Curt
Smith:
Født 24. juni 1961, Bath, Somerset, England
Roland Orazabal (Roland Jaime Orzabal de
la Quintana)
:
Født 22. august 1961, Portsmouth, Hampshire, England
Manny Elias:
Født 1953 i Calcutta, India
Ian Christopher
Stanley: Født 28.februar 1957
i High Wycombe, England
|
|
Tears for Fears var
et
av de mest interessante og suksessrike bandene som dukket opp på pophimmelen på 80-tallet. Med store hits som "Shout",
"Everybody Wants To Rule The World",
"Pale Shelter", "Sowing the seeds of love" og
"Mad World"
opplevde de å gå til topps i mange av de største platemarkedene i
verden. Mens albumene deres gikk til topps i både U.S.A. og
Storbritannia. Til sammen har Tears For Fears solgt mer enn 30 millioner
album.
Navnet Tears for Fears
hadde de hentet fra en av psykologiens sentrale bøker, Arthur
Janovs: "The Primal Scream".
For å kunne kurere en traume, må man gjenoppleve den, noe som kan være
smertefullt.
Bandet bestod først og
fremst av Curt
Smith og Roland Orzabal.
Roland var sønn av en franskmann fra Paris med spanske/argentinske aner,
mens moren hans var engelsk med aner fra baskerland i Spania. De første to ukene av sitt live het han
Raoul, som deretter ble endret til Roland. Mange år senere brukte han
Raoul navnet på en plata han ga ut og som navn på sønnen sin.
Rolands imponerende etternavn
Orzabal de
la Quintana, har han etter
bestefaren José
fra Argentina. Han var i sin tid en av som stod i spissen da
Juan Peròn ble kastet fra
makten i landet. På den argentinske pampaen fins det et sted kalt
José
Orzabal de
la Quintana, oppkalt etter
bestefaren.
Roland
vokste opp i en kommunal leilighet i Portsmouth, sør i England, sammen
med sine foreldre og brødrene
Carlos &
Julian. Faren jobbet som ingeniør, og var i
tillegg hobbypsykolog som dannet foreningen
Portsmouth Philosophical
society. Moren var
danser, som i tillegg til å danse lærte opp strippere.. Senere sluttet
faren å jobbe pga. sykdom.
Foreldrene etablerte også et agentbyrå for
musikkartister i huset, noe som gjorde at unge Roland i en periode var
omgitt av sangere og gitarister.
Roland Orzabal
Da han var 5-6 år slet
Roland med et voldsomt temperament, og det gikk stadig vekk utover
broren som fikk rundjuling. En dag Roland hadde et slikt anfall puttet
faren en våt svamp i ansiktet hans, slik at han ikke fikk puste.
Opplevelsen var forferdelig, men det bidro til at raserianfallene
plutselig forsvant. Dvs. i voksen alder har han lært seg å ta ut sinnet
verbalt, der han er kjent for sin skarpe tunge. I et intervju med Smash
hits i 1986 fortalte Roland at han fortsatt banket opp folk jevnlig, men
kun i drømmene..
På skolen var Roland en flink gutt som
gjorde leksene sine. Han gjorde også leksene til de andre guttene.
Fordelen med det var at de lot ham være i fred og ikke banket ham opp.
Roland: "At school I was a good boy, sat at the
front and everyone else copied from my homework."
Allerede som 7-åring skrev han sine første låter, som han sang for foreldrene sine. Men
de skjønte ikke at han hadde skrevet dem selv, de trodde det bare var
noen han hadde hørt på radio. Som 8-åring ble han betatt av
David Bowies "Ziggy Stardust"
figur. Han har et bilde av seg selv med en stripe i ansiktet, lik den
Bowie hadde på coveret av
"Aladdin sane".
Som 7-åring flyttet foreldrene
fra hverandre, og moren tok med seg de tre guttene for å bo hos Rolands
tante. I forkant av dette hadde faren fått et nervøst
sammenbrudd.
Moren og de tre guttene lå i samme
seng de første to årene. Senere fikk moren
seg ny kjæreste som var bartender, som hun ble gift med. De flyttet da til Bath der Roland
etter hvert traff Curt Smith. Roland har i alle år hatt et anstrengt forhold til sin far,
noe britisk presse, anført av avisa
The Sun gjorde et nummer av i
1985.
Som 9-åring lærte han seg å
spille gitar, og like etter ble han med i et band som hadde heavy metal
som sin spesialitet.
Roland traff sin tilkomne kone
Caroline
allerede som 13-åring. I 1982 ble de gift, og sammen har de barna Raoul
og Pascal.
Roland
Curt vokste opp i en nedslitt
kommunal leilighet i den historiske feriebyen Bath, sammen med sin mor og sin eldre bror. Curt: "I grew up in Bath, on the most hideous
(råtten) council estate you could find."
Moren jobbet på Boots, mens
faren som ikke bodde sammen med de var servitør.
Curt ble banket opp ofte i
barndommen fordi han var så liten. Noe hjelp fra sin eldre bror fikk
han ikke, ettersom heller ikke han var noen kraftkar. Curt: "My
older brother was even weaker than me, so he was no use."
