Dave Sharp
(Dave Kitchingman):
Født 28. januar 1959, Salford,
Lancashire, England
Mike Peters:
Født 25. februar 1959, Prestatyn, Wales
Eddie
MacDonald: Født 1. november 1959, St. Asaph, Wales
Nigel Twist
(Nigel Buckle): Født 18. juli 1958, Manchester, England
The Alarm
slo gjennom i Storbritannia på
omtrent samme tid som U2,
Simple
Minds, Big Country
og The Waterboys. Og
pga. fellestrekk i lydbildet, ble det opprettet en fellesnevner for å
definere musikken deres, kalt keltrock. De hadde det til felles
at de kom fra de keltiske områdene i Wales,
Irland og Skottland (Waterboys var engelsk), og at musikken deres
inneholdt elementer av new wave
rock og keltisk folk. Folk-punk var et annet ord som
gjerne ble brukt. Tekstene til disse bandene handlet også gjerne om
frihetskamp, hvor flere av låtene var rene anthems. Slik som
"Sunday bloody Sunday" med U2, og "The Stand" med
The Alarm. Utviklingstrekkene til disse bandene, mot et mer mainstream
lydbilde, var også ganske lik. Men der U2 og Simple Minds ettervert
tok steget opp i rockens førstedivisjon, klarte aldri The Alarm å
oppnå den samme anseelsen eller platesalget . Etter en
oppløftende start i både Storbritannia og U.S.A. (og Norge), ble bandet
snart å finne på de nedre deler av listene de gangene de ga ut et
album.
Med sine cowboy-boots, rett til
værs-stålhår, og energiske gitarspill, kunne man ikke unngå å
legge merke til dem da de slo gjennom i 1983 med låta "The
Stand". Anført av den karismatiske sangeren Mike
Peters. En mann som
hadde like mye utstråling som Bono i U2.
Selv om de slo gjennom først i
1983, hadde bandets medlemmer kjent hverandre siden de var små. Mike
Peters og Eddie MacDonald bodde ved
siden av hverandre i Rhyl, Wales. Mens Dave
Sharp og Nigel Twist som bodde i
Manchester i barndommen, var jevnlig på besøk i Rhyl, og ble kjent
med de to andre da de var 7 år gammel. Dave og Nigel flyttet til
Rhyl da de hadde avsluttet skolegangen.
Rhyl er en sjarmerende badeby i
Nord- Wales, ikke langt fra Liverpool, til tross for at Dave Sharp
omtalte byen som deprimerende. Dave Sharp: "We're just four
dole-ies (arbeidsledige) in Rhyl, which is a pretty depressed
town."
The
Alarm har sin opprinnelse i badebyen Rhyl i Nord-Wales.
I1976 dannet Mike Peters og Nigel Twist det pønk inspirerte bandet The Toilets. Mike
Peters hadde like i forveien vært tilstede på en Sex Pistols-konsert i Chester som hadde gjort dypt inntrykk. Han har i ettertid
sagt at livet hans ble forandret fra det øyeblikket. Han skjønte at livet som dataoperatør kun var midlertidig. Framtiden lå i
rocken, med en gitar i den ene hånden, og sannheten i den andre..
The
Toilets med Mike Peters til høyre på gitar.
The Toilets ble en kortlivet, men
lærerik affære. I 1978 dannet Peters det mer ambisiøse bandet Seventeen. Navnet tok han fra en Sex Pistols låt. Og i
tillegg til ham selv og Nigel Twist, ble også de senere Alarm
medlemmene
Zikk Zakmed. Begge disse hadde
bakgrunn fra ulike rockeband på 70-tallet. MacDonald var også
barndomskompis med Peters helt tilbake fra da de som 5 åringer lekte
sammen på stranda i Rhyl. De to kom senere til å utgjøre en kreativ
duo, der de sammen skrev de fleste av låtene til The Alarm.
Når Mike Peters mange år senere så tilbake
på denne tiden, mente han at de hadde vært veldig naive. Peters: "We
jumped on every bandwagon. We used to change style to match our
haircuts. It was a selling-your-soul job."
Som personer var Peters den engasjerte,
utadvendte av dem. Som fortalte journalistene og andre hva bandet
ønsket å oppnå med musikken sin. Han hadde også en god porsjon
humor. Eddie MacDonald var idealisten, Nigel Twist var den kule,
tilbakelente. Mens Dave Sharp muligens var mer pregløs i stilen, men
musikalsk var han den dyktigste av dem. Hans gitarspill ble et
kjennetegn på bandets musikk.
|
|
Seventeen
med sin første platekontrakt. Dentist Vendetta nest til høyre
representerte plateselskapet. |
Seventeen
på barrikadene for artistenes rettigheter. |
Inspirasjonen for bandet var
datidens helter The
Rich Kids og The Jam. Målet var å engasjere ungdommen, få en
platekontrakt, bli store på Radio I, og så overvinne verden. Men
selv om målene var ambisiøse var ikke gjennomføringen av dem like
imponerende. i 1980 hadde de ikke kommet lenge enn en ordinær
singelutgivelse i "Don't let go".
