Stewart Copeland:
Født 16. juli 1952, Alexandria, Egypt
Sting (Gordon
Matthew Thomas Sumner):
Født 2. oktober 1951, Wallsend, Northumberland, England
Andy Summers:
Født 31. desember 1942, Poulton-le-Fylde, Lancashire, England
Henri
Padovani: Født
13. oktober 1953, Bastia, Frankrike
The
Police var et av de store navnene innen den britiske
pønken på 70-tallet. Med topp-10 albumet "Outlandos
d'Amour"
og hitsingelen "Roxanne". De var også et av få
britiske pønkband som slo
gjennom i U.S.A. Selv The Sex Pistols hadde problemer med det.
Men
de færreste vil nok regne The Police
som et skikkelig pønkband. Til det var de for pop- og reggae-basert. Og
da debutalbumet deres nådde den britiske albumlisten i april 1979, var
pønkæraen allerede på retur. Dessuten var de my mer teknisk skolert
enn de typiske pønkbandene på den tiden. Noen vil nok også si at de
var for gamle. Andy Summers var 36 år da de slo gjennom.
De ble derimot et av de fremste
bandene i new wave-genren på 80-tallet med nr. 1 albumene
"Reggatta de Blanc", "Zenyatta Mondatta" og "Ghost
in the Machine". Og med popalbumet "Synchronicity" fra
1983
var de med ett det mest populære rockebandet i verden. Men så var det slutt...
Bandet ble dannet
våren 1977. Men forut for det hadde alle de tre som noen år senere
kom til å bli kjent over hele verden som The Police, holdt på i
mange år allerede. De hadde også vokst opp på hver sin kant, under
svært ulike sosiale forhold.
Sanger og frontfigur
Sting,
eller Gordon Sumner
som han egentlig heter, vokste opp i trange kår i Newcastle, nordøst
i Storbritannia. Nærmere bestemt skipsindustribyen/bydelen Wallsend. I en tid der motløsheten rådet i dette området. Han var sønn av
melkebilsjåføren
Ernest, og eldst i en barneflokk på fire.
De andre søsknene het
Philip,
Angela
og Anita.
Moren het Audrey,
og jobbet som damefrisør.
Sting: "Far jobbet først som ingeniør, siden som melkemann.
Jeg hjalp ham ofte."
Endel av drivkraften
bak alt Sting foretok seg i yngre år var å bryte med sin egen
bakgrunn, og komme seg fram i livet. Sting: "Jeg kommer fra en
familie av tapere, og har aldri ønsket å være endel av den.
Foreldrene mine hadde hederlige yrker, men alt rundt meg var liksom
så fattigslig. Alt jeg tenkte på var å komme meg bort."
Stings bror
Phil Sumner, og søsteren Angela.
Som liten pleide Sting
gjerne å bli med faren når han var ute på sin melkerute om morgenen.
Han og de andre barna ble oppdratt som katolikker, pga. familiens
irske røtter. Allerede fra han var liten av var Sting opptatt av å
være best. Om han skjønte at han ikke kom til å vinne i en tevling,
valgte han heller å la være å delta. Som 14 åring ble han nummer
tre i en løpskonkurranse, og etter det sluttet han med løping. Til
en kamerat sa Sting: "Enten er du best eller så er du det
ikke."
I ungdomsårene var
Sting inn og ut av flere skoler og arbeidsforhold. Bla. gikk han på
St. Cuthbert's Grammar School,
som ble regnet som en streng skole. Og her kom Sting raskt i
klammeri med de fleste lærerne på skolen. Den et år yngre
Neil Tennant
som senere ble sanger i
Pet Shop Boys
gikk også her, og han har heller ikke hatt mye pent å si om den katolske
skolen.
Etter det begynte
Sting på Warwick
Universitetet i Coventry.
Venstre: En 16 år
gammel Gordon Sumner i juni 1967, som endel av
idrettslaget ved skolen.
Høyre: Gordon Sumner noen år senere på Warwick
universitetet i Coventry.
Parallelt med
skolegang og jobbing fikk Sting interesse for å spille gitar. Interesse for musikk
fikk han i 1965, da han så
Graham Bond Organisation
opptre live. Bassist- helten
Jack Bruce
(senere
Cream) spilte i dette bandet. På denne tiden ble han også
imponert over Zoot Money's
Big Roll Band, hvor Andy Summers (senere The
Police) spilte
gitar.
Zoot Money's
Big Roll Band med en ung Andy Summers nederst til venstre.
Etter det begynte
han å klimpre på
en gitar han fikk låne av sin onkel. Den brukte han til å forsøke
å kopiere riffene på platene med The
Rolling
Stones og The
Beatles. Han fikk
også låne noen jazzplater av en kamerat. Sting: "Egentlig hater
jeg jazz, men jeg tenkte at jeg kanskje ville ha godt av det, fordi
det var så jævlig kjedelig. Det var det samme med bluesen. Jeg
hørte på masser av bluesplater jeg ikke likte. Jeg trodde det ville
gjøre meg godt. Det var som å ta medisin."
Selv om han ikke
likte jazz, valgte Sting å kjøpe seg en bassgitar i den hensikt å
lære seg å spille jazz. I 1970 ble han med som bassist i Newcastle
Big Band. I 1972
deltok Sting på plate for første gang, med storbandet.
Newcastle
Big Bands album fra 1972, med Sting på bass.
Det var på denne
tiden han fikk kallenavnet Sting (en brodd på f.eks. en humle),
pga. en genser han 'alltid' hadde på seg, med svarte og hvite
striper. Noe som gjorde at han lignet på en humle. Det var bandleder
Gordon Solomon som
kom opp med navnet. I alle år etter har han kalt seg Sting. Ikke bare
som artist, men også privat. Sting: "My children call me Sting,
my mother calls me Sting, who is this Gordon character?"
Sting roet seg
ned da han i 1971 ble 20 år og begynte på en lærerhøyskole. Valget
av læreutdanning var resultat av manglende fantasi. Sting: "Jeg
ante ikke hva jeg skulle gjøre ellers. Jeg følte at livet mitt falt
sammen rundt meg." Sting trivdes på skolen de tre årene han
gikk der. Ikke minst fordi det var 7 jenter på hver gutt.
På kveldene
opptrådte han med sin bassgitar sammen med
Newcastle
Big Band,
noe som ga ham godt med lommepenger. Så godt betalt fikk han at han
hadde råd til ny bil samtidig som han var student.
