Arthur Ira (Art) Garfunkel:
Født 5. november 1941, Queens, New York, U.S.A
Paul Frederick Simon:
Født 13. oktober 1941, Newark, New Jersey, U.S.A.
Simon &
Garfunkel var 60-tallets mest suksessrike folkrock duo,
med klassikere som "Sounds of Silence", "The Boxer",
"Mrs. Robinson" og
"Bridge over Troubled Water".
De vakre vokalharmoniene deres regnes ennå for å være de fineste som er gjort. Og låtene deres er
i dag
like populære, og selger like mye, som de gjorde for 40 år
siden.
Som Simon &
Garfunkel ga de ut (kun) plater i løpet av 7 år før de gikk hvert
til sitt i 1970. Likefullt har de blitt stående som et av de største
navnene i musikkhistorien. Noe som forteller hvilken kvalitet og
popularitet de oppnådde på den korte tiden. Som soloartister
opplevde de også stor suksess utover 70-, og 80-tallet.
Paul Simon ble født
i Newark, New York. Familien var av jødisk/ungarsk opprinnelse.
Faren Louis Simon var musiker, og spilte bass i et radio-og
fjernsynsorkester. Mens moren
Belle var musikklærer. Inspirert av
foreldrene lærte Paul seg å spille gitar før han var 10.
Art Garfunkel vokste
også opp i en harmonisk, musikalsk familie av jødisk herkomst, med
røtter i Romania. Da
han var 4 år gammel kom faren hans hjem med en båndopptaker. Og det
var den som mer enn noe annet brakte musikk inn i hans verden. Han
hadde stor fornøyelse av å ta opp sangen sin på bånd, for
deretter å høre den avspilt.
Paul og Art møttes
da de gikk på skolen Forest Hills High i New York på midten av 50-tallet. Det
skjedde under en oppsetning av "Alice in Wonderland".
De
ble raskt venner, og begynte å synge sammen. I 1955 skrev de sin
første låt kalt "The Girl for Me". I 1957
hadde de rukket å
bli lokale stjerner på skolen, der de sang egne sanger, og låter med
deres nye favoritt The Everly
Brothers.
Paul
og Art på gutterommet til Art hjemme i Queens i 1957.
De bestemte seg da for å ta
steget videre musikalsk ved å selge sangene sine til forskjellige
utgiverhus på Manhattan. Blant disse låtene var "Hey Schoolgirl".
En låt som fanget oppmerksomheten til Sid Prosen
hos Big
Records.
Paul og Art fikk etter det platekontrakt med Big
Records. De valgte
Tom & Jerry som navn på
duoen, hvor Tom & Jerry skulle stå
for Tom Grath (Art) og
Jerry Landis (Paul).
Som
duoen Tom & Jerry i 1958. "Hey Schoolgirl"
ble backet opp bra av selskapet, og låta fikk mye radiospilling i New
York området. Noe som brakte den til 57. plass på Billboard. Etter
noen opptredener dro de tilbake til studio for å skrive flere sanger.
Men ingen av oppfølgerne klarte å følge opp hitèn.
Paul
Simon og Art Garfunkel på School Yard dance, New York, i 1958. Skuffet og
desillusjonert ble Tom & Jerry oppløst, og de dro hvert til sitt.
Art til college, mens Paul fortsatte som musiker, der han skrev
låter, spilte, og produserte for andre artister.
Han prøvde også å
slå gjennom på egen hånd. Under navn som
Paul Kane og
Tico &
the Triumphs. Rundt 1960 samarbeidet han også med en dame som het
Carole Kane. Hun skulle senere bli kjent for verden under navnet
Carole King.
Tico
& the Triumphs med en ung Paul Simon i midten. Kallenavnet
til Paul var da Jerry Landis. Også Art prøvde å
tjene noen kroner på musikken mens han studerte. Under pseudonymet
Artie Garr skrev han sanger for Octavia
records. Bl.a. en låt som het
"Private World". Men ingen av låtene gjorde det til noe på
listene.