Singelen
"Don't Let go" med bandet Seventeen. En singel som ble
gitt ut i et opplag på 1500 eksemplarer.
Det var først etter at de møtte Kevin Rowland
i
Dexy's Midnight Runners i 1979 at de begynte å ta ting på alvor.
Seventeen var oppvarmingsband for Dexy's på
Huddersfield Poly. Konserten var Dexy's første på en lengre
turne de skulle igang med. Og om de gjorde sakene sine bra kunne
Seventeen få muligheten til å være Dexy's oppvarmingsband på hele
turneen. Men Rowland var slettes ikke fornøyd med det han hørte. Og
det fortalte han Peters og de andre i klare ordelag. Peters: "He
was being cruel to be kind. We were no good and he knew it." Så
istedet for å bli med Dexy's på turne, dro de hjem til Rhyl i Wales
for å øve. Møtet med Rowland var likevel positivt, på den måten at
han sparket dem igang, samtidig som de lot seg inspirere av Rowlands
lidenskap for musikk.
Kevin
Rowland ga Mike Peters og co. et nødvendig spark bak for å få dem
til å ta musikken sin alvorlig.
De neste to årene brukte de til å
øve og tenke over hva de egentlig ønsket med musikken. At de heller måtte bli nyskapende, i stedet for å kopiere sine
forbilder.
En
ung Mike Peters
Høsten 1981 ble The Alarm dannet,
med den samme besetningen som hadde utgjort Seventeen. Navnet brukte
de litt tid på å finne fram til. Både
"Drums And Guns", "Uprising", "Men Of
Harlech", og "Black Sheep" ble diskutert før MacDonald
kom opp med navnet Alarm Alarm. Alarm Alarm hadde vært navnet på en
av The Toilets' låter. Men da de senere nevnte navnet til
radiolegenden John Peel, presenterte han bandet som nok et
"dobbeltnavn band", slik som
Duran Duran og
Talk
Talk. Dette
likte bandet dårlig, så de var da raske med å korte det ned til The
Alarm.
I starten var The Alarm et akustisk
band, med tre kassegitarer og trommer. Den første låta de ga ut, var den
Peters/MacDonald skrevne "Unsafe Building",
i september 1981. For å få råd til å gi ut plata jobbet de på puber,
og de kjørte lastebil. Singelen solgte i 2000 eksemplarer, noe de
var sånn passe fornøyd med.
"Unsafe building" ble fulgt
opp av den Sharp/Twist skrevne "Up for Murder"
(uten at den ble gitt ut på singel). En låt
som for første gang viser bandets kjennetegnende miks av punk og
folk. Det var også låta som gjorde at de fire skjønte at de endelig
var på rett spor. At de med et slikt sound hadde noe som ingen andre
band på den tiden hadde.
I 1981 skjedde det også en annen
viktig ting, da de valgte å flytte fra hjembyen Rhyl til fordel for
London. De gjorde det for å utvide horisonten, og komme nærmere det store
publikummet. Og med hyppige konsertopptredener i den britiske storbyen, ble
de raskt lagt merke til. En av bandets mest vellykkede konserter på
den tiden ble gjort på fortauet, utenfor en konsertarena, da
managementet der nektet The Alarm å opptre på scenen.
Foruten sin energiske folk-pønk
musikk ble de lagt merke til for sine cowboyklær og hårmanker som
stod rett opp. Som om de hadde fått seg et elektrisk sjokk.
På konsertene hadde de alltid med
seg eksemplarer av "Unsafe Building"-singelen som de
solgte til publikum. Slik at de fikk noe å ha med seg hjem etter en
hyggelig konsert, og folk fra plateselskapene fikk noe å lytte til.
Det gikk gjetord om
konsertene deres, noe som også brakte Bono Vox
fra U2 til en av
dem. Han ble så imponert at han tilbød dem jobben som
oppvarmingsband på en turne U2 hadde ved juletider 1981. Noe de gladelig slo til
på. De to bandene ble sammen en god kombinasjon. Mike Peters: "It was
brilliant. After that we knew we're on the right tracks."
Samtidig ble elektrisk gitar og bass tatt
inn som instrumenter, i tillegg til de akustiske.
De hadde det morsomt med å bytte
instrumenter. MacDonald gikk bla. fra å spille gitar til bass.
I 1982 fikk EMI
øynene opp for
disse energiske waliserne, og tilbød dem platekontrakt. Men de avslo
den til fordel for I.R.S. da de ga dem større
kunstnerisk frihet. De fikk seg også en manager ved navn Ian
Wilson. Han var
så entusiastisk over The Alarms musikk at han uoffisielt ble bandets
5. medlem.
I oktober 1982 ga de ut sin 2.singel
"Marching On". Den viste bandets styrke innen akustisk rock.
Dessverre solgte den ikke noe særlig. Men alle konserte opptredenene
bandet gjorde bidro til å bygge opp en fanskare som fulgte dem når
de opptrådte.