Etter lærerskolen
begynte han som lærer på en folkeskole i en liten gruveby. Sting:
"Jeg tror ikke akkurat at jeg var noen fantastisk lærer,
entusiasmen var lik null, men jeg lærte endel ting som har kommet til
nytte siden. Jeg lærte å stå foran mennesker uten å oppføre meg
som en drittsekk, noe jeg høyst sannsynlig var."
Sting likte jobben
som lærer, da det ga ham litt av den 'stå på en
scene' følelsen som han likte godt. Likefullt valgte han å slutte
like etter da han
og tre kamerater dannet jazzrock bandet Last
Exit, i 1974.
Hjemme
i Newcastle sammen med Last Exit og noen andre venner. Sting er
nesten bakerst på bildet.
Last Exit fikk etter hvert fikk sin
lille menighet i Tyneside. Men tidsmessig hadde nok dessverre bommet på
jazzrockbølgen som Weather Report hadde fått
i gang noen år
tidligere. Med pønkens inntreden i 1976 var bandets framtid høyst usikker.
Newcastle
bandet Last Exit med Sting til høyre.
1. mai 1976 ble
Sting gift med den nord-irske skuespilleren
Frances Tomelty. De
to hadde møtt hverandre to år tidligere i forbindelse med en en
musikal-oppsetning kalt
"Rock-Nativity".
Frances hadde en scenerolle mens Sting spilte i bandet.
Et annet band som
på denne tiden gikk en usikker framtid i møte, var progrock bandet
Curved Air. De hadde hatt en
britisk topp hit i 1970 med albumet
"Air conditioning". Men etter 1972 var det kun et fåtall
som fortsatt fant interesse i dem. Jula 1976 hadde de bestemt seg
for å oppløse bandet etter en avskjedskonsert på Newcastle
Polytechnic school.
Albumet
"Airborne" med Stewart Copeland øverst til høyre på
coveret.
Etter at konserten
var over spurte de to medlemmene av Curved Air, Stewart Copeland
og
Sonja Kristina, om det var noen andre band som spilte i byen den
kvelden. De endte da opp på et college i nærheten hvor Last Exit
holdt konsert. Copeland merket seg ikke så mye ved selve bandet, men
opptredenen til bassisten og sangeren Sting gjorde ham interessert.
Stewart Copeland:
"Det var en forferdelig konsert. Bandet var en slags sofistikert
utgave av Chick Corea - alvorlige menn i 30-årene, liksom. Men folk
var over seg av begeistring - ene og alene på grunn av Sting. Han
hadde publikumstekket. Og han hadde stemmen. Det var tydelig at det
bodde noe spesielt i ham."
Stewart
Copeland i 1977.
Stewart ba derfor den lokale journalisten
Phil Sutcliffe om å bli
introdusert for Sting. De to fant raskt tonen, selv om Sting syntes
Stewarts planer var håpløse. De utvekslet deretter
telefonnummer før de gikk hvert til sitt. Sting: "Musikalsk
syntes jeg Stewarts ideer var håpløse. Men fyrens energi og
pågangsmot var enorm. Jeg skjønte med en gang at dette var mannen
for meg. Han er veldig egosentrisk, veldig besluttsom og intelligent.
Og i likhet med meg er han en opportunist."
Stewart Armstrong
Copeland hadde en langt mer glamorøs bakgrunn enn arbeidergutten
Gordon Sumners. Som 3. og yngste sønn av en amerikansk CIA-agent ved
navn Miles Copeland (som
også hadde spilt i The Glenn Miller
Orchestra), ble han vant til å
stadig være på flyttefot i Midtøsten. Selv om livet i Midtøsten
stadig bød på store farer, var det også et liv i stor luksus. Hvor
blant annet legendariske President Nasser
av Egypt stadig var
middagsgjest hos familien Copeland.
Da Stewart var 12 år
begynte han å spille trommer, og et år senere hadde han sin første
opptreden. Samme kveld mistet han også 'møydommen', noe
som ga ham et minne for livet. I 1966 flyttet de til Storbritannia, hvor Stewart gjorde ferdig grunnskolen. Deretter flyttet familien til
Berkeley, California hvor Stewart begynte på UCLA. Han studerte her
musikk og massekommunikasjon.
Gjennom broren Miles
III fikk Stewart jobben
som sjefsroadie for Joan
Armatrading på hennes Amerika turne. Deretter
flyttet han i 1975 tilbake til Storbritannia for å gjøre en lignende jobb for Curved Air. Da trommeslageren i bandet ga seg midt under turneen, tok
Stewart over og ble med i Curved Air. Bandet var da egentlig allerede oppløst, men turnerte
litt rundt for å dekke noe gjeld de hadde opparbeidet seg i årene
forut.
Brødrene
Ian, Stewart, og Miles Copeland.
Etter møtet med
Sting i Newcastle, dro Stewart til London hvor broren Miles III
Copeland var iferd med å bygge opp sitt eget imperium innen
musikkbusinessen. Miles III hadde fram til da produsert band som Wishbone
Ash og
Renaissance, og var nå iferd med å starte sitt eget
plateselskap kalt Illegal Records. Som senere kom til å bli store under
navnet I.R.S.
Miles III viste
Stewart den nye musikkscenen i London, hvor band som Sex Pistols,
Generation X og Chelsea var svært populære. Miles III signerte på
denne tiden flere av de nye bandene. Dette ga Stewart ideen om å
starte sitt eget pønkband. Navnet The Police hadde han klart før han
i hele tatt hadde samlet sammen musikere til bandet.
Han tok deretter en
telefon til Sting oppe i Newcastle, og overtalte ham til å komme ned til
London. Han fikk også med seg en skjegget, langhåret gitarist fra
Korsika, Frankrike, ved navn Henri
Padovani. Selv om
Padovani ikke kunne flere enn tre grep på gitaren.
Tidlige
utgaver av The Police. Med Henri Padovani til høyre på begge
bildene.
(Copyright:
Peter Baylis, all rights reserved)
Sting var ikke helt overbevist om at dette var veien å gå,
men han kom likevel nedover til
London. Sting: "Jeg hadde akkurat giftet meg, og hadde en seks
måneder gammel baby. Men jeg bestemte meg for å begynne pånytt et
annet sted. Det høres kanskje dramatisk ut, og var det faktisk også.