Men hver for seg,
ble begge på starten av 60-tallet influert av folk musikk. I
1963 møttes de igjen. Og de ble enige om å gjøre et nytt forsøk
sammen, denne gang under navnet Simon & Garfunkel. De spilte så
inn albumet "Wednesday Morning, 3 A.M."
på CBS records
i
New York i mars 1964. En plate som viste de ulike artistene og
stilartene som hadde påvirket dem. Med coverversjoner av artister som Bob
Dylan, folk sangeren Ian
Campbell, og Gibson &
Camp. Musikken var hovedsaklig i en blanding
av gospel og folk. Med et nakent lydbilde, basert på
kassegitar og sang. 5 av låtene var skrevet av Paul.
Men igjen opplevde
de at musikken deres ikke ble lagt merke til av platekjøperne. Så
duoen ble pånytt splittet. Garfunkel dro tilbake til Columbia
Universitetet for å studere matematikk, mens Simon dro til England
for å hente inspirasjon til å skrive nye låter. Han reiste også
rundt og opptrådte på engelske puber. Bl.a. opptrådte han på et
fødselsdagsparty i Cambridge der også en tidlig utgave av
Pink Floyd (The
Pink Floyd sound)
opptrådte.
I England ble han pånytt
oppdaget, denne gang av Judith Peipe som var på utkikk etter
nye lovende folk
artister. Han endte deretter opp på BBC, hvor han spilte inn sanger.
Disse ble deretter gitt ut på det engelske selskapet Columbia Records
under navnet "The Paul Simon Songbook". Plata fikk god
kritikk, men solgte dårlig. Plata dannet likevel grunnlaget for det
lydbildet Simon & Garfunkel kom til å ha i årene som flugte.
Blant låtene på plata var senere klassikere som "I am a
Rock", "Kathy's Song","April come she will",
og "The Sound of Silence". Låter som kom til å utgjøre
kjernen på "Sounds of Silence" fra 1966.
Paul
Simon Songbook Hjemme i U.S.A. satt
plateselskapet med Simon & Garfunkel albumet og lurte på hva de
skulle finne på for å få folk til å like det. De bestemte seg da
for å "rocke" opp albumet litt med Bob Dylans backingband.
Produsent Tom Wilson la på el. gitar, trommer og bass, noe som hadde
vært fraværende på den første versjonen.
Paul
og Art i studio i 1966. "The
Sound of
Silence" ble så gitt ut på singel, og gjorde det umiddelbart
bra på listene. I 1966 gikk den til topps på Billboard. Da Paul
Simon fikk høre om suksessen til ny utgivelsen av, returnerte han til
U.S.A. Han var i utgangspunktet ikke videre begeistret for den nye,
opprockete versjonen av låta. Men han likte faktumet at han endelig
hadde skapt en hit, og at låta bidro til at folk over hele U.S.A. nå
ble mer klar over folk inspirert musikk.
For 3. gang så
langt i karrieren ble Paul og Art samlet for å spille inn låter sammen, i
lokalene til Columbia Records. Og Paul Simon kom opp med 10 låter.
Art bidro ikke med noen, og dette kom også til å bli regelen utover
på 60-tallet. Art hadde stemmen, ikke låtskriver talentet. På
forgjengeren "Wednesday Morning" hadde han vært med å
skrevet en av låtene.
Albumet "Sounds
of Silence" fra 1966 ble gitt ut for å følge opp suksessen med singelen.
Folk rocken fikk sitt store gjennombrudd som stilartpå denne tiden, med
artister som Bob Dylan, Simon & Garfunkel,
Bert Jansch
og
The Byrds. Plata fikk god kritikk i pressen, og ble vel mottatt av
platekjøperne. Også i Storbritannia hadde man takket være Simons
opptredener der, fattet interesse for duoen. Her nådde plata 13. plass i
april 1966. På samme tid gikk "Like A Rock" og
"Homeward
Bound"
inn på topp 10 i Storbritannia.