I april 1983 ble "The Stand" gitt ut på
singel. Singelen ble populær i
Storbritannia, selv om den ikke nådde opp på topp 40. Peters var
blitt inspirert av Stephen Kings bok
"The Stand" da han skrev låta. Den
anthem lignende låta viste The Alarm fra sin aller beste side. Der
de fremstod som et band med et politisk budskap, kompet av sin kelt
inspirerte pønk.
"Marching
On" promo poster.
I 1983 skulle U2 på turne i U.S.A.
og The Alarm ble det opplagte valget som oppvarmingsband. Også i
U.S.A. ble publikum begeistret for dem. Og singelen
"The Stand" begynte å gjøre seg
gjeldende på de amerikanske listene. Så da turneen med U2 var ferdig, ble
de værende noen uker til for gjøre en turne på egen
hånd. I U.S.A. ble "The Stand" en hit på college-radio (nådde nr. 5 på listene deres).
Under en biltur på motorveien mellom
Buffalo og Boston ble de stoppet av amerikansk politi. De ble først
litt redde, men så viste det seg at politimannen var kalt ut for å
stoppe dem, slik at han kunne varsle om at de måtte reise tilbake
til England så raskt som mulig, da de skulle opptre på
Top of the Pops. En merkelig hendelse
som også programlederen på BBCs Top of
the Pops visste å gjøre et nummer av. Eddie MacDonald: "This might
be the last chance we ever get to be on Top of the Pops. You don't
know what could happen tomorrow. So we made sure we got back from
America to do it. We owe it to those people who actually went out
and bought the record."
Å opptre på Top Of The Pops var noe de
hadde drømt om siden de var unge håpefulle rockere. Dave Sharp:
"We wanted to be pop stars on Top Of The Pops."
The Alarm på Top of the Pops
på BBC.
Låta de framførte i programmet var
"68 Guns". Og muligens var det sjansen
de fikk til å opptre foran millioner av engelskmenn som gjorde at
låta ble en hit, med 17.plass i
Storbritannia i september 1983. Låta handlet om en gjeng Peters
forestilte seg eksisterte i 1968, på den tiden da John F. Kennedy
ble drept. Mike Peters: "The single is about an imaginary gang who
existed around the time of John F. Kennedys assassination in 1968.
They were being torn apart by the events around them. But really
that gang is us, and we're doing our best to win against all odds."
Mike
Peters og Bono (midten) hadde mye til felles de første årene når det
gjaldt lydbildet.
I U.S.A. ble "The Stand" gitt ut på
en EP kalt "The Alarm". Plata
inneholdt i tillegg låtene "Across the
Border", "Marching on", "For freedom", og
"Lie of the Land". I U.S.A. ble det
126.plass for EPen.
The Alarm
fra den tiden da "68 Guns" gjorde seg gjeldende på listene rundt
om.
Albumet "Declaration"
ble gitt ut i februar 1984. Og i Storbritannia ble den en
salgssuksess med 6.plass. I U.S.A. ble det en fin 50. plass.
Også singelen "Where
Were You Hiding When The Storm Broke" gjorde det bra på
singellisten i
Storbritannia,
med en 22. plass. 6. mars 1984 fikk også norsk ungdom mulighet til å
bli bedre kjent med The Alarm og singelutgivelsen da videoen til "Where
Were You Hiding When The Storm Broke" ble vist i det
populære ungdomsprogrammet Zikk Zakk på
NRK TV. Dave Sharp og Eddie MacDonald ble også intervjuet av Petter
Nome i Zikk Zakk i forbindelse med at The Alarm besøkte Norge
på denne tiden. Her fortalte de to om tiden i London før de slo
gjennom, og bakgrunnen for titelene "The Stand" og
"Where
Were You Hiding When The Storm Broke", som de mente reflekterte
ting de selv hadde opplevd, og som de håpet kunne være inspirasjon
for andre ungdommer.
Dave
Sharp og Eddie MacDonald ble intervjuet i Zikk Zakk på NRK TV.
Også en 5. singel kalt "The Deceiver" ble
gitt ut fra albumet. Hele albumet var fylt med sterke låter med et
budskap, og en spennende historie, slik som i "The Deceiver".
"Unsafe Building" og
"Up for murder" som var blant de første låtene bandet
hadde skrevet, ble det ikke funnet plass til på albumet.
Norge som normalt ikke klarer å
registrere nye strømninger fra Storbritannia før mange år etter,
fikk tidlig øyene opp for The Alarm, muligens takket være at videoen
til "The Stand" ble vist i ungdomsprogrammet
Zikk Zakk. Albumet nådde en 14. plass her i mars
1984.
Musikkpressen i Storbritannia har i
alle år hatt stor makt når det gjelder hvilke band som blir
populære. The Alarm slo gjennom uten hjelp fra dem. Istedet for
omtale i magasinene deres, var det jungeltelegrafen som hjalp dem inn
på listene. Noe som tydeligvis falt dem tungt for brystet. For
musikkavisene med NME i spissen gjorde sitt beste for å
latterliggjøre bandet og deres låter. I et forsøk på å få dem
til å forsvinne fra listene. Noe de muligens også klarte. For ingen
av albumene etter "Declaration" klarte å nå topp 10 i
Storbritannia, dessverre. Singelen "Where were you hiding?" ble en
slags hilsen til musikkjournalistene som stilte spørsmål ved The
Alarms verdier. Låten kunne tolkes som: vi var der da punken slo
gjennom, hvor var dere?