I ungdommen var Curt en hippie som lyttet mye til platene til det amerikanske rockebandet
Blue Öyster Cult.
Curt gir dem æren for at han havnet i musikkbransjen.
Bath som ligger vest for London,
er en av de mer ærverdige byene i England.
Byen ble
grunnlagt i forbindelse med et romersk kurbad og har navn etter det.
Curt og Roland møttes gjennom felles kamerater i
Bath da
de var 13 år gamle. Roland hørte Curt synge "Then came the last day
of May" med Blue
Öyster Cult
og ble imponert
av stemmen hans. Curt
var kommet i stemmeskiftet noe Roland ikke var. Roland spurte Curt om
han ville bli med i bandet hans, noe han ville. De hadde samme sans for
humor, og begge kom fra hjem med familiemedlemmer som hadde psykiske
problemer. Og de hadde begge hatt en trasig oppvekst, noe som kanskje forklarer interessen for psykologi på bandets
to første album. Roland hadde lest endel av Arthur Janovs bøker, og var
blitt inspirert av de, da han kjente seg igjen i det Janov beskrev.
Essensen i boka Roland og Curt først leste med Janov var at du er
ulykkelig, og skylden for det har dine foreldre som ga deg en vond
oppvekst..
På samme tid begynte de
å gå i terapi der de lærte å sette ord på det vonde.
Curt
Smith
En gang stjal Curt 3
fioliner på skolen han gikk på, og ga dem til Roland i julegave. Roland
syntes det var fælt at de var stjålet og prøvde å lære seg å spille på
dem, som for å rettferdiggjøre udåden.
Som 18-åring traff Curt sin
tilkomne Lynn Altman,
som han giftet seg med i 1983. De to møttes under en Graduate-konsert
da hun stod helt foran ved scenekanten og laget grimaser til Curt for å
få ham til å smile, noe han gjorde. De traff hverandre etterpå og ble
kjærester. Curt: "I remember noticing this girl in front of me
pulling her mouth apart with her fingers, making faces in an attempt to
make me laugh."
Roland og Curt spilte
i flere band sammen i ungdommen. Senere valgte Curt å gå på college for å
bli lærer mens Roland dannet en folkduo kalt
Busar, som spilte
Simon and Garfunkel
låter. Deretter ble begge med i
bandet Graduate i 1979.
De kalte seg Graduate etter et Simon & Garfunkel album, da de likevel
ble forbundet med den amerikanske folkduoen. Graduate pleide å starte
konsertene med S&Gs
"Mrs. Robinson". I
mars 1980 ga de ut singelen
"Elvis should play ska",
som var Rolands kommentar til at
Elvis Costello
hadde uttalt seg negativt til den populære ska-sjangeren. Costello mente
skabandene var one-hit-wonders som kun var ute etter lettjente penger.
Roland mente at Costello var irritert på disse bandene fordi singlene
deres solgte bedre enn hans. Roland mente at Costello heller burde
spille ska musikk selv i stedet for å klage.
Roland og Curt i
Graduate med singelen "Elvis should play ska".
"Elvis
should play Ska" nådde en oppløftende 106.plass i
Storbritannia.
Den ble også en hit i Nederland og Spania. Etter denne singelen ble Graduate
plassert i ska-sjangeren, enda det andre de spilte inn ikke lignet på
ska.
I 1980 ga de også ut albumet
"Acting my Age"
hvor alle låtene var skrevet av Roland. I årene etter har denne plata
blitt gitt ut pånytt med jevne mellomrom. I 1991 ble det også gitt ut en
plate kalt "Graduate",
med materiale bandet i sin tid spilte inn.
Curt og Roland ble etter hvert
lei av å ikke bli hørt i spørsmål som gjaldt bandets veivalg,
enda de var bandets kreative kraft. Så de bestemte seg å slutte i bandet
og heller starte sitt eget.
Før
de to bestemte seg for å danne Tears for Fears var de en kort tur innom
et band som het Neon,
sammen med Pete Byrne
og Rob Fisher. Det resulterte ikke i noen plateutgivelser.
Fisher dannet deretter bandet Naked
Eyes, som hadde to store hits i
U.S.A. med "Always something
there to remind me" (8.plass)
og "Promises, Promises"
(11.plass). Etter det dannet han
Climie Fisher ("Rise to the Occasion",
"Love changes everything").
|
|
|
|
|
Plata "Acting
my Age". |
|
Graduate |
Roland og Curts venn David
Lord fikk dem til å
interessere seg for synthesizere, og introduserte dem for mureren Ian
Stanley - en fyr som på
den tiden ikke spilte noe instrument men som hadde et hus med et
hjemmestudio hvor
Roland kunne få spille inn sin musikk, og få mulighet til å
eksperimentere med moderne elektronisk utstyr. Roland: "Without
Ian’s eight-track studio, his Roland JP4, his CR78 drum machine and MXR
Pitch Transposer, we wouldn’t be where we are now…. He gave us the
opportunity to demo, at his home studio."
Ian var fra en rik
familie og hadde mye penger tilgjengelig som han brukte på studioutstyr,
noe som imponerte Curt og Roland.
Huset
til Ian
Stanley på starten av 80-tallet, med studioet som lå over garasjen.