Men å dra til London var det eneste jeg kunne gjøre. Jeg var fast
bestemt på å lykkes, for det er liten grunn til å begynne i denne
bransjen hvis ikke toppen er målet ditt."
Stewarts lille
leilighet i London ble omgjort til øvingslokale i starten. På
kveldene drev de rundt i Londons uteliv for å plukke opp ideer og
treffe folk.
Sammen spilte de tre inn den første Police singelen kalt
"Fall Out",
som ble gitt ut den 12. februar 1977. For å få råd til
innspillingen måtte Stewart låne 150 pund av en kamerat. Stings
usikkerhet på om han ønsket å spille i et pønkband, ble synliggjort
da han inviterte Last Exit nedover til London for å gjøre noen
spillejobber sammen. Men da to av bandmedlemmene etter kort tid dro tilbake til
Newcastle, ble det klart at Last Exit ikke lenger hadde noen framtid
sammen.
Den
aller første Police-singelen "Fall Out" fra 1977 er
et skikkelig samleobjekt i dag.
Den første tiden i
London ble tøff for Sting, uten fast inntekt og med en familie å ta
seg av. Det endte med at han måtte på sosialikontoret for å få
hjelp. Sting: "Det var en skremmende og ydmykende opplevelse å
være arbeidsløs med en familie å forsørge. Jeg hatet å gå ned
på sosialkontoret for å hente pengene. Alle oppførte seg som om det
var deres egne penger."
Broder Miles III ble en
god støttespiller for The Police i startfasen. Først skaffet
han dem en support-jobb for den amerikanske pønkeren Cherry
Vanilla,
på hennes britiske turne. Den første spillejobben The Police
noensinne gjorde, ble holdt på Stowaway Club, Newport. Deretter fulgte en
turne i Nederland og Frankrike som oppvarmere for Wayne
County. Da
turneene var over var bandet de første til å innrømme at de ikke
var blitt likt noe sted.. De var for gamle, for mye musikere. De var
rett og slett ikke det folk ville ha. Også kjente London-pønkere som
Joe Strummer fra
The Clash og Johnny
Rotten fra The
Sex Pistols
mislikte Sting, Stewart og The Police. Og Sting likte ikke de heller.
Sting: "Vi kom aldri helt på talefot, men så hadde vi heller
ikke så mye til felles med de folkene. De syntes vi var uspiselige,
mens vi syntes de var elendige. Men det som tiltrakk meg var energien.
Det var noe jeg følte jeg kunne bruke."
Singelen "Fall
out" ble trykket opp i 2000 kopier. Men The Police måtte selv dra rundt
og selge den inn til platebutikkene.
Omslaget for bandet
kom da en bassist og produsent ved navn Mike Howlett inviterte Sting
til å spille med hans nye band Strontium
90, i Paris den 25.
mai 1977. Da trommeslageren i bandet ble syk i forkant av konserten,
ble det også plass til Copeland. De ble da introdusert for
gitaristen i bandet, Andy Summers.
Andy Summers var for
en veteran å regne i rockesirkuset i forhold til Sting og Copeland.
Han var opprinnelig fra Poulton-le-Fylde, Lancashire (nord for
Liverpool), som den nest eldste av fire
søsken. Faren jobbet i mange år i Royal Air Force, men åpnet
deretter en restaurant i Bournemouth. Oppveksten til Andy fortsatte dermed i den sør-engelske byen.
Som liten tilbrakte
Andy mye tid foran pianoet, men fra 13 års aldereren og utover var
det gitar som gjaldt. Som 16 åring opptrådte han i lokale klubber i
Bournemouth. Som 19 åring flyttet han til London.
Andy
Summers
I 1963 dannet Andy og
kompisen Zoot Money bandet Zoot
Money's Big Roll
band. Et band som
gjennom
60-tallet lå i vannskorpa til å slå gjennom, uten helt å nå
opp. Utover 70-tallet spilte han med størrelser som Eric
Burdon,
Tim Rose, Neil Sedaka, David Essex, Jon Lord, Kevin Ayers, og
Eberhard Schoener. Han spilte også sammen
Mike Oldfield
på den orkestrale
utgaven av "Tubular Bells"
i Newcastle City Hall. En konsert
hvor Last Exit var oppvarmingsband.
Andy Summers ble
første gang gift i 1968, med Robin
Lane, men de ble skilt to år
senere. På begynnelsen av 70-tallet flyttet Andy til U.S.A. for å
gå på California State University Northridge. Her traff han
amerikanske Kate
Lunken som han ble
kjæreste med. De to ble gift i 1973. I 1978 fikk de datteren Layla
Zoe Summers.
Andy lot seg i 1977
overtale av sin venn Mike Howlett til å bli med i bandet Strontium 90,
uten å være alt for entusiastisk. Men det var altså gjennom dette
bandet han kom i kontakt med Copeland og Sting. Andy ble ikke imponert
av The Police første gang han så de opptre. Han følte de manglet
det autentiske som mange av de andre pønkebandene hadde. Samtidig så
han at de var dyktige musikere. Etter å ha spilt litt sammen med dem
ønsket Andy å bli medlem av bandet. Sting/Copeland ble imponert over Summers evner på gitar, og ønsket
å ha ham med
i bandet.
The
Police med Andy Summers i 1977. Og da begynte
intrigene. Copeland var sur på Howlett, da han oppfattet det som om
at han prøvde å 'stjele' Sting fra ham. Derfor syntes han det
var et passende pek å ta Summers fra ham.. Men Summers stilte et
krav for at han skulle bli med i The Police. Og det var at Padovani
sluttet i bandet. Han ønsket ikke at de skulle være en kvartett.
Copeland husker det slik: "He pulled me into a cafe and said, 'You guys have a great group
except that you need to sack the guitarist and get a new one-me."
Padovani hadde aldri en sjanse etter det.
Likefullt spilte de
fire sammen på Mont De Marsan Pønk Festival, Bordeaux, Frankrike.
Deretter gikk de i studio for å spille inn sitt første album.
Pandovani ble aldri invitert til å bli med. Det var meningen at
Velvet Underground-bassisten
John Cale skulle produsere plata deres.
Men det viste seg at han på den tiden ikke hadde det rette fokuset.
Gutta ble skeptisk til ham, og ønsket å teste ham. Summers spilte
derfor et kjent Led Zeppelin riff for
ham, som om det var de selv som hadde laget det. Cale svarte da: "Great!