I tiden etter albumutgivelsen
fortsatte bandet å spille inn låter som ble gitt ut på singel uten
den helt store suksessen. Og de fikk også problemer med å finne en
passende produsent til å produsere låtene deres. På "Declaration"
hadde de brukt Alan Shacklock. Men ettervert følte både han og
bandet at slitasjen hadde blitt for stor. Så for sitt neste album
"Strenght" ønsket de å bruke den meritterte Jimmy Iovine
(U2, Tom Petty), noe alle var fornøyde med. Men Iovines
prioriteringer gikk ikke i Alarms favør. Han brukte det meste av
tiden sin med andre band, noe som skuffet Peters og co. De endte derfor opp
med Shacklock til å produsere den neste singelen "Absolute
Reality". En av bandets absolutt beste låter. Den endte opp på
35. plass i Storbritannia.
I april 1985 hadde musikkbladet
No1 en artikkel om Mike Peters lidenskap for jogging. Så en
av bladets journalister hev seg med Mike på en av hans daglige
joggeturer i Londons parker. Bakgrunnen for at Mike hadde begynt å
jogge, var at han i løpet av en turne hadde lagt på seg seg så mye.
Mike: "Oh nooo, I've put on so much weight." Dessuten hadde møtet
med en gutt med cerebral parese gjort inntrykk på ham. Mike skjønte
at han i større grad burde lære seg å sette pris på at han var
frisk, og kunne løpe. Noe denne gutten ikke kunne. Mike: "It just
made me realise I've got everything, and that persuaded me to take
up running seriously."
Mike planla også å løpe London maraton, men
måtte droppe det til fordel for bandets neste turne.
Mike Peters
på en av sine daglige joggeturer. Der han som regel løp over 10
kilometer.
Våren 1985 dro The Alarm på verdensturne
med The Pretenders. Da de kom tilbake, var det for å spille inn flere
låter til sitt neste album. Denne gangen fikk de med seg Mike Howlett
som produsent. Han hadde mast om å få lov til å jobbe med dem, og
Bono fra U2 anbefalte ham på det varmeste. Howlett fikk overtalt Peters
til heller å skrive låter fra et personlig ståsted, istedet for
flere kampsanger. Det resulterte i den vakre "Spirit of
'76".
Lydbildet ble også mer rockete. "Spirit of '76" nådde 22.
plass i Storbritannia, mens albumet "Strenght" nådde 18. plass.
Norge ble en av de plassene der albumet gjorde det best, med en 12.
plass i november 1985.
De var likevel blitt såpass
populære i Storbritannia at de ble invitert med på Ferry Aids "Let it
Be" fra 1987 som gikk til topps i Storbritannia. Pengene fra
platesalget gikk til ofrene etter ferjekatastrofen ved Zeebrugge,
Belgia.
Innimellom plateinnspillingene var
bandet stadig på farten med konsertopptredener. I 1985 var det Strenght
tour, mens i 1986 var det Spirit of '86 tour.
Turneen i U.S.A. brakte "Strength" inn på listene med en
39. plass som det beste.
Søndag 12. januar 1986 sto The
Alarm på scenen i Grieghallen i Bergen.
12. april 1986 gjorde bandet seg bemerket med
en gratiskonsert i Los Angeles for å hylle fansen. Konserten ble
også overført til millioner av mennesker gjennom MTV. Samme år fikk
de også gleden av å åpne for Queen på et fullsatt Wembley. Bandet
var tilsynelatende på vei mot den store berømmelsen.
Men istedet begynte medlemmene å
krangle seg imellom. Det å stadig være på reisefot slet på
forholdet dem imellom. Også bankkontoene var tomme, og man
kranglet om hvem som hadde skylden for det. Ryktene begynte å gå i
pressen om at bandet skulle oppløses. Istedet for å gå i studio dro
medlemmene hvert til sitt. Dave Sharp dro til Frankrike, Mike Peters
dro hjem til Wales, mens de to andre ble igjen i Storbritannia. Peters
benyttet anledningen til å reise rundt på den walisiske landsbygda
for komme tilbake til sine røtter, og å hente inspirasjon til å
skrive nye låter. "A New South Wales" ble
laget på denne
tiden.
I september 1986 deltok Mike Peters
på veldedighetsplata "It'a Live in world-The
anti heroin project". Det var en
Charley Foskett som stod bak prosjektet, og pengene fra plata
gikk til Phoenix house charity. Et
rehabiliteringssenter for narkomane. Sammen med kjente navn som
Nik Kershaw,
Suggs fra
Madness,
Thompson twins, og
Holly Johnson, var han med og sang på
låta "Live in World".
