevet av Peter Buck, Mike Mills and Michael Stipe, med unntak av "Oh
My heart" og
"Blue". Sistnevnte
var skrevet sammen med rockeikonet
Patti Smith.
Jacknife Lee
produserte de seneste platene til R.E.M.
7. mars 2011 var
"Collapse into Now"
klar for utgivelse. I likhet med "Accelerate" var de fleste
anmelderne positive til plata. Også Dagbladet, som denne gang ga
R.E.M. terningkast 5: "Collapse Into Now' kunne vært tjent med
et par færre ballader midtveis, men
"All the Best"
og "Alligator
Aviator Autopilot Antimatter" besitter
nok ungdommelig entusiasme til å holde R.E.M. gående i noen gode år
til."
Også VG ga plata terningkast
5.
Salgsmessig gikk det igjen
bra, med 1. plass i land som Sveits og Tyskland. I Norge ble det 2.
plass, mens i U.S.A. og Storbritannia ble det 'bare' 5. plass.
"Collapse
into Now"
"Collapse into Now"
ble ikke fulgt opp med noen turne. I stedet valgte R.E.M. å spille
inn musikkvideoer til alle låtene på plata, og det ble gitt ut hele
5 singler derfra.
Diskusjonen om de skulle
oppløse R.E.M. fortsatte også etter innspillingen av "Collapse
Into Now", og 21. september 2011 valgte de å gå ut med en
pressemelding der de proklamerte at R.E.M. var oppløst. Fra bandets
hjemmeside:
"To our Fans and
Friends: As R.E.M., and as lifelong friends and co-conspirators, we
have decided to call it a day as a band. We walk away with a great
sense of gratitude, of finality, and of astonishment at all we have
accomplished. To anyone who ever felt touched by our music, our
deepest thanks for listening."
Dette ble utdypet med
personlige meldinger fra Mike, Michael Og Peter:
Mike Mills: "During
our last tour, and while making Collapse Into Now and putting
together this greatest hits retrospective, we started asking
ourselves, 'what next'? Working through our music and memories from
over three decades was a hell of a journey. We realized that these
songs seemed to draw a natural line under the last 31 years of our
working together.
"We have always been a band in the truest sense of the word.
Brothers who truly love, and respect, each other. We feel kind of
like pioneers in this--there's no disharmony here, no falling-outs,
no lawyers squaring-off. We've made this decision together, amicably
and with each other's best interests at heart. The time just feels
right."
Michael Stipe: "A wise man once said--'the skill in attending
a party is knowing when it's time to leave.' We built something
extraordinary together. We did this thing. And now we're going to
walk away from it. I hope our fans realize this wasn't an easy decision; but all
things must end, and we wanted to do it right, to do it our way. We have to thank all the people who helped us be R.E.M. for
these 31 years; our deepest gratitude to those who allowed us to do
this. It's been amazing."
Peter Buck: "One of the things that was always so great about
being in R.E.M. was the fact that the records and the songs we wrote
meant as much to our fans as they did to us. It was, and still is,
important to us to do right by you. Being a part of your lives has
been an unbelievable gift. Thank you."
Mike, Michael, Bill, Bertis, and I walk away as great friends. I
know I will be seeing them in the future, just as I know I will be
seeing everyone who has followed us and supported us through the
years. Even if it's only in the vinyl aisle of your local record
store, or standing at the back of the club: watching a group of 19
year olds trying to change the world."
I 2011
valgte R.E.M. å gi seg.
For fansen kom denne
meldingen som et stort sjokk, fordi det ikke var noen uttalelser i
media som kunne tolkes som at en oppløsning var nært forestående.
Men for folk som jobbet tett på Mike og co. var det nok neppe noen
overraskelse. At bandets forpliktelser overfor Warner gikk ut på
denne tiden, viste at avgjørelsen også hadde en praktisk side.
På samme tid som R.E.M.
annonserte at de ga seg postet Michael Stipe en video på sin blogg
der han var naken, med tydelig fokus på sin egen penis. Naturligvis
skapte dette overskrifter, og enkelte hevdet at Mick og Peter ønsket
å avslutte samarbeidet med Michael etter dette. Noe som senere ikke
er blitt bekreftet av de.
Som en avslutning på en
stor karriere valgte R.E.M. å gi ut den doble samleplata
"Part Lies, Part Heart, Part Truth, Part
Garbage 1982–2011",
i november 2011. Til tross for at det var gitt ut flere samleplater
med R.E.M. i årene forut, var dette første gang man hadde klart å
samle låter fra
både I.R.S. tiden og Warner på samme plate(r).
R.E.M.
takket for seg med samleplata "Part Lies, Part
Heart, Part Truth, Part Garbage 1982–2011"
CD2 ble avsluttet med de 3
låtene "A
Month of Saturdays",
"We All Go Back to Where We Belong" og
"Hallelujah".
Disse var spilt inn i tiden etter utgivelsen av "Collapse Into
Now". "We All Go Back to Where We Belong" ble også
gitt ut som singel fra samleplata.
Interessen for "Part
Lies, Part Heart, Part Truth, Part Garbage 1982–2011" var
moderat rundt om, og etterpå ble det stille fra Stipe og co. Svært
stille. En opptreden i britisk media var det siste de gjorde sammen.
Mens a-ha
og andre band gjennomførte større turneer før de ga seg, gjorde
R.E.M. ingenting. De bare sluttet.
Det virket
nesten som om de gikk fra å være et av verdens mest omtalte band til
å bli glemt av de fleste - alt i løpet av et år. Heller ikke
som enkeltpersoner har Michael, Peter og Mike gjort seg så veldig
bemerket i tiden etter at R.E.M. ble oppløst. I 2006 ga Stipe ut
singelen "In the
Sun" sammen med Chris
Martin fra
Coldplay, til støtte for
ofrene etter orkanen Katrina.
Deretter
gikk det hele 7 år før han igjen ga ut en singel, med
"Rio Grande" (sammen
med Courtney Love)
for utgivelsen "Son of
Rogues Gallery: Pirate Ballads, Sea Songs & Chanteys".
I tillegg har han deltatt på noen få utgivelser med andre artister.
I 2014 ble
det gitt ut nok en samleplate med R.E.M., kalt "Unplugged:
The Complete 1991 and 2001 Sessions".
Som navnet sa dreide seg om opptak gjort i 1991 og 2001, fra MTV-serien
"Unplugged".
Utigvelsen ble i første rekke gjort tilgjengelig på vinyl.
I 2014 ble
Stipe intervjuet av CBS This
Morning, og da ble han ikke
overraskende spurt om muligheten for en gjenforening av R.E.M. Men det
utelukket han. Michael Stipe: "Nei. Det vil aldri skje. Det er
ikke noen vits. Jeg elsker de guttene veldig mye, og jeg respekterer
dem som musikere og låtskrivere og alt, men jeg vil ikke gjøre den
tingen folk gjør. Jeg hater nostalgi. Jeg er ikke flink til å se meg
tilbake."
Han kunne
likevel ikke utelukke at han på et senere tidspunkt kom til å
fortsette som artist og gi ut plater igjen. Tiden vil vise.
R.E.M.
billedgalleri (60 bilder):
|