You've got it!". Innspillingen ble deretter lagt på is.
I stedet dro de på
en mindre turne til Rotterdam og Paris. En turne som ikke ble
til noe. Mens de var i Paris fikk Sting se et 'red light district'
for første gang i sitt liv. Noe som gjorde sterkt inntrykk på ham.
Han syntes synd på horene, og tenkte mye på hva disse jentene følte om sitt
arbeid. Det førte til at han rett etter skrev låta "Roxanne".
Deretter overtalte
Summers de andre to til å bli med til München for å spille inn
låter hos Eberhard Schoener. Men økonomien på denne tiden var
rimelig dårlig, så da kona til Sting ordnet et oppdrag til dem i en
Wrigley's reklame for tyggegummi, slo de til. Endel av avtalen for at
de skulle få bli med i reklamen var at de bleket håret. Den nye
hårfargen og de lettjente pengene fikk humøret opp hos de tre.
Men den labre
progresjonen for bandet førte til at Stewart svelget stoltheten sin,
og gikk til broren sin for å få hjelp til å slå gjennom. Miles III
ordnet deretter med tid i studio for bandet i Nigel Grays
lille Surrey Sound
studio i Leatherhead, utenfor London.
Studioet hadde
tidligere vært et forsamlingshus, og Gray hadde innredet det til
innspillingsstudio rett i forkant.
Nigel Grays
lille Surrey Sound
studio i Leatherhead, i70 Kingston Road, Leatherhead
De startet i januar 1978, og
jobbet der et halvt år. Da Miles kom på besøk ble han helt henrykt
da han fikk høre "Roxanne". Tanken til The Police var at
plata skulle gis ut på Miles' selskap I.R.S. Istedet solgte Miles inn
singelen til A &
M. Han sørget også for å få dem med som
oppvarmingsband for det amerikanske bandet
Spirit. Noe de satte pris
på.
"Roxanne"
ble gitt ut på singel den 7. april 1978, uten at verken kritikere
radio eller platekjøpere så ut til å bry seg. At BBC nektet å
spille den pga. sin omtale av prostituerte, gjorde heller ikke ting
bedre. Men bandet så
likevel lys i mørket. Den typiske pønken var på retur i Storbritannia, og
ble i sin løsere form nå kalt new wave. Noe som passet The Police
bra. Reggae og ska var i stedet på fremmarsj. Blandingen av rock og
reggae ble et format som Sting og bandet ønsket å jobbe videre med.
Noe også deres 2. singel "Can't
Stand Losing You" viste.
Heller ikke den ble noen suksess i første omgang.
Likevel jobbet de
målbevisst videre med sitt debutalbum som kom til å hete "Outlandos
d'Amour" (kjærlighetsbanditter). I mangel av en produsent stod
de for hele produksjonen selv. Sting skrev de fleste av låtene på
plata.
På samme tid hadde
Stewart et hobbyprosjekt gående kalt Klark
Kent. Og i 1978 fikk han
en overraskende en topp 50 hit med låta "Don't care". I
1980 ble det også gitt ut et album med Klark Kent ("Klark
Kent").
Stewart
Copeland som Klark Kent. På den
etterfølgende Top of the Pops framføringen, stod Copeland på scenen
sammen med Sting, Summers og en Kim
Turner. I november 1978 kom The
Polices debutalbum ut på markedet. I tillegg til singlene inneholdt
plata kjente låter som "So
Lonely" (nådde 6. plass i 1980)
og "Next to You".
Gjennom sin andre
bror Ian som også var agent innen
musikkbransjen, fikk bandet flere
oppdrag i U.S.A. Det gjorde hele 23 spillejobber på under en måned, under
svært kummerlige forhold.
Da de kom tilbake
til Storbritannia gikk salget av albumet deres tregt. I februar 1979 gikk
derfor i studio for å spille inn sitt neste album. Denne gangen hadde
de fått råd til å kjøpe seg litt mer studiotid, og Nigel Grays
studio var blitt oppjustert teknisk i mellomtiden. De ønsket å jobbe
videre med reggae rocken de hadde utviklet på forgjengeren. Sting hadde siden sist også skrevet nye låter som
"Message in a Bottle", "Walking on the Moon" og
"The Bed's too big without you" som alle hadde hit
potensial. Deretter slet de med å finne på nye låter. De kom da
opp med en instrumental låt de hadde spilt endel på konsertene sine,
kalt "Reggatta de Blanc" (kan oversettes med hvit reggae).
Siden Sting hadde idetørke, ble det rom for Stewart Copeland til å
skrive flere låter på dette albumet.
Og så tok det
plutselig av for bandet. Radiostasjonene hadde funnet fram "Roxanne",
og forelsket seg i den. Og med det havnet singelen på de britiske
listene i april 1979, med en 12. plass som det beste. A & M
bestemte seg da for å gi ut debutalbumet pånytt, noe som førte den
helt opp til 6. plass i Storbritannia den våren. Også i U.S.A. hadde man
nå fått øynene opp for bandet, der albumet nådde en 23. plass.
Musikkpressen ga også bandet mye omtale. De hadde det særlig morsomt med å bruke Police navnet i ulike sammenhenger.
For å holde
interessen for bandet ved like, dro de på en verdensturne som varte i
et år. Den ble avsluttet foran 20.000 mennesker på Reading
festivalen. Dette var noe helt annet enn den avvisende holdningen fra
publikum de hadde vært vant til noen år tidligere.
"I Can't Stand
Losing You" ble gitt ut på singel pånytt i juli 1979, med en
sterk 2. plass som resultat. I september 1979 ble "Message in a
Bottle" gitt ut som første singel fra "Reggatta de
Blanc". Og den ble deres første nr. 1 singel i Storbritannia. Like
etter ble albumet gitt ut, og også den gikk rett til topps i
Storbritannia.
Den toppet i 4 uker. I desember gikk også "Walking on the
Moon" til topps på singellistene. Det var rene "Policemania"
i Storbritannia på denne tiden. Bedre ble det ikke da filmen "Quadrophenia"
hvor Sting hadde en viktig rolle, gjorde det bra på kino. Filmen
handlet om britisk ungdom på 60-tallet.
Suksessen med
"Quadrophenia"
holdt på å ta knekken på The Police, da Sting vurderte å droppe ut
av bandet, til fordel for en solokarriere som artist og skuespiller.