For at folk skulle
bli bedre kjent med duoen, brukte de høsten til å turnere
i U.S.A. Kun med gitar og sang. Da de kom tilbake til New York gikk de i
studio for å spille inn en ny plate. Med Bob Johnston til å
produsere den. Og "Parsley, Sage, Rosemary & Thyme"
viste at bandet var blitt mer komfortabel med studioteknikken. Simon
skrev enda bedre låter. Denne gangen hadde man unngått å gjøre
coverversjoner, da Paul Simon skrev alle låtene selv. Og Garfunkel fikk vist
hvilken kraft og spennvidde stemmen hans var i besittelse av. Plata
inneholdt kjente S&G låter som "Scarborough Fair",
"Homeward Bound", "For Emily whenever I may find
her", og "59th Street bridge song".
I U.S.A. nådde plata 4. plass, mens i Storbritannia gjorde den seg ikke gjeldende på listene før i 1968, to år
etter utgivelsen. Uvisst av hvilken grunn.
Plata ga duoen et
rykte som
"pained intellectuals", noe de ikke var komfortabel med. Den var
også så velprodusert og harmonisk at hippiene som dukket opp på
denne tiden ikke helt hadde sansen for dem. Enda også de lovpriste
folk rocken.
Simon
& Garfunkel opptrådte i flere TV-show. Her fra 1967.
I 1967 ble Paul
spurt av
Mike Nichols om han ikke kunne skrive musikk til Nichols film "The
Graduate" (Manndomsprøven), der
Dustin Hoffman og
Anne Bancroft
hadde hovedrollene. Simon sa ja, men så snart at de ikke ville rekke å
skrive så mange sanger før filmen skulle lanseres. Derfor endte de
opp med kun en ny sang kalt "Mrs. Robinson" (som var navnet
på Bancrofts skikkelse i filmen). Soundtrack albumet "The
Graduate" fra 19868 bestod ellers av nye versjoner av kjente
låter som "The Sound of Silence", "The Big Bright Green
Pleasure Machine",
"Scarborough Fair", og instrumental låter skrevet av Dave
Grusin. Selv om de
ikke rakk å skrive mer enn en ny låt, hadde Paul likefullt mange nye
låter på lager, men disse ønsket han heller å bruke på et senere
studio album.
Både filmen og
musikken ble en stor suksess, og betydde et større gjennombrudd både
for skuespillerne Hoffman / Bancroft, produsenten Nichols, og for
Simon & Garfunkel. Der "The Graduate" ble deres første
nr. 1 album i U.S.A. I Storbritannia nådde den en sterk 3. plass. Også
ellers i verden ble bandet lagt merke til gjennom denne filmen og
plata. Bl.a. i Norge hvor plata ble deres første notering på VG-lista med en 2. plass våren 1969. Singelen "Mrs. Robinson"
gikk til topps i U.S.A., og nådde 4. plass i Storbritannia.
Ikke lenge etter
suksessen med "Graduate" fulgte "Bookends", som
egentlig skulle være den store utgivelsen i 1968. Og på sett og vis
ble den også det. Med førsteplass i både U.S.A. og Storbritannia. Også
kritikerne så på denne som deres store utgivelse. Noe mange fortsatt
gjør. I U.S.A. lå "Bookends" en stund på topp 5 sammen med "The Graduate". Noe som
viser posisjonen til duoen på den tiden.
Roy Halee som
tidligere hadde vært lydtekniker for dem, ble nå forfremmet til
produsent. Og han viste en mer vågal side ved produksjonen. Bl.a. ved
å ta i bruk syntehesizere. Man hører det best på "Save the
life of my Child". Ellers var plata slik man liker å høre Simon
& Garfunkel. Med sterke låter som "America", "A
hazy shade of Winter", "Old friends" og "Voices of
Old People". Igjen var alle låtene skrevet av Paul Simon, med
hjelp av Art Garfunkel på "Voices of Old People".
Det så veldig
rosenrødt ut på denne tiden. Men ting kom snart til å endre seg.