Mike Peters
sammen med Tom Bailey og Alannah Currie fra
Thompson
Twins på "It'a
Live in world-The anti heroin project".
Våren 1987 kom The Alarm sammen igjen.
Drømmen om å bli berømte var ikke lenger like stor. Man skjønte at
det ikke nødvendigvis var det som brakte lykke. Denne
ettertenksomheten kom også til å prege de låtene de spilte inn.
Parallelt med at de spilte inn låter, reiste de på en turne kalt
Electric Folklore hvor de testet ut de nye låtene på publikum. Plata
ble spilt inn med John Porter (eks. Roxy Music) som produsent. De var
bevisst på at plata ikke skulle bli noen kopi av "Strenght".
Selv om det var det plateselskapet ønsket seg.
Men man klarte ikke helt å styre
unna krangling denne gangen heller. Dave Sharp hadde skrevet mange
låter som han ønsket å ha med på albumet. Men det endte opp med at
kun en av låtene hans ble med. Som en protest mot det bidro han
minimalt på plata "Eye of the Hurricane". De andre måtte
derfor gjøre gitarspillet som han ellers skulle gjort.
Fra
videoen til "Rain in the Summertime".
Plata hentet tilbake noen av de
akustiske elementene de tidligere hadde brukt. Porter bidro med et
fyldig strømlinjeformet lydbilde som gjorde at bandet ikke lenger
kunne forbindes med keltrock sjangeren. Lydbildet var mer mainstream
rock. Mange så også likhetstrekk mellom plata og "The Joshua
Tree" med U2 som ble gitt ut på samme tid. Albumutgivelsen ble
anført av singelen "Rain in the Summertime". Singelen
nådde en 18. plass i Storbritannia mens albumet nådde 23. plass i oktober
1987. I U.S.A. nådde plata 77. plass.
I desember 1987 dro bandet på en
U.S.A. turne. Her møtte de Elliot Roberts som var en venn av
Bob
Dylan. Han ønsket å bli manageren deres. Og med den slitasjen bandet
hadde vært gjennom, også i forhold til manageren sin, sa de ja til
det. Selv om dette medførte at bandet fikk muligheten til å dra på
turne med Bob Dylan, var ikke bandet helt fornøyd med Elliot. Man
begynte å savne Wilson som hadde et mer entusiastisk forhold til
bandet.
Live
i 1987 I januar 1988
fortsatte de turneen i Europa. Og første stopp var Oslo, og
konsertstedet Circus den 10. januar.
Deretter fulgte land som Sverige, Tyskland, Italia, Frankrike og
Storbritannia. Fra mars til august var de tilbake i Nord-Amerika,
med 66 konserter i USA og Canada. Samt en rekke intervjuer i TV,
radio og aviser.
18. desember hadde bandet igjen tenkt seg
ut på turne. Men allerede på første stopp, i Chester, ble Mike
Peters skadet slik at de måtte avlyse de neste konsertene. Han var
nemlig så uheldig å få øyenbrynene brent da han kom for nære en av
scene lampene.
Etter turneen ga bandet ut live
albumet "Electric Folklore: Live" i 1988. Deretter låste
de seg inne i et gammelt slott i Wales for å begynne arbeidet med
sitt neste album. De fikk Tony Visconti som på
70-tallet hadde
jobbet mye med David Bowie, til å produsere plata. Og både
inspirasjonen fra produksjonsstedet og Visconti, preget lydbildet på
plata. Visconti ga albumet "Change" et røffere, mer rockete
uttrykk. Med elementer av blues og AOR i låtene. Ikke minst i
"Sold me Down the River". Man hadde tatt i bruk mikse
utstyr og instrumenter fra 60-tallet for å skape et lydbilde som
lignet på det som var vanlig på den tiden. Låta hørtes ut som The
Rolling Stones fra midten av 60-tallet. Den ble også bandets
største singelsuksess i U.S.A. med en 50. plass. Men albumet "Change"
solgte ikke bedre enn til en 77. plass. I Storbritannia gikk det mye
bedre med en 13. plass i september 1989. Det beste de hadde oppnådd
siden "Declaration". "A new south Wales" ble den
mest populære singelen i Storbritannia. I 1989 ble albumet gitt
pånytt, sunget på walisisk. Denne gang under navnet
"Newid".
Change Bandet var fornøyd med mottagelsen
albumet hadde fått, og var på starten av 1990 klar for å reise
rundt for å promotere albumet da flere tragedier rammet bandet.
Først fikk søsteren til Peters hjerneslag, noe som førte til at hun
mistet taleevnen, like etter døde faren deres av et hjerteslag. På
samme tid ble stefaren til Nigel Twist funnet hengende fra en
takbjelke, der han hadde tatt sitt eget liv. Man følte da behov for
å ta en pause for å bearbeide sorgen.
Dave Sharp benyttet da anledningen
til å starte en solokarriere, et ønske han hadde hatt i flere år da
han ikke fikk muligheten til å utfolde seg fullt ut i
The Alarm. Han reiste også rundt og gjorde opptredener. I 1991 ga han ut albumet
"Hard Travellin'".