I U.S.A. nådde
albumet 25. plass. I Norge ble albumet den første plasseringen for
bandet på VG-lista med en 32. plass.
Miles III Copeland
var nå blitt manageren til bandet. Og han sendte dem så på en ny
verdensturne med besøk i 19 land. Deriblant Egypt og India. To land
som få rockeband hadde vært i før. Disse besøkene ga bandet mye
positiv omtale i vestlig presse. Turneen ble avsluttet i Stings hjemby Newcastle, foran 40.000 mennesker.
The
Police på besøk i Stings hjemby Newcastle.
Den omfattende
turnevirksomheten gikk utover muligheten til å skrive nye
låter. Sting hadde kun rukket å skrive "Driven
To Tears"
underveis. Bandet krevde derfor å få en skikkelig pause, så de kunne
konsentrere seg om sitt neste album. Sting trakk seg da tilbake til
sitt nye hjem i Galway, Irland for å skrive låter. Og etter å ha
sett verden hadde han fått et nytt perspektiv å skrive låter utifra.
Tidligere hadde han i større grad skrevet låter med utgangangspunkt
i egne opplevelser.
Andy Summers hadde
også skrevet en låt som han ønsket å ha med på plata -
instrumentalen
"Behind My Camel".
Men med så mange av Summers' og Copelands komposisjoner, nektet Sting
å spille på låta. Tidligere var dette ensbetydende med at låta ble
vraket, og ikke gitt ut på plate. Men Summers som var fornøyd
med det han hadde laget, nektet å la seg stoppe av Sting, og spilte
inn låta sammen med Copeland med seg selv på gitar og bass. Da Sting
kom inn i studioet og så tapen på bordet, tok han den og gravde det
ned i hagen, på baksiden av platestudioet. Summers fant igjen tapen,
og gjorde ferdig innspillingen av "Behind My Camel".
I ettertid regnes
den som et av de beste sporene på den nye plata. Den fikk også en
Grammy i 1982
(amerikanernes Spellemannspris), for "Best Rock Instrumental
Performance".
Plata ble spilt inn
i løpet av kun 4 uker, i Wisseloord studio i Hilversum, Nederland. En måned som også ble avbrutt av
Milton Keynes festivalen og
Leixlip Castle festivalen i Irland.
Som produsent fikk de med seg
Nigel Gray. Gray
hadde hjulpet dem på de to foregående albumene, og bandet følte at
han var viktig for å få til det musikalske uttrykket de ønsket.
Mindre fornøyd de med å spille inn plata i Nederland, i stedet for
Surrey Sound, der
de tidligere hadde pleid å være. Byttet av studio ble gjort av
skattemessige årsaker. De var også misfornøyd med at innspillingen
ble så preget av hastverk. Bla. ble innspillingen avsluttet kl. 4 om
morgenen, før de etter noen timers søvn måtte igang med den neste
verdensturneen. Stewart Copeland: "We had bitten off more than
we could chew. ... we finished the album at 4 a.m. on the day we were
starting our next world tour. We went to bed for a few hours and then
traveled down to Belgium for the first gig. It was cutting it very
fine."
Den intense virksomheten de siste årene begynte nå å
slite på samholdet i bandet. Men det forhindret
ikke bandet i å lage sin kanskje beste plate i
"Zenyatta
Mondatta", som ble gitt
ut i oktober
1980.
Navnet på plata var
kun bandets lek med ord som de syntes hørtes bra ut, og som rimet.
Zenyatta var inspirert av navnet til den kenyanske presidenten Jomo
Kenyatta, mens
Mondatta rimet på "Reggatta", fra det foregående albumet
"Reggatta de Blanc".
"Zenyatta
Mondatta"
I september ble
"Don't Stand So Close To Me"
gitt ut som en forsmak på det nye album, og det skulle vise seg å
bli Polices største hit noensinne, sammen med ("Every
Breath You Take").
Den gikk rett til topps i Storbritannia (4 uker), og endte opp som den mest
solgte singelen i landet i 1980.
Både den og "De Do Do Do De Da Da
Da" ble topp 10 singler i U.S.A. Låta "Reggatta de
Blanc" fikk samme år Grammy som beste rocke instrumental.
Nr.1
singelen
"Don't stand so close to me"
Med mange klassiske Police låter
som
"De Do Do Do De Da Da
Da", "Driven
To Tears" og "Behind my Camel"
og "Don't stand So Close To Me" ble albumet "Zenyatta Mondatta" en stor suksess da det kom ut.
I Storbritannia gikk den rett til topps, mens i U.S.A. ble det 5.
plass. I Norge ble det 16. plass.
På samme tid var bandets to første album inne på listen i
Storbritannia, med 24. og 31.plass. Sting regnet ut at hvert tredje
Britiske hjem hadde en Police plate i samlingen. Sting: "There's one in most houses. I
worked it out once."
I ettertid var ikke Sting
like stolt av plata, da han syntes den var for kommersiell. Sting: "I used to be very into the commercial aspect of making records. It
was very important to me that "Don't stand so close to me" went
straight in at number one, and that the album did the same. I'm not
totally damning 'Zenyatta Mondatta' cos I think there's some good
moments on it, but generally the album was an exercise in
commercialism."
Sting i
1981. En mann med meninger om det meste. Enten det handlet om
kommersialisering, eller det å opptre på Top of the Pops med
tannregulering..
I 1980 fikk Sting tilbud om
å bli med i James Bond
filmen "For Your Eyes
Only",
men med så mange filmskript som han ble presentert for valgte han å
si nei. Han påstod at han fikk tilsendt minst et skript i uken. Og
med årene ble det nok ikke færre.
Verdensturneen de
dro ut på etter utgivelsen av "Zenyatta Mondatta slet på
forholdet innad i bandet, men det gikk også utover forholdet til familiene
deres. Sting ble skilt fra
Frances Tomelty på denne tiden,
som han hadde barna
Joe og
Fuchsia med.
Etter en kort
ferietur til den karibiske øya Montserrat i juni, gikk de igang med
arbeidet med den neste plata. Deler av plata ble også spilt inn på
Montserrat, i EMIs
berømte AIR
studios. Resten av
innspillingen foregikk i Le
Studio i Quebec,
Canada.