I ettertid er Stanley gjerne
regnet som et tidligere medlem av Graduate, men de som spilte i bandet
benekter at han var medlem, selv om han var endel av det samme miljøet i
Bath.
En annen årsak til at
Roland og Curt begynte å interessere seg for synthesizere var at elektronisk
popmusikk begynte å gjøre seg gjeldende på singellisten. Bl.a.
gikk
"Are Friends Electric?" med
Tubeway Army til topps i
Storbritannia i mai 1979. Roland: "We were acutely (akutt)
aware of the new electronic movement. I remember listening to the Radio
One chart run down with Curt, and when they announced that Tubeway Army
was number one with Are Friends Electric?, we both looked at each other
and knew we had to change. That change didn’t really occur until a lot
later: once we’d left Graduate and became a duo; the new direction was
obvious."
Selv om Roland var
gitarist elsket han lydene han kunne skape med synthesizerne, som f.eks.
å få dem til å høres ut som trompeter.
I
1981, i en alder av
19 år, dannet Roland og Curt bandet History
of Headache sammen med Stanley
og Manny Elias.
Bandnavnet ble like etter endret til Tears for
Fears - inspirert av Janovs bok "Prisoners Of
Pain" fra 1980,
der Janov omtalte 'tears as a replacement for fears'. Det var Curt som
hadde ideen til navnet.
I starten
var ikke Stanley og Elias fullverdige medlemmer, men ble det etter hvert.
Støttespillere
og assosierte medlemmer på de to første platene: Manny Elias og Ian Stanley.
I studioet til Ian
spilte de inn demoer for
"Change", "Pale
Shelter" og
"Mad World" -
alle tre låter som senere ble klassikere med Tears For Fears.
I 1981 ga Tears for
Fears ut singelen "Suffer
the Children" på
Phonogram. De fikk
mulighet til å gi ut låta på singel etter å ha presentert demoer av
denne og "Pale
Shelter" for Phonogram. "Suffer the children" var en stemningsfull
låt, men den oppnådde liten oppmerksomhet da den kom ut (i 1985 nådde
den 52.plass). På låta var det Rolands kone Caroline
Orzabal som sang det
"barneaktige" refrenget "la la la la". Caroline
deltok som korist på flere andre av Tears for Fears låter, bl.a. "Shout".
Hun deltok også i "Sowing the seeds of love" videoen.
Det var kameraten David
Lord som produserte denne tidlige
versjonen av "Suffer
the Children". Lord hadde fram til dette produsert Bristol-bandet The
Korgis. Bl.a.
deres storhit "Everybody's
Got To Learn Sometime".
Han hadde også produsert The Graduate -
bandet Smith/Orzabal spilte i tidligere.
Roland:
"Davids was the first producer we worked with. He had a home studio
in our home town of Bath, and produced hits with local band The Korgis. It
was a marriage of convenience.
David
Lord
Roland hadde hentet inspirasjon
til teksten på "Suffer The Children" fra Primal Scream-teorien. Med fokus på den utryggheten barn føler når de ikke får være
den de ønsker å være på dagtid.. Roland: "Dreams are a release
for kids. If they're allowed to be what they want in the daytime, they
won't have to invent horrible monsters in their dreams at night."
Roland
Orzabal og Curt Smith på den tiden "Suffer the Children"
ble gitt ut.
I mars ble "Pale Shelter"
gitt ut som singel, med kun en 193.plass i Storbritannia som beste
plassering. Som produsent ble Mike
Howlett (Martha
& the Muffins, O.M.D.,
Thompson
Twins) hyret inn, da Lord var opptatt med innspillingen av "Peter
Gabriels "IV".
Howlett var en dyktig produsent, men samarbeidet med Tears For Fears
fungerte dårlig, da Curt og Roland følte at Howlett prøvde å få dem
til å høres ut som The
Human League, med ustrakt bruk av linn drum( trommemaskin).
Curt:
"Mike
was far too commercial for us. I don’t think we felt we were learning
anything and we’re not good at being pushed in a direction we don’t
wish to go."
Et år senere
ble "Pale Shelter" gitt ut som singel pånytt, da med en fin 5.plass som resultat.
Den ble også gitt ut i 1985, med en 73.plass.
10. september 1982 ble
Roland gift med sin kjæreste gjennom mange år, Caroline, som nevnt.
Avtalen med Phonogram
gjaldt for to singelutgivelser. Men selv om begge hadde floppet fikk de
fornyet tillit hos plateselskapet, mye takket være A&R manager David
Bates som fortsatt
hadde tro på Tears For Fears. Curt: "Without Dave Bates' passion, the
record company would have probably dropped us. Luckily they didn't, and we
were allowed to make an album."
I oktober 1982 fikk de gjennombruddet med singelen "Mad
World" som nådde
en flott 3. plass i Storbritannia. Låta var skrevet av Roland, og handlet om
hjemstedet Bath, der travle mennesker hastet rundt uten noe egentlig mål:
"Bright and early for their daily races, going nowhere, going
nowhere". Roland: "That came when I lived above a pizza
restaurant in Bath and I could look out onto the centre of the city. Not
that Bath is very mad – I should have called it 'Bourgeois
World'." Ifølge Roland var låta et forsøk på lage en hit a'
la' "Girls On
Film" med Duran
Duran, uten at han lyktes med å kopiere soundet deres. Roland: "It was a deliberate attempt to write something in the vein of
Duran Duran's "Girls on Film".