Da bandet kom sammen igjen i 1990
var det påny dårlig stemning i bandet. Der de i 1981 hadde vært
entusiastisk og enig om det meste, var de nå litt desillusjonert og
lei av hverandre. I tillegg hadde manager Roberts funnet seg en mer
lukrativ artist i Tracy Chapman. De var
overlatt til seg selv.
Man ble da enig om å lage en plate
som skulle vise at The Alarm kunne lage musikk som var tidsriktig, og
tilpasset det nye tiåret. Men igjen ble det uenighet om veien til
målet. Bla. ønsket MacDonald å lage nok et keltrock album. De endte
derfor opp med å dele albumet i tre deler: 3 låter av Peters/Mac
Donald, 3 av Sharp/ Twist, 3 av bandet sammen, samt en coverversjon av
Neil Youngs "Rockin' in the Free
World". De endte opp med et album som sprikte i for mange
retninger.
I 1990 ga I.R.S. ut et samlealbum
med The Alarm, kalt "Standards".
For albumet trengte selskapet en ny låt. Og valget falt på "The
Road", en av de få gode låtene på det neste albumet
kalt "Raw". Albumet solgte
dårlig da det kom ut, med en 33. plass i Storbritannia og kun en 161. plass
i U.S.A. I.R.S. gadd ikke engang å gi ut en singel fra albumet, selv
om tittellåta "Raw" ble spilt endel på radio.
"Raw"
promo foto.
For å gjøre et forsøk på å
promotere albumet, dro bandet på en turne i U.S.A. og Europa. 30.
juni skulle de avholde den siste konserten på
Brixton Academy i London. Turneen hadde gått over all forventning, med
entusiastiske tilhørere. Likevel var ikke Mike Peters fornøyd med
tingenes tilstand. Han bestemte seg derfor for å slutte i bandet. Men
istedet for å komme med en offisiell uttalelse om det i media, eller
å fortelle det til de andre medlemmene på en fortrolig måte,
bestemte Peters for å fortelle det til de som betydde mest for ham,
fansen. Så på "Blaze of Glory", som var den siste sangen
de spilte på Brixton, falt ordene: "We've
shared some great moments in time over the last ten years and tonight
I would like to thank all the people who have supported me from the
beginning to the end. Tonight, this is my last moment with the Alarm,
I'm going out in a blaze of glory - my hands are held up high."
Etter at låta var ferdig, gikk Peters av scenen og
forsvant i en bil som brakte ham tilbake til Wales. Tilbake satt de
tre andre sjokkerte og forbannet. The Alarm var dermed gått over i
historien. Peters holdt seg unna offentligheten i 18 måneder etter
dette.
Deretter dro
bandmedlemmene hvert til sitt. Dave Sharp flyttet til New Orleans,
U.S.A. hvor han ble husmusiker på en bar kalt "Kerry's Irish
Pub". Han ga også ut albumet "Downtown
America" i
1996. Nigel Twist flyttet også til U.S.A. hvor han fikk jobb som
etterforsker på et offentlig kontor. Han spilte trommer på et album
med Marti Wyman
i 1996, men har ellers holdt seg unna musikkbransjen. Eddie MacDonald
begynte som fotograf.
Rundt 1995 ble det
gjort flere forsøk på å samle The Alarm igjen. Men praktiske årsaker
og gammelt uvennskap gjorde at det ikke ble noe av.
|
|
|
Mike
Peters som soloartist. Her fra The Knave, Uxbridge,
Storbritannia,
oktober 1995. |
|
Mike
Peters med den nå avdøde Stuart Adamson (Big Country). |
Deretter ble han med
i et band kalt Dead
Man walking. Men
det eneste han oppnådde gjennom det, var å lengte tilbake til tiden
med The Alarm. Han bestemte seg da for å starte opp bandet igjen,
uten de tre andre. Han fikk med seg
Craig Adams (eks. The
Cult, Mission, The Sisters of Mercy),
James Stevenson
(Chelsea), og
Steve Grantley (Stiff little Fingers),
og dro ut på turne.
Dead
Man walking live. Mike Peters nest til høyre.
I desember 1995 ble
det oppdaget lymfekreft hos Mike Peters. Heldigvis ble det oppdaget i
tide, slik at Mike fikk hjelp som førte til at han ble bra igjen. I
årene etter gikk Mike regelmessig til kontroll for å avdekke
evt. tilbakefall.
I 1996
ga Mike ut sitt 2. soloalbum, kalt
"Feel Free".
Det første -
"Breathe"
- ble gitt ut i 1994. I 1998 fulgte"Rise".
I februar 2004
gjorde den nye besetningen av The Alarm en genistrek som fikk stor oppmerksomhet i britisk media.