Den endeløse rekken av turneer gjorde begge to humørsyke. I tillegg
ble Garfunkel mer og mer interessert i å spille i filmer, en
interesse han hadde hatt siden skoledagene. Mike Nichols tilbød ham
bl.a. en rolle i filmen "Catch 22", noe han slo til på.
Simon hadde egentlig også lyst til å delta i filmen, men Nichols
fant ingen rolle for ham.
Deretter dro Art til
Mexico hvor innspillingen av filmen fant plass. Dette irriterte Paul
som ble sittende igjen med hele ansvaret for innspillingen av deres
neste album "Bridge over Troubled Water". Da Art omsider kom
hjem var det bare for ham å legge på vokal på låtene Paul hadde
gjort ferdig.
I 1969 dro de igjen
på en større turne, med fullt backing band. På turneen presenterte
de to nye låter kalt "The Boxer" og
"Bridge over
Troubled Water". Sistnevnte hadde Paul skrevet spesielt for Art.
Mens førstnevnte på mange måter handlet om Paul selv. De deltok
også på et TV show hvor de framførte låta "Cuba Si, Nixon no".
Men dette ble for mye for TV-selskapet, så programmet gikk aldri
på lufta.
"Bridge over
troubled Water" kom ut i februar 1970. To måneder for sent til
å kunne runde av 60-tallet, og samarbeidet mellom de to på en
perfekt måte. For dette skulle bli den siste platen de ga ut sammen.
Paul følte nok at han likegodt kunne fortsette som soloartist, når
han likevel måtte gjøre det meste av jobben. Mens Art ønsket å bruke
mer tid på film, og samtidig bevise at han stod støtt på egne ben
uten Paul.
Om de to foregående
platene hadde vært populære, var det ingenting i forhold til det de
opplevde med "Bridge over troubled water". Singlene "The
Boxer" og "Bridge over troubled water" var sendt ut på
markedet med stor suksess i forkant. Tittellåta gikk bl.a. til topps i
Storbritannia og U.S.A. Og da albumet ble gitt ut, gikk den samme vei
:Til
toppen av de amerikanske og engelske listene, og mange andre plasser i
verden. Bl.a. i Norge. I U.S.A. lå den som nr. 1 i hele 10 uker, i
Storbritannia i 13 uker, og i Norge i hele 14
uker. Dvs. i over 3 måneder. Den solgte over 5 millioner kopier det
første året. Noe som gjør den til en av 70-tallets mest solgte
album. De mottok også flere utmerkelser for albumet. Bl.a. 3 Grammys.
Låta "Bridge over troubled Water" ble også kåret til
"Song of the Year" i 1970.
Også
"Cecilia" og "El condor Pasa" ble store hits
fra albumet. "El condor Pasa" ble den mest solgte singelen i
Vest-Tyskland det året. Låta viste også spennvidden på plata,
med innslag av både latinske rytmer, folk, rock, og denne Inka-amerikanske melodien. De hadde også funnet plass til deres gamle Everly Brothers favoritt "Bye, Bye love". En låt de helt
siden starten på samarbeidet hadde pleid å framføre live. De tre
låtene "Cuba Si, Nixon No", "Feuilles-O"
og
"Groundhog" Simon hadde skrevet for plata, ble vraket av
både Art og plateselskapet CBS. Noe som irriterte Paul, og muligens
bidro til at samarbeidet ble avsluttet ikke så lenge etterpå.
I tillegg til sterke
melodier, var det noe med stemningen i plata som appellerte til folk.
I en urolig tid på den politiske fronten, også sosialt og kulturelt.
Plata har for ettertiden blitt stående som en av de store utgivelsene
gjennom tidene. Den figurerer også på flere "Top 100 albums of
all time" kåringer.
Etter utgivelsen dro
de to på en mindre turne, hvor de kun hadde Pauls gitar til å kompe
duoens sang. Etter dette var det slutt. De kom ikke med noen offisiell
uttalelse om at de ikke skulle gi ut plater sammen mer. Tanken var at
de skulle gjøre sine ulike prosjekter, og så møtes igjen for å
jobbe videre sammen. Men det skjedde ikke. Paul Simon fant nok ut at
han kunne ha like stor suksess på egen hånd.