"Ghost
In The Machine"
- som plata ble hetende - ble et album som kom til å forandre reggae/rock lydbildet
bandet var blitt kjent for. Det mye takket være den unge produsenten Hugh
Padgham. XTCs Andy Partridge hadde anbefalt ham for
bandet. Padgham hadde da nettopp hatt suksess med Phil
Collins' "Face Value".
The
Police i George Martins berømte AIR studios på Montserrat,
Karibien. Et studio
som muligens ble enda mer berømt etter at
deler av "Ghost in the Machine" ble produsert her.
Med et sterkt knippe
låter skrevet av Sting, gikk ting mye lettere i studio enn på "Zenyatta
Mondatta". Bandet tok her i bruk synthesizere for første gang.
Noe som dempet det gitarpregete lydbildet fra de foregående
platene. I tillegg til at den var mer poppreget, hadde den også
innslag av jazz i seg. Og det skulle bli en retning både The Police,
og de senere soloplatene til Sting og Andy Summers kom til å bære preg
av.
I et intervju med
Smash Hits i oktober 1981
forklarte Sting at dette var en mer kompleks, nesten psykedelisk
plate. Han mente også plata minnet mer om den typen musikk
medlemmene av bandet spilte før de ble med i The Police.
"Invisible Sun" gitt ut som
første singel fra plata. Den var en
litt dyster, monoton låt som omhandlet problematikken i Nord-Irland. Samtidig var den også en kritikk mot stigmatiseringen som
foregår i verden, der folk blir klassifisert som kommunister,
katolikker, protestanter, framfor selvstendige individer. Mange så
på "Invisible sun" som et forsøk på å fremstå som et politisk band.
Sting: "People who've heard 'Invisible sun' say, God, you really
seem to be concerned about politics!.. I'm not concerned, I'm
furious! (rasende)." Sting ønsket at bandet skulle tre mer i
bakgrunnen, slik at budskapet i låta kom tydeligere fram. Noe den
dystre videoen tatt opp i Belfasts gater var et eksempel på.
Videoen til "Invisible
Sun"
ble forbudt vist på BBC, noe som i ettertid fortoner seg som litt
merkelig, da den kun viser vanlige folk som går rundt i gatene i
Belfast. Riktignok hadde man fått med mange av krigsruinene, og i
1981 var Nord-Irland og Belfast fortsatt et svært ømfintlig tema for
britiske styresmakter. Andy Summers var alt annet enn fornøyd med
BBCs merkelige valg: "The impression the film gives of everyday
Belfast is that of a desolate city, of women walking around in the
rain, rather than people gunning each other down or throwing bombs."
BBC ikke ønsket å vise
musikkvideoen til "Invisible Sun", men det gjorde derimot
NRK TV og ungdomsprogrammet Zikk
Zakk. 12. oktober 1981 ble
den vist i beste sendetid til glede for de mange unge
musikkinteresserte i Norge som ikke hadde andre TV kanaler å velge
mellom enn NRK.
Bilder fra
videoen til "Invisible Sun".
"Invisible sun"
nådde 2. plass da den ble gitt ut i september 1981.
Enda bedre gikk det med 2. singelen "Every
Little Thing She Does Is Magic". Den gikk til topps i måneden etter
(3. plass i U.S.A.).
I låta fornemmer man den karibiske stemningen på Montserrat.
Samme måned kom
også albumet "Ghost
In The Machine"
ut. Selv om lydbildet var forandret, ble den vel
mottatt av fansen. I Storbritannia gikk den til topps, mens i U.S.A.
ble det 2.plass (i
Norge nådde den 5. plass). Tilsammen solgte
plata bedre enn de foregående albumene. Også "Spirits
In The Material World" ble gitt ut på singel.
14 år senere, i 1995 sang Sting og
Pato
Banton duett med denne låta for
Jim Carreys film "Ace Ventura:
When nature calls".
Albumet vil ellers
huskes for flotte låter som "One
World (Not Three)",
"Rehumanice Yourself" og "Demolition Man". Sistnevnte
var opprinnelig skrevet for Grace
Jones, som sang den
på sitt album "Nightclubbing"
fra 1981. Men Sting var ikke fornøyd med måten Jones sang låta
hans, så The Police bestemte seg for å gjøre sin egen versjon. Den ble også en hit året etter i Manfred
Mann's Earth Bands versjon. Sting gjorde i
1995 selv en "coverversjon" av denne låta for filmen "Demolition
Man".
Albumtittelen "Ghost In
The
Machine" var inspirert av
psykologen
Arthur Koestlers
teori om at det menneskelige sinn er i ferd med å utvikle seg til å
bli en maskin. Sting: "Roughly, it's based on the theory that the
human brain is an evolutionary error and that people are becoming
less and less human." Coveret med de røde tallene, skulle forestille
ansiktene til bandets tre medlemmer i en digitalisert utgave.
I 2000 havnet albumet på en
76.plass i en kåring Q
magazine hadde over
tidenes beste britiske album.
Etter dette kunne
bandet lene seg tilbake og ta det litt mer med ro. De hadde fått
bevist at de dugde som artister. De bestemte seg derfor for å ta en
pause og heller gjøre ting hver for seg. Alle tre ga ut
soloplater de neste to årene. Sting deltok som skuespiller i filmen
"Breamstone And Treacle". Han laget også flere låter
for soundtracket til filmen. Bla. det som skulle bli hans
første solohit i 1982,"Spread
A Little Happiness".
Copeland skrev musikk for filmene "Rumble Fish"
(Francis
Ford Coppola), og "King Lear". Heller ikke Andy Summers lå på
latsiden. Han ga i 1982 ut instrumental plata "I advance
Mask" sammen med en annen Bournemouth artist, nemlig Robert Fripp
fra King Crimson. Sistnevnte nådde også topp 60 i
U.S.A.
I denne perioden
hadde Sting det svært tøft. Mest pga. at hans samlivsbrudd med
Frances nå var blitt kjent i pressen. Han hadde også inngått et nytt samboerskap
med Trudie Styler. Noe som skapte problemer i forhold til barna og eks
kona. De to møttes under en turne The Police gjorde i U.S.A. Sting havnet også i rettssak mot Virgin records, som han mente
hadde foretatt endringer i en kontrakt han hadde skrevet under med dem
noen år tidligere. Han har senere beskrevet denne perioden som "the worst
thing that ever happened to me".