Selv om "Mad
World" hadde det som skulle til for å bli en hitsingel var det også
noe dystert og melankolsk over låta. Tekstlinjer som "The Dreams In
Which I'm dying Are the Best I've ever had" ga assosiasjoner til noe
suicidalt og ikke noe som var egnet til å skape god stemning.
Etter noen dårlige
forsøk med seg selv på vokal på "Mad World", valgte Roland å la Curt ta over, og: "suddenly it sounded fabulous."
Curt
Smith i musikkvideoen til "Mad World".
"Mad World"
ble produsert av Chris
Hughes. Han hadde
på den tiden
nettopp hadde avsluttet sitt samarbeid med
Adam & The Ants, der han var trommeslager og produsent. Hughes
hadde også produsert Dalek I
Love You - et av Curt og Rolands
favorittband. Roland: "He'd produced Dalek I Love You, so he had our respect."
Roland og Curt visste at Hughes
var produsent for Adam & The Ants, men de visste ikke at han også var
medlem der, som trommeslager med kunstnernavnet
Merrick.
Chris
Hughes
Det var egentlig meningen at
"Mad World" skulle være B-side på "Pale Shelter",
men fordi Phonogram mente at den hadde potensiale til å bli en hit, ble
den spart til den kunne gis ut som A-side.
"Mad World" ble i 2003 en nr. 1 hit i Storbritannia i en mye mer naken
versjon, tolket av
Michael Andrews og
Gary Jules.
Den synthdrevne og rytmiske "Change" som
kom i februar 1983, nådde en like fin 4. plass. Den fikk fine plasseringer
i utlandet også, bl.a. med 1. plass i Israel, og 8. plass i Irland.
Roland og Curt var ikke fornøyd med låta, selv om de valgte å gi den ut
på singel og den ble en stor hit.
Roland:
"It's not really about much. It's just one of those
cheap pop lyrics."
Roland: "It's a
song we're not particularly happy with. It didn't come out the way we
wanted. We wanted it to be a bit more vibrant."
"Change"
Suksessen med "Mad
World" og "Change" brakte Roland og Curt opp på scenen på
det svært populære TV-programmet Top Of The Pops på BBC. Enten de
likte det eller ikke var de fra nå av popstjerner, som millioner av
briter visste hvem var og hvordan de så ut. Fram til dette var det få
som hadde sett bilder av dem, og de var bevisst på å ikke ha bilder seg
av seg selv på platecoverne. Roland: "We never promoted ourselves as
people, because we didn't feel confident enough or interesting enough or
good looking enough to do it. Until 'Mad World' we weren't really a pop
group with an image."
Før de stilte opp i programmet
måtte de gå til innkjøp av nye klær, og de fikk gode råd fra folk i
plateselskapet. Roland: "I looked at us in the studio at TOTPs, and
thought - 'Bloody hell, we're a pop group' - Which was a shock."
To
urutinerte gutter på scenen på Top Of The Pops med "Mad World"
Parallelt med disse
singelutgivelsene jobbet Roland og Curt med sitt debutalbum
"The Hurting".
Plata ble spilt inn i landlige omgivelser i Chalfont St. Giles, som
ligger nord for London. Curt: "We wanted somewhere with no
distractions." På den tiden innspillingen startet, hadde de ikke skrevet
nok låter til å fylle et helt album.
Selv om omgivelsene var
tiltalende, og Curt og Roland hadde med seg dyktige musikere og
produsenter, ble innspillingen en utmattende affære, der det gikk med mye
tid til å diskutere veivalg. Roland: "The recording process
at times was painfully slow, and it seemed to be that all four of would
have to like something for it to go on the record. That's a lot of
discussion and debate. The recording was almost as painful as my
childhood."
7 dagers uke, og arbeid om
nettene måtte til for å få ferdig platen. Phonogram ble bekymret over
at innspillingen tok så lang tid, så ledelsen kom på besøk for å se
og høre hvordan arbeidet gikk.
Selv om "The Hurting" i
ettertid regnes som et new wave/synth-album, ble stort sett alle låtene
skrevet av Roland på kassegitar. Bruken av synthesizer var noe Roland og
Curt syntes var naturlig, da de mente at det var innen elektronisk musikk
framtiden lå. Roland: "The future lies with with electronic and
digital music."
Som produsent brukte de Chris Hughes,
med dyktige Ross Cullum
som lydtekniker. Igjen hadde David Lord vært førstevalget, men han var
fortsatt opptatt med Peter Gabriel. "Suffer The Children" og
"Pale Shelter" ble spilt inn pånytt for albumutgivelsen, med
Chris Hughes som produsent.
I forkant av innspillingen hadde
Curt og Roland hørt mye på teknisk innovative album som
"III" med Peter
Gabriel, "Remain
In Light" med
Talking
Heads, og "Scary
Monsters" med David Bowie.
Album som viste at instrumenter som trommer og cymbals kunne høres helt
annerledes ut enn det de hittil hadde vært vant til.