I 1972 ga han ut "Paul Simon" som nådde 2. plass i
U.S.A.
(1. plass i Storbritannia). Mens "Still crazy after all these years"
gikk til topps i 1975. På den plata fikk han med seg Art til å synge
"My little Town" som ble en topp 10 hit. Senere har Paul
hatt stor suksess med albumet "Graceland" fra 1986 som gikk
til topps i Engand, og nådde 3. plass i U.S.A. Også dette regnes som
en stor klassiker.
Art Garfunkel var
mer opptatt av å spille inn filmer i årene etter bruddet. Men også
han har hatt flere suksessrike plater. Både "Angel Clare"
(1973) og "Breakaway" (1975) nådde topp 10 i
U.S.A. Mens
singlene "Bright Eyes" og
"I only have eyes for you"
gikk til topps i Storbritannia på 70-tallet. Paul Simon har aldri
hatt en nr.1 singelhit i Storbritannia som soloartist.
Paul
og Art møttes igjen i 1975. Her er de foran barndomshjemmet til
Paul.
For Paul og Art gikk
det prestisje i det å selge mest mulig plater, både for å vise at
de stod godt på egne bein som soloartister, og som endel av en intern
konkurranse mellom dem. Paul Simon: "I 70-årene konkurrerte vi
ikke bare med minnet om Simon & Grafunkel, men også med
hverandre. Vi har alltid konkurrert."
Selv om
historien om Simon & Garfunkel på mange måter sluttet i 1970,
fikk folk i årene som fulgte flere gjenhør med dem. Først i 1972
da de opptrådte sammen for President kandidat George
McGovern,
riktignok uten å veksle et blikk. Og i 1975 da de sang "My
little town" sammen. Og ikke minst i den legendariske konserten i
Central Park, New York,
den 19. september 1981, hvor en halv million
mennesker bivånet dem. Konserten ble sendt over det meste av verden
med stor suksess. Også i Norge, hvor en dobbel liveplate fra
konserten toppet VG-lista i 4 uker i 1982. Den gikk også til topps i
Nederland, New Zealand, og Frankrike.
Gjenforeningskonserten i Central Park samlet hele 500.000 mennesker.
Og
millioner av mennesker foran TV-skjermene.
Foranledningen til
konserten var at Paul ble spurt av konsertarrangøren Ron
Delsener om han
kunne tenke seg å opptre i Central Park - noe Paul takket ja til. På
det tidspunktet var det ikke snakk om at Art skulle delta, men Paul
spurte Art om han ikke kunne tenke seg å gjøre noen av de gamle
låtene sammen med ham på slutten av konserten.
I 1981
var gnisningene mellom de to langt mindre enn på starten av
70-tallet. Og de var blitt eldre og klokere med årene. I 1979 mistet
Art kjæresten Laurie
Bird, etter at hun
tok sitt eget liv. Noe som bidro til at Art innså viktigheten av å
ta vare sine gamle venner. Art Garfunkel: "Etter at jeg ble
alene, begynte jeg å interessere meg for mine gamle venner, og èn
spesielt."
En annen ting som
spilte inn var at de begge nylig hadde gitt ut plater som ikke hadde
slått an salgsmessig ("One
trick pony" og
"Scissors Cut"),
og at de muligens innså at de trengte hverandre for å nå ut til
folket igjen. Da tilbudet om en konsert i Central Park dukket opp var
heller ingen av dem opptatt med noe bestemt prosjekt. Dette bidro til
at det ble enklere å takke ja.
Paul Simon: "Jeg så konserten i Central Park som en sjanse til å være
positive overfor hverandre, være snille gutter. Og til en stor
suksess hvis vi var heldige."
Simon & Garfunkel
i 1981.
Paul og Art ble
etter hvert enige om at de skulle gjøre hele konserten sammen, og
ikke bare noen enkeltlåter. Større uenighet var det om bruken av
backingband. Art ønsket å gjøre det akustisk, slik som på
60-tallet, mens Paul ønsket å ha et rockeband i ryggen. Art var
også skeptisk til å synge på Pauls mer rockete sololåter, slik som
"Late in the
Evening", "Me
and Julio Down by the Schoolyard"
og
"Kodachrome".