Trudie
Styler Også
Andy Summers hadde det tøft på denne tiden, da han ble skilt fra
kona Kate etter 8 års ekteskap. Heldigvis fant de tilbake til
hverandre igjen, og i 1985 ble de gift for 2. gang. Like etter fikk de
tvillingene Maurice
X og Anton
Y. Andy og Kate har
holdt sammen i alle år etter det (2015).
I
1982 opptrådte The Police på konsertarrangementet "The
Secret Policeman's Other Ball"
(navnet har ingen relasjon til The Police, i regi av
Amnesty International.
På det tidspunktet hadde ikke Sting hørt om
menneskerettsorganisasjonen, men med årene kom han til å bli en
viktig støttespiller for de. Så sent som i 1987 hadde Sting samlet
inn hele 6 millioner kroner, og vervet hele 25.000 medlemmer i U.S.A.
For å kunne
konsentrere seg om å skrive nye låter, leide Sting The Golden Eye
Estate i Jamaica, som tidligere hadde vært eid av James Bond
forfatter Ian
Fleming. Her fant han den roen han trengte for å skrive
nye låter. Og igjen klarte han å komme opp med klassiske Police
låter, slik som "Every Breath You take". En av 80-tallets
største hits, uansett artist. Låta handler om en syk manns handlinger. Den ble
skrevet i en tid der Sting slet med personlig angst. Han prøvde også
å finne svar på noen av sine psykiske problemer hos den sveitiske
psykologen Carl
Jung, som hadde skrevet flere bøker om det menneskelige
sinnet. En av hans teorier het "Synchronicity".
Som nevnt var også "Ghost In The Machine" relatert til en
psykologs teorier.
Det neste albumet,
som kom til å hete "Synchronicity",
ble spilt inn i
EMIs Air studios på
Montserrat. Også denne gang gikk produksjonen
greit. Det som kunne skapt uoverensstemmelser var den klare overvekten
av Sting låter på albumet , der kun to var skrevet av de to andre
("Mother" og
"Miss Gradenko"). Men det var en
aksept fra Copeland og Summers at Sting var den beste låtskriveren
av de tre.
Albumet ble igjen
produsert av Hugh Padgham. Under innspillingen begynte Police-lignende
band som Men at Work og
Wang Chung å hevde seg på listene rundt om i
verden. Noe som gjorde at bandet ønsket å bevege seg enda mer bort
fra det som hadde vært det typiske Police-lydbildet, med blanding av
pop/rock og reggae. "Synchronicity" fremstår derfor som et
mer mainstream popalbum med et visst etnisk preg. Selv om albumet inneholdt store hits som
"Synchronicity II", "Wrapped Around Your Finger"
og "King Of Pain", som alle hevdet seg høyt på de engelske
og amerikanske listene, var det "Every Breath you take" det
meste dreide seg om. Sting følte umiddelbart at dette ville bli en
nr. 1 hit da han skrev den. Noe den også ble, med 1. plasser i en
rekke land. Bla. Storbritannia og U.S.A. I U.S.A. toppet den i hele 8 uker
våren 1983. I ettertid har dette blitt låta folk flest forbinder The
Police med. Den er også blitt en av de største hitène de siste 30
årene. Ikke minst etter at Puff Daddy børstet liv i låta i 1997 i
nr. 1 hitèn "I'll
Be Missing You". Opprinnelig hadde bandet
lagt inn et synthbasert instrumentalparti midt i låta, men det ble
fjernet før albumet ble gitt ut, da de følte partiet ikke stemte med
resten av låta.
|
|
|
"Every
Breath you take" |
"Synchronicity
2" |
"Wrapped
around your finger" |
Albumet kom ut i
juni 1983, og ble en like stor suksess som singelen "Every breath
you Take". I Storbritannia toppet den i 2 uker, mens i U.S.A. toppet
den i hele 17 uker! Og det i et år som ellers er blitt beskrevet som
Michaelmania (Michael
Jackson).
På denne tiden
uttalte Sting til pressen at The Police hadde som mål å bli større
enn The Beatles. Sting: "Beatles var verdens mest populære band
i sin tid - vårt mål er å utkonkurrere dem. Jeg har sagt det før: jeg vil være best. Kall meg gjerne en egoist."
Deretter fulgte nok
en verdensturne som også ble vellykket. Den var mer
spennende og spontan enn noen av de tidligere turneene. 18. august 1983 spilte de for
70.000 mennesker på Shea Stadium i New York. Det var så voldsomt at
selv The Police fikk prestasjonsangst. De tenkte "uh-oh!" hva gjør vi
nå? Ting blir ikke mye større enn dette. Som Sting husker fra denne
tiden: "That
was the beginning of the end".
Big
in America
På dette tidspunktet var det ingenting som tydet på at bandet skulle
oppløses. Etter turneen dro de tre hvert til sitt. Sting ble med i
David Lynchs film "Dune". Mens Summers og Copeland jobbet
med nye soloalbum. Tanken var at de skulle spille inn et livealbum
sommeren 1984, men det skjedde aldri. Andy Summers (til norske Det Nye
i 1987): "Like etter at vi spilte inn 'Synchronicity' satte vi
sammen et 'live' album. Den har bare blitt liggende i en skuff.
Makthaverne ville heller gi ut en samleplate først. Som kunstner
orker jeg ikke å bry meg med forretningsavgjørelser."
Året etter ga Sting ut sitt
første skikkelige soloalbum kalt "The Dream of the blue turtles".
Et album som ble en stor suksess med 2. plass i U.S.A. og 3. plass i
Storbritannia.
I april 1985 ble Stewart
Copeland intervjuet av en radiostasjon. Og der poengterte han igjen
at The Police ikke var oppløst. Og at ny plate og ny turne ville
komme etter hvert. De skulle bare gjøre unna noen soloprosjekt først.
Stewart Copeland: "There will definitely be another Police album
and tour".
13. juli 1985 var The
Police representert ved sanger Sting på den legendariske
Live Aid konserten i
London. Her framførte han alternative versjoner av "Message in a
Bottle", "Roxanne" og "Every breath you take". Sistnevnte sammen med
Phil Collins. Sting
opptrådte også (naturlig nok) sammen med Dire Straits på
"Money for Nothing".
En låt han var med også sang på plate.
Sting sammen
med Phil Collins på Live Aid konserten den 13. juli 1985.