Curt og Roland
under innspillingen av "The Hurting".
7. mars
1983 ble "The Hurting" lagt ut for salg. De fleste kritikere hyllet den
som en spennende plate fylt med fengende låter. Den fikk også ros for
sitt kjølige, 'truende' lydbilde, noe som ga plata mer dybde.
I
ettertid er "The Hurting" regnet som en av de beste platene fra denne perioden av
80-tallet. Også Curt og Roland var fornøyd med det de hadde
skapt.
Curt Smith . "We knew we
loved the album, but had no idea how the public would perceive it."
Roland:
"It's a
very consistent album with it's own distinct personality. There's a strong
message running through it, and some of the song titles were taken from
Janov's writing."
Noen kritikere og
platekjøperne hadde imidlertid problemer med de dypsindige tekstene.
Tittellåta
"The Hurting"
er et eksempel på en slik
dypsindig tekst: "Could
you understand a child, when he cries in Pain. Could you give him all he
needs, or do you feel the same. All along you've been told you're wrong,
when you felt it right. And you're left to fight the Hurting."
Roland skrev låta
etter å hørt Curt fortelle om en konsert han nettopp hadde vært på,
med Bristol-bandet Electric
Guitars. Roland
forsøkte å lage en låt som lignet på lydbildet
til bandet, slik Curt beskrev det.
Roland:
"Curt had been to see a band from Bristol called ‘Electric
Guitars’ and was describing their sound to me; I had an acoustic guitar
in my hand at the time and played him what he was describing: that’s how
The Hurting was written, and we knew for a long time it was the right name
for our first album."
'The Hurting' var
også knyttet sammen med bandnavnet Tears for Fears i Janovs teori.
Tears
for Fears på poster i 1982.
Selv prøvde de å ufarliggjøre
temaet ved å si at det kun var en teori som handlet om viktigheten av et
nært forhold mellom barnet og dens foreldre. Curt: "It isn't
anything weird at all, just a theory about the importance of
relationships between children and their parents."
Men generelt var ikke Roland og Curt så glad i diskutere primal scream terioen
med media, da de hadde vanskelig
for å forklare hva de egentlig mente. De oppfordret i stedet folk til å
lese Janovs bøker selv, og gjøre seg opp en mening. Roland: "For quite
a while we avoided talking about it because we can't state properly what
we think."
De ville heller snakke om det å
være popstjerne. Noe som ifølge Roland krevde endel av vedkommende.
Roland: "You've got to be a politician, a businessman and a personality
all rolled into one."
Roland har i
ettertid sagt at de laget platen for å få råd til en slik behandling.
Men at de aldri fikk tid. Derimot tok de seg råd til å gå til innkjøp
av egne boliger. Curt Smith kjøpte seg et gammelt hus i Bath, og
innredet det med antikviteter.
Coveret med den triste lille
gutten gjorde inntrykk på mange, og har i årene etter blitt framhevet
som et av de mest markante platecoverne som er laget. Mange trodde det
var sønnen til Roland, noe det ikke var. Gutten het Gebby, og var fra
deres hjemby Bath.
Albumet
"The Hurting" med det uttrykksfulle coveret.
Etter kun to uker i salg
gikk "The Hurting" til topps i Storbritannia (på bekostning av "Thriller"
med Michael
Jackson), og ble på albumlisten i hele 65 uker. Det var
tydelig at Tears for Fears' melankolske, lett depressive synthpop slo an
hos britisk ungdom. I media ble de omtalt som "gloomy" (mørk, dyster),
og ble med det plassert i samme bås som
Joy
Division og
The Cure.
Tears
for Fears fra deres "Hurting"-turne.
I desember 1983 ble den
smått uinteressante singelen
"The Way you are"
gitt ut i Storbritannia (24. plass). Dette var en låt TFF framførte live
på konsertene de gjorde på den tiden. Plateselskapet ga den ut for å holde
interessen for bandet oppe i en periode der de ikke figurerte i
rampelyset. En kortere turne ble også gjennomført i desember 1983 med
besøk i Liverpool, Manchester, Bristol, Hammersmith (London), Margate,
Brighton, Gloucester, og Portsmouth. Turneen startet 2. desember og ble
avsluttet den 21. desember. De opptrådte også i Mellom-Europa på denne
turneen. Litt senere ble videoen
"In my mind's eye"
gitt ut, med opptak fra turneen.
Turneen ble god læring for Curt og Roland, da de måtte forholde seg til
mange mennesker og være mer utadvendt enn de tidligere hadde vært. For selv om Curt hadde
opptrådt live i mange år allerede, i forskjellige band, slet han
fortsatt med stor nervøsitet før han skulle ut på scenen. Det
resulterte i at han kunne oppleves som uinteressert og sur for de som var
i nærheten av ham. Curt: "When we played The Lyceum in London
recently I was so nervous about the audience reaction I decided the only
thing to do was to abuse them!"
Etter suksessen med "The
Hurting" gikk Roland og Curt inn i en tilstand der de ikke visste hva de
skulle gjøre videre. Roland: "After 'The Hurting' which was like our
life's ambition, we didn'know what to do." De hadde vært umotivert under
innspillingen av "The way you are", og likte ikke resultatet når den var
ferdig innspilt. Roland: "I thought there's something wrong here."