Men underveis i
prøvene klarte Paul å overbevise Art om at dette kom til å fungere.
Paul Simon: "Hele tiden sa jeg til ham: 'Artie, bandet kommer
til å svinge, og når det gjør det, kommer du til å få lyst til å
synge. Du kommer til å like det'."
Og under konserten
oppdaget Art at han faktisk likte å synge Simons rockete låter, selv
om han følte seg noe usikker.
Konserten
i Central Park ble en stor suksess for Paul og Art.
Simon &
Garfunkel dro også på
turne sammen, i 1982 og 1983. Men planer om et nytt studioalbum strandet på kunstnerisk uenighet.
Simons album
"Hearts and Bones"
fra 1983 var egentlig ment som et Simon & Garfunkel album, og
flere av låtene på plata ble framført av de to på den foregående
turneen. Art hadde også vært i studio og lagt på vokal på flere av
låtene, men dette ble fjernet før plata ble gitt ut.
"Hearts
and Bones" skulle egentlig gis ut som et Simon & Garfunkel
album.
De har senere fortsatt å turnere
sammen. I 2003 opptrådte de i U.S.A. med The
Everly Brothers som
oppvarmingsband. 24. juli 2004 brakte turneen dem til Norge og
Oslo
Spektrum, for første gang sammen i sin
karriere - I en alder av 62
år. Så selv om de fortsatt var uenig om ting, klarte de fint å
samarbeide.
Muligens er det slik at man blir visere med alderen, og
ikke lar små bagateller ødelegge et gammelt vennskap. I hvertfall
virket det som de hygget seg i hverandres selskap da de stod på
scenen i Norge.
Sist opptrådte de sammen i
februar 2009 på Beacon theatre i New York. I forbindelse med en Paul
Simon konsert. Her framførte de "The Sound Of Silence", "The Boxer"
og "Old Friends", til glede for de frammøtte. Dette var den tredje
opptredenen de gjorde sammen siden 2004. Det var også meningen at
de skulle ut på en ny turne sammen i 2010, men denne ble dessverre
avlyst.
To
aldrende herrer som fortsatt liker å opptre sammen til glede
for publikum.
29. mai 2016
annonserte den 75 år gamle Paul Simon at han tenkte å gi seg som
musiker. På samme tid som han ga ut sitt foreløpig siste album, kalt
"Stranger To Stranger".
Det kritikerroste albumet var det 13. i rekken siden det første ble
gitt ut i 1965, noe som viser at Paul tar seg god til når han skal
spille inn et album.
Paul
Simon i 2016
I tillegg til at det
har
skapt stor interesse hver gang de har stått sammen på en scene, har det
helt siden 1972 blitt gitt ut samleplater som har solgt i bøtter og
spann. "Greatest Hits" fra 1972 var den første. Og den
nådde topp 5 i både U.S.A. og Storbritannia. Og den har fortsatt å selge
i årene etter, slik at den i dag er solgt i 10 millioner kopier. I
Norge har samleplater med duoen med jevne mellomrom hevdet seg høyt
på VG-lista. "Greatest Hits" med en 7. plass i 1972,
"Definitve" gikk til topps i 3 uker i 1996, mens "The
Essential"
toppet i 7 uke i 2004. Noe som viser at folk
aldri får nok av Simon & Garfunkels musikk, og at stadig nye
generasjoner med platekjøpere finner glede i deres rolige, og folk-inspirerte 60-talls musikk.
Om man kan bruke
begrepet klassikere, er det nettopp Simon & Garfunkels musikk som fortjener
den hedersbetegnelsen. Den er like tidløs som Mozarts
komposisjoner. Og vil forhåpentligvis leve like lenge i folks bevissthet.
Låter som "Bridge over troubled water", "The Sound of
Silence", "The Boxer", "Scarborough Fair"
m.fl. fortjener det.
|