I 1986 stod The
Police på
samme scene under
en Amnesty International
konsert i Georgia, U.S.A. I
juni det året gikk de i studio for å spille inn det som skulle bli
deres 6. studioalbum. Men da de var ferdig i studio hadde de kun klart
å lage en ny versjon av "Don't stand so close to Me". De
måtte erkjenne at framtiden for de tre ikke lenger lå i The Police.
Til det hadde de utviklet for sterke egoèr. Selv om det kunne gå
fysisk hardt for seg når de diskuterte i studioet, var det ikke
uvennskap som tok knekken på bandet, man hadde bare gått lei.
Sting (til norske Det
Nye): "Når
du starter et band har alle medlemmene samme mål de streber mot.
Etter hvert modnes du, og alle utvikler seg i forskjellige retninger.
Enten utpeker et av medlemmene seg som leder og de andre følger ham,
eller de er så sterke personligheter at de skiller lag. Vi hadde
jobbet sammen i ti år, og trengte et avbrekk."
I 1986
hadde avstanden mellom medlemmene av The Police blitt for stor.
Så i stedet for et
nytt album fikk fansen kun en samleplate med de største hitène til
The Police. Inkludert denne nye versjonen av "Don't stand so
close to me". I Storbritannia gikk samleplata til topps (i to
uker), mens i U.S.A.
nådde den en 9. plass. Likefullt ble det aldri gitt noen offisiell
uttalelse om at bandet var oppløst. Det ble bare klart for de fleste
ettersom tiden gikk.
Samleplata
"Every Breath You Take - The Singles" ble gitt ut i oktober
1986.
I 1987 uttalte Andy
Summers at han godt kunne tenkt seg å samle The Police igjen, selv om
han samtidig måtte innrømme at de ofte kranglet når de var samlet,
og at han selv var den sinteste av dem.
Vennskapet mellom de
tre var
fortsatt der. I 1992 da Sting giftet seg med sin Trudie Styler
opptrådte Sting sammen med Summers og Copeland, hvor de spilte flere
av de gamle Policelåtene.
Alle tre fortsatte
med sine solokarrierer i årene etter bruddet. Sting var som ventet
den som opplevde størst suksess. Albumene "Nothing like the sun"
og "The Soul Cages" gikk begge til topps i
Storbritannia. Mens i
U.S.A. har de fleste av soloalbumene hans nådd topp 10 på Billboard.
Copeland har konsentrert seg om å skrive filmmusikk og barneplater i
årene etter, mens Summers har gått over til å lage jazzplater.
I 2002 gikk
samleplaten "The Very best of Sting & The Police" til
topps i Storbritannia.
12. mars 2003 ble
The Police innlemmet i prestisjefylte Rock'n roll hall of fame. Noe de
alle tre syntes var en stor ære. Det viste også at bandet ikke var
glemt, enda det var nesten 30 år side de sist spilte sammen. I den
anledning ble det gjort stas på dem med et større arrangement i The
Waldorsf Astoria, New York. Her var mange av de største
rockestjernene de siste 30 åra tilstede, med bla. Elton
John, Neil
Young og Steven
Tyler (Aerosmith).
Sting, Copeland & Summers takket for utmerkelsen ved å spille
"Every breath you take" for de frammøtte. Etterpå ble det
naturlig nok snakk om ikke bandet skulle komme sammen igjen, men det
var ikke aktuelt akkurat da.
The
Police på Rock'n roll hall of fame i 2003.
I 2006 kom både
Andy Summers ("One
train later")
og Stewart Copeland ("The
Police inside out")
ut med selvbiografiske bøker der epoken med The Police ble behørig
omtalt.
I januar 2007
begynte igjen ryktene om en mulig gjenforening av bandet å gå. Det
var da gått 30 år siden Sting og Stewart Copeland dannet The Police
sammen med Andy Padovani. Den britiske avisa The
Independent kunne
da melde at Summers, Sting og Copeland planla å gjøre en turne
sammen i forbindelse med jubileet. En ny samleplate med bandet ville
også markere begivenheten.
Både Copeland og
Summers sa i intervjuer at det var opp til Sting om det skulle bli en
gjenforening eller ikke. Summers: "Det
er Stings avgjørelse. Han vil gjøre det når han er klar, dersom han
har lyst. Jeg tror vi ville selge ut alle stadioner i verden!"
I februar 2007
opptrådte bandet på åpningen av Grammy-utdelingen. I den anledning
gjorde bandet det kjent at den lenge omtalte turneen faktisk kom til
å bli en
realitet. Ifølge bandet ønsket de å gjøre det for å markere at
det var gått 30 år siden de ga ut sin første singel sammen
("Fall out"). Turneen startet 28. mai i Vancouver, Canada.
Og 29. august dro de igang den europeiske delen av turneen med
konsert i Stockholm. Også Danmark fikk besøk, mens
Norge ikke ble funnet verdig et besøk. Noe som ikke ble tatt nådig
opp av bandets mange norske fans. De ivrigste fant nok likevel veien til våre naboland for å se Sting og co. opptre sammen.
Police
opptrådte live med "Message in a Bottle" på Grammy
utdelingen i februar 2007.
30.
juli 2016 døde Nigel Gray - mannen som i sin tid produserte Polices
tre første album, og som siden produserte artister som
Siouxsie & The Banshees, Girlschool og
Godley & Creme.
Han forlot platebransjen i 1987. Sting, Andy Summers og Stewart
Copeland la ut denne felles pressemeldingen i anledning Grays død:
"Nigel was a
qualified medical doctor who followed his passion into music and was
able to use his kindly bedside manner to coax three extraordinarily
successful records from a band operating at the time on the tiniest of
shoestring budgets. We simply couldn't have done it without him,
that's the truth, and we mourn his passing. May
he rest with the Recording Angels. Amen."
Nigel
Gray
The Police er et
godt minne fra new wavèns barndom. Med sin vitalitet, spilleglede, og
flotte låter. Med "Synchronicity" stod de fram som et annet
band, men med enda større suksess. Om man setter mest pris på den
eller platene forut, har nok mye med referanser å gjøre. Uansett vil
The Police gå inn i rockehistorien som et av de viktigste og mest
suksessrike bandene som har vært. Noe som er godt gjort med tanke på
at de kun var i rockens rampelys i 5 år før de takket for seg. At
Sting som soloartist også opplevde store musikalske øyeblikk er en
annen historie.
|