De spilte inn en singel kalt "45RPM"
som var en god gammel garasjerock låt. Men vel vitende om at The
Alarm var alt annet enn hipt i musikkpressen og hos plateselskapene,
ble singelen sendt til noen radiostasjoner uten å fortelle hvem det
var som
stod bak inspillingen. Og der ble den raskt en etterspurt låt. For å få den
inn på listene måtte det også lages en musikkvideo. Men igjen av
frykt for å få tommelen ned når de skjønte at det dreide seg om
gamlegutta i The Alarm, fikk de et ungt band fra Wales kalt The
Wayriders til å
stille opp for dem i videoen og mime til låta. Da under navnet
The Poppyfields. Og
den ble en stor hit, og nådde 28. plass i februar 2004. Peters og co.
ønsket å sette fingeren musikkindustriens kyniske fokusering på
utseende, hype og alder, framfor kvalitet. Et budskap mange la merke
til.
Historien om
singelen "45RPM" ble også lagt merke til av de amerikanske
filmprodusentene Sara
Sugarman og
John H. Williams,
som, begge har sitt opphav i Wales. De ønsket å lage en spillefilm
om denne sjarmerende historien. Williams er blant produsentene av
suksessfilmene om "Shrek".
Mens Sugarman har produsert filmer som
"Confessions
of a Teenage Drama Queen"
og "Very Annie
Mary".
Rockebandet
The Wayriders fra Chester som 'hjalp' Mike Peters
tilbake på listene med låta "45RPM" i 2004.
For å følge opp
suksessen ble det i april 2004 gitt ut et album kalt
"Into
the Poppyfields",
da under navnet The Alarm. Det første på 13 år. Men den nådde ikke
listene. Uansett hadde Peters og co. oppnådd en gode del
oppmerksomhet gjennom låta og spøken.
Etter dette jobbet
Mike en periode videre med Dead Man walking. Men han var fortsatt oppsatt på å gi ut nye album med The Alarm. Og for de som
mente at bandet hørte historien til, ble "45RPM" et bevis
for at de fortsatt hadde noe å meddele.
The
Alarm ute på turne. Fra venstre: James Stevenson, Craig Adams,
Mike Peters og Steve Grantley
"45RPM"
var ment som et spark til platebransjen. Men et selskap som istedet
lot seg imponere over handlekraften til bandet, var EMI.
De likte både albumet "In the Poppyfields" og peket de
hadde gjort mot bransjen. De tilbød bandet en større platekontrakt.
Noe som ga bandet en trygghet de satte pris på.
Innspillingen
av det neste albumet kalt "Under Attack"
begynte sommeren 2005. To av låtene The Alarm spilte inn var
inspirert av Live8 konserten på den
tiden. Og bombene som rammet London. Mens "This
is the way we are" var inspirert av en spillefilm som
omhandlet Rhyl. Peters hjemby.
Livet
begynte virkelig å smile til Mike Peters, etter mange tunge år. Med
platekontrakt og filmatisering. Men den 8. desember 2005 oppdaget han
hovne lymfekjertler i nakken. Og fra den samme legen, og på det samme
sykehuset som han 10 år tidligere hadde fått den triste beskjeden,
fikk han beskjed om han igjen hadde fått kreft.
Selv
om han innerst inne hadde trodd at han kom til å få tilbakefall, var
det likevel et sjokk. Også hans kone Jules
ble svært trist da hun fikk beskjeden. Men hun hadde vært med da
Mike fikk den samme beskjeden i 1995, og taklet det etter forholdene
bra. Det viste seg at krefttypen var kurerbar, og dermed er det ikke
noen umiddelbar fare for at rocken vil miste en av sine største
helter.
Mike
ønsket ikke at det skulle være noe hemmelighetsskremmeri rundt
sykdommen hans. Så i et følelsesladet brev på bandets hjemmeside thealarm.com
fortalte han om den tunge tiden han var gjennom :"I want to
reassure all of you that I will be fighting this fight with every
ounce of energy I can muster. I have my wife Jules, and son Dylan
beside me and they are reason enough to live for".
Mike
med de to personene som betyr mest for ham. Kona Jules og
sønnen Dylan.
Sykdommen
har likevel ført til at Peters har måttet trappe ned på antallet
spillejobber. Tiden med konserter hver eneste kveld i lengre tid, er
over. Fansen har sendt ham tusenvis av lykkeønskninger for å vise
sin støtte til ham.
Singelen
"Superchannel" ble en hit i Storbritannia.
I
februar 2006 ble singelen "Superchannel"
gitt ut som en forsmak på albumet "Under attack". Og med
den fikk de sin største hit på 20 år, med en 22. plass i
Storbritannia. Låta hadde en klar referanse til 80-tallets keltrock. Singelen
skapte stor interesse for bandets nye album. Et album som ble
produsert av Martin
Wilding (The Doves) og
George Williams (Babyshambles).
Høydepunktet
på plata var "It's
alright / It's OK", "Something's got to give",
og pønkrockeren "Few
and far between".
Ellers kunne man høre likheter til band som U2, Green
Day og Bon
Jovi.
Mike
og bandet var svært fornøyd med resultatet av innspillingen. Mike: "I genuinely believe in
my heart this is the best record I have ever recorded. I know there
are songs on this album that we will be playing live for a long time
to come".