Men da de gikk i gang med
innspillingen av sitt neste album, kom motivasjonen snikende. Ikke minst
ettersom de klarte å frigjøre seg fra "The Hurting" konseptet, over i
noe mer rockete, som etter deres mening viste at de hadde blitt mer
moden siden sist. Roland: "The new album is much rougher, far more
mature, adult and exciting." Roland og Curt hadde også behov for å
komme seg bort fra stempelet som to forvirrede, deprimerte unge menn.
De hadde også et ønske om å
lage en mer kommersiell plate. Curt: "The
second album was definitely a growth from the first. To be honest, it
was a blatant attempt making a commercial record , even to the extent of
using obvious mucical devices like rockist guitar solos. It was quite
disgusting but it worked."
I et intervju med
Smash Hits magazine ble Curt og Roland spurt om hvem som var deres musikalske
inspirasjonskilder, og da nevnte de opp artister som
ZZ Top, John Lennon,
The Stranglers, Bruce Springsteen, The Beatles, David Bowie, The
Rolling Stones og The
Blue Nile.
Curt Smith var også nær venn av
Hugh Cornwell
fra The Stranglers, og de tok gjerne en tur på byen sammen.
I samme intervju fortalte Curt
og Roland at de som personer var svært ulike. Curt var den rampete som
spilte høy musikk om natten og fortalte grove vitser. Roland var den mer
ettertenksomme som ikke sa så mye, men som gjerne hadde noen syrlige
gullkorn å komme med når han først sa noe. Det var også Roland som var den kreative
kraften i bandet. Curt: "He's a lot more serious, a lot more of the
artist." Noe også den forrige platen viste, der 9 av 10 låter var
skrevet av Roland alene. Men overfor publikum og presse var det Curt som
først og fremst tok ansvar, noe som gjorde ham til bandets ansikt utad
etter den første platen. Curt: "That's (interviews) something I can
handle a lot more easily whereas Roland finds it easier being in the
studio night and day."
Etter den voldsomme
suksessen med "The Hurting", var forventningene store foran oppfølgeren "Songs From The Big Chair", som kom i februar 1985. Allerede i 1984
hadde de gitt ut "Mother's
Talk" og "Shout"
på singel, med en 14.
og 4. plass i Storbritannia som resultat.
"Mother's talk" var produsert av
en Jeremy Green.
Men bandet var ikke fornøyd med resultatet, så de valgte å hente inn
Chris Hughes igjen. Versjonen av "Mother's talk" som ble å finne på
"Songs.. " var produsert av Hughes. Ifølge Roland var
"Mother's Talk" hans forsøk på å høres ut som Talking
Heads, selv om han måtte innrømme at det ikke høres ut sånn i
ettertid. " Mother's Talk" er heller ikke en låt Roland setter
pris på.
"Mother's talk" hadde et
politisk innhold, som deres kommentar til britenes innførsel av cruise-missiler på denne tiden.
"Mother's
Talk"
Mange trodde at "Shout" hadde
referanser til primal scream-teorien, men ifølge Roland var den mer ment
som en politisk protest mot den kalde krigen. Roland: "A lot of people
think that 'Shout' is just another song about primal scream theory,
continuing the themes of the first album. It is actually more concerned
with political protest. It came out in 1984 when a lot of people were
still worried about the aftermath of The Cold War and it was basically
an encouragement to protest."
Roland komponerte en demo av
låta hjemme i stuen sin, ved hjelp av en liten synthesizer og en
trommemaskin. I utgangspunktet trodde han det kunne bli en grei låt å ha
på albumet, men produsent Chris Hughes og keyboardist Ian Stanley var
overbevist om at dette kom til å bli en kjempehit. Roland: "I only had
the chorus, which was very repetitive, like a mantra. I played it to Ian
Stanley, our keyboardist, and Chris Hughes, the producer. I saw it as a
good album track, but they were convinced it would be a hit around the
world."
Med så mye skryt ble også
Roland overbevist om at han hadde en kjempehit på gang: "I agree, it
sounds great, there's something about it. I believe it." I
utganspunktet hadde Roland tenkt å legge et enkelt komp på refrenget,
ikke ulikt "Give Peace A
Chance" med John
Lennon, men Ian Stanley og Chris
Hughes var uenige. De ønsket å gjøre låta mer grandios, der den
gradvis bygde seg opp mot noe større.
Hughes trodde også det skulle ga raskt å spille inn låta med det
enkle refrenget. Men etter 14 dager var de fortsatt bare kommet halvveis
i jobben. Mitdtveis i låta er det et flott parti med noe som hører ut
som en fløyte, som gir assosiasjoner til et forblåst landskap. Lyden ble
skapt av Ian Stanley på en fairlight-synthesizer. "Shout"
starter opp med noen metalliske lyder der man fornemmet at noe blir slått
på. Og det var akkurat det som skjedde. I studioet brukte de noen
skrutrekkere som de slo på keyboardstativene med for å få den rette
metalliske lyden.
"Shout" var spesiell på den måten at den ikke
hadde noen skikkelig intro, men gikk rett på refrenget. Derfra og inn
bygget den seg opp med flere og flere elementer til en grand finale.
"Shout" skilte seg ut fra
bandets tidligere materiale med bruken av el. gitar, som om det var en
synth-rock anthem. Mange har sammenlignet Shout" med
Beatles' "Hey Jude", som
også gikk rett på refrenget og ble mer og mer kompleks mot slutten.
"Shout" endte opp som en av de
største hitene på 80-tallet. I Storbritannia ble det 'bare' 4. plass,
som nevnt. Mens i land som U.S.A. (3 uker), Australia, Belgia, Canada,
Tyskland, Sveits, Nederland og New Zealand gikk singelen helt til topps. I
Norge ble det 5. plass på VG-lista.
Etter å ha gått til topps i U.S.A. fikk de
gratulasjonstelegram fra
Linda & Paul McCartney,
Wham!
(som de vippet ned fra 1.plassen) og
Elton John. På
samme tid fikk de også tilbud fra country-pop bandet
Fleetwood Mac
om å skrive en låt for dem.
Tears for Fears
gikk fra å være et band som laget låter med
psykologiske
temaer, til å skrive tekster med et politisk innhold.
"Songs From The Big Chair"
var ikke en temaplate
slik "The Hurting" hadde vært. Først og fremst var det en fengende
plate med mange popperler samlet under ett, der mange av dem havnet høyt
oppe på listene som singler i 1985/86. Plata hadde også et mer variert
lydbilde med innslag av soul. Roland og Curt følte for å bevege seg
bort fra lydbildet og stemningen på "The Hurting" over til
noe mer lystig.
"Songs From The Big Chair" nådde
'bare' 2. plass på albumlisten i Storbritannia. Men likefullt er det dette albumet som regnes som deres mest
suksessrike og betydningsfulle fra 80-tallet. Det skyldtes at
"The
Hurting" hadde
vært en "engelsk affære". Dvs. at den ikke slo an like mye
utenfor de britiske grenser. Mens "Songs From The Big Chair" gikk
til topps i U.S.A. og ble der i 5 uker. Til sammen solgte albumet i hele 8
millioner eksemplarer, hvor halvparten var solgt i U.S.A. Plata gikk
også til topps på albumlisten i store platemarkeder som Canada,
Nederland og
Tyskland.
Fra innercoveret
på "Songs From The Big Chair".
Under innspillingen av albumet
ønsket Roland og Curt å droppe "Everybody Wants To Rule The World", da
de syntes den var en lettvekter. Men plateselskapet og produsent Chris
Hughes overtalte dem til å ta den med. Det var også selskapet som
påvirket dem til å bruke et "radiovennlig trommekomp", i et forsøk på å
skape en låt som kunne slå an i U.S.A., noe den da også gjorde. Roland:
"It was written and recorded in two weeks and was the final track to be
added to the Songs From The Big Chair album. The shuffle beat was
alien to our normal way of doing things. It was jolly rather than square
and rigid in the manner of 'Shout', but it continued the process of
becoming more extrovert (utadvendt)."
Det hele hadde startet med at
Roland gikk og spilte på to riff på gitaren sin som Chris Hughes bygde
et tromme og basskomp rundt. Men fortsatt var det ikke noe ved låta som
tilsa at dette skulle bli en hit. Men etter at keyboardist la på noen
elektroniske detaljer i starten på låta begynte klassikeren "Everybody Wants To Rule The World"
å ta form. Arbeidstittelen
på låta var "Everybody Wants To Go To War". Den ble skrevet og
spilt inn i løpet av 6 dager.
I et
annet intervju har Roland erkjent at de stjal kompet fra
"Waterfront"
med
Simple Minds.
Det var Curt som hadde vokalen på låta. Roland: "Doing 'Everybody...
' was a calculated move. If you go the talent to do it. Why not do it?
It turns people onto other songs that they might not otherwise hear. And
it's still a classic single."
"Everybody Wants To Rule The
World" ble en like stor hit som "Shout", med 1. plass i
land som U.S.A., Canada og New Zealand. I Storbritannia, Irland, Australia
og Nederland ble det 2. plass.
Fra
videoen til "Everybody Wants To Rule The World".
Selv var ikke Roland mer
beskjeden enn at han mente Tears for Fears fortjente suksessen de
opplevde. Roland: "I think we deserve it. We've succeeded because of
good songs, not because we've discovered a new way of wearing clothes or
anything."
Mindre positivt var det at den
store interessen for bandet gjorde at enkelte fans gikk over streken i
sitt forsøk på å få en bit av Curt og Roland. Når de bodde på hotell
opplevde de at fans hadde leid seg inn på samme hotell som dem, og flere
ganger opplevde Curt å få skjorten sin revet i stykker av overivrige
fans.
To karer som
gjennom sin musikk ønsket å oppnå verdensherredømme.
"Head
over Heels" nådde
12. plass i Storbritannia da den ble gitt ut som singel i juni 1985, mens i
U.S.A. ble det en sterk 3. plass. Selv om teksten ikke er direkte var
"Head
over Heels"ment som
en kjærlighetslåt.