EMI gjorde en god jobb med promoteringen av
plata, og EMIs
søsterselskaper rundt om i verden viste også stor interesse for
plata. Mike: "It's
building up in all the other territories. We couldn't have wished for
a better reaction to it".
I februar
2006 kom albumet omsider ut. Av en eller annen grunn valgte de å
kalle seg The Alarm MMVI.. Salgsmessig
ble det dessverre en stor nedtur med en 138.plass i Storbritannia.
Særlig skuffende var det i forhold til de gode omtalene, singelhiten,
og velviljen fra plateselskapet.
Etter dette ble det igjen stille fra The Alarm.
årsaken var at Mike Peters som fortsatt slet med kreft var under
behandling med kjemikalier for å ta livet av kreftcellene han hadde i
kroppen. Peters hadde kjempet denne kampen før, og tenkte ikke å gi
seg denne gangen heller. Peters så også fram til å opptre med The Alarm igjen.
Heldigvis gikk
det bra med Mike, til glede både for ham, familien og venner, og
tusenvis av fans rundt om i verden.
I 2007 grunnla
Mike stiftelsen ‘Love
Hope Strength Cancer Foundation', som skulle samle inn penger
til kreftsaken. Det første han gjorde var å arrangere en konsert på
toppen av Empire State Building i New York, for å skape blest om
stiftelsen. Like etter arrangerte han også konserten
'Snowdon Rocks' i Wales, for å samle inn
penger til kreftsaken.
Om
ikke det var nok arrangerte han også en konsert på Base Camp på
Mount Everest, sammen med Glen Tilbrook
kjent fra bandet Squeeze. Senere ble
flere høye fjell besteget for å skape blest om stiftelsen han hadde
startet, og for å samle inn penger.
I
2007 var The Alarm ute med hele 8 nye plater, der 7 av dem var
mini-album. De ble gitt ut under fellesbetegnelsen "Counter
Attack Collective". Som i 2006 valgte de å kalle
seg The Alarm MMVI
på platene.
I
2008 ble Alarm albumet "Guerilla tactics"
gitt ut. For å
promotere plata ble det arrangert en akustisk konsert i New Yorks
Times Square.
20. juni
2009 stod The Alarm på scenen i forbindelse med
Husnesrock i Kvinnherad på Sørlandet. Mike Peters gjorde i
tillegg 5 solokonserter der nede i etterkant av festivalen.
Det var
booking byrået SIWU
som fikk The Alarm til Norge, til glede for bandets mange fans her.
I
2010 var Alarm tilbake med et nytt album, kalt "Direct
Action". Den ble fulgt opp med konserter rundt om i Europa
og U.S.A. og opptreden på flere festivaler i England.
I
2011 overrasket Mike Peters alle ved å stille opp som vokalist i keltrock
bandet Big Country. Big Country hadde i sin tid mye til felles med The Alarm
musikalsk. Bandets avdøde vokalist Staurt Adamson var også en god
venn av Peters. I tillegg til en turne stilte Peters opp på en
plateinnspilling med Big Country, som resulterte i singelutgivelsen "Another
Country" - den første nye plata fra Big Country på
svært mange år.
Mike
Peters: "When Bruce Watson called and asked me to sing for Big
Country it was something I didn't need to think twice about. It's been
an incredible honour getting to know the music of Big Country
intimately and a pleasure to be around such great musicians and fans
alike. I find singing the lyrics of Stuart Adamson very life
affirming."
Mike
Peters (til venstre) som medlem av Big Country.
I 2011 var Peters
tilbake som vokalist i The Alarm, og samme år var de ute på turne
igjen. I slutten av januar opptrådte de på konserten
The Gathering 19, i
Alarms hjemby Prestatyn. Også Big Country deltok på konserten.
Konserten markerte også 30 års jubileet for The Alarm.
3. desember 2011 var
The Alarm tilbake i Norge, da de opptrådte i Bergen. Bergens tidende
omtalte konserten som 'En helaften på bølgelengde', og fulgte opp
med disse ordene: "Mike Peters hadde ingen
vanskelig oppgave denne lørdagskvelden. Met et lokale som var fullt
av fordums fans – hvorav en anselig prosent hadde vært til stede i
Grieghallen for 25 år siden - var det allsang og stor stemning fra første
låt. Hockeysveisen var ikke like høy lenger, men ellers hadde 52-åringen
beholdt både stemmen og spontaniteten. Her var lite planlagt på forhånd,
og de gamle The Alarm-låtene kom på rekke og rad etter hvert som
publikum ba om dem. Og salen sang med på refrengene og kunne tekstene
på rams. De lyttet til historiene om den gang Alarm var nesten like
store som U2, og ble også fortalt om kreftstiftelsen Mike Peters
opprettet da han selv fikk kreft for noen år siden."
I januar 2013 var
The Alarm tilbake på The Gathering - bandets 'hjemmebane', slik de
også hadde vært det i 2012. Norske
Vegard Aulie
var til stede på konserten, og han var svært fornøyd med det bandet
leverte: "Alarm leverte som aldri før.
Kun rock n roll i tre timer uten
gjesteartister. Kan anbefale Gathering neste år."
|