Albumtittelen "Songs From The Big Chair" var inspirert av filmen
"Sybil", der en forvirret
jente med 16 ulike personligheter hadde en stol som hun følte seg trygg
i. For Curt og Roland representerte denne stolen en trygg plass de kunne
presentere musikken sin uten å være redd for hva andre måtte mene om
den. Curt: "We don't care what other people think about it."
Det var Roland som kom opp med
ideen til albumtittel. De andre ønsket at plata skulle hete "The
Working Hour". Det var
også Roland som bestemte at de skulle bruke et sort-hvitt bilde av ham og
Curt på forsiden, da han var svært fornøyd med en foto-session de
nettopp hadde hatt der bildet ble tatt.
"Songs From The Big Chair"
fra 1985
Det ble også spilt inn en låt
som het
"The Big chair", som
ikke ble tatt med på albumet, men som ble å finne på B-siden av
"Shout".
Mens Roland hadde skrevet de
fleste av låtene på "The Hurting", fikk han her i større grad hjelp fra
de
andre medlemmene av bandet. Særlig keyboardisten Ian Stanley ble en
viktig "sparringspartner". De to skrev "Shout", "Everybody Wants To Rule The World", "Listen"
og "Mother's talk".
Sammen med
trommeslager Manny Elias skrev Stanley introen på
"The Working hour",
inspirert av Ryuichi Sakamotos
musikk til filmen "Merry
Christmas, Mr. Lawrence".
Verset og det vokale var det Roland som kom opp med. Det var også Roland
som foreslo at man skulle sette sammen de to komposisjonene til en, noe
Ian først var uenig i.
Elias forlot bandet under innspillingen av plata. Den jødisk-engelske
musikeren fortsatte sin karriere som trommeslager for
Peter Gabriel, Julian Lennon
og
Peter Hammill.
"Broken"
skrev Roland sammen med den kvinnelige bassisten
Cait O'Riordan - kjent fra det
britisk/irske folk-punk bandet The
Pogues. Låta hadde
tidligere vært ute på TFF plate som B-side låt på 12" til
"Pale Shelter", da under navnet "We
Are Broken", i en litt
annerledes versjon.
"Listen" tok
utgangspunkt i en komposisjon Ian Stanley hadde laget på noen
synthesizere han nettopp hadde gått til innkjøp av. Roland hørte låta
og likte det han hørte. Men dessverre klarte ikke Ian å fortelle hvilke
synther og innstillinger han hadde brukt på låta, så Roland og Chris
Hughes måtte forsøke å gjenskape det så godt de kunne i studio ved
hjelp av en fairlight-synthesizer. "Listen" har mye Roxy
Music i seg og ville passet godt inn på klassiker-albumet "Avalon".
13. juli 1985 ble 80-tallets store musikalske begivenhet, Live
Aid, avholdt. Og Tears
for Fears som på denne tiden var et av de største bandene på begge
sider av Atlanteren, var blant de som ble spurt om å opptre. Og i
utgangspunktet var de innstilt på å stille. Men da dagen kom var ikke
bandet å se på Philadelphias veteran stadium, der den amerikanske delen
av konserten ble avholdt. Offisielt ble det sagt at bandet ikke kunne
stille, da flere av musikerne deres hadde sluttet i turnebandet fordi
kontraktene deres hadde opphørt. Den virkelige årsaken var at bandet var
forbannet på Bob
Geldof for måten han
presset dem til å stille opp på konserten. Der han gjorde dem ansvarlig
for en halv million menneskers liv i Etiopia om de ikke stilte opp.. Curt:
"We both
resented the way we were made to feel guilty. Who is Bob Geldof to have
the power to instill guilt? I mean telling us that we personally would be
held responsible for half a million lives if we didn't play... He also
hinted that we would get bad press. In my book that's blackmail". I
stedet valgte bandet å gi overskuddet fra en verdensturne til veldedige
formål.
Roland og Curt var heller ikke
med på innspillingen av "Do
they Know It's Christmas?" som
ble en verdenshit i 1984/85. Men indirekte var de med likevel, ettersom
Midge
Ure/Bob Geldof hadde valgte å
sample inn åpnings(synth)riffet på TFF låta "The Hurting"
som bakgrunnskomp på "Do they
know it's Christmas?"- da i et annet tempo enn på originalen.
30. september 1985 ble "I
Believe" gitt ut som 5. og siste singel fra "Songs From The Big Chair".
Den nakne balladen nådde 23. plass i Storbritannia og 10. plass i Irland.
Opprinnelig hadde Roland skrevet låta for sitt musikalske forbilde
Robert Wyatt, uten at det ble
noe ut av en slik innspilling. "I Believe" var også inspirert
av Wyatt og hans klassiker-album "Rock
Bottom" fra 1974.
I februar 1986 fikk de de noe å
glede seg over, da "Everybody Wants To Rule The World" ble kåret til
beste britiske singel under
Brit Awards, en utdeling som
er å sammenligne med vår egen
Spellemannsprisen. I april
fikk Roland også prisen som beste låtskriver under
Annual Ivor Novello
Awards i London.
I mai 1986 ble
"Everybody Wants To Rule The World"
gitt ut på singel nok en gang, da under navnet "Everybody
Wants To Run The World". Den nådde da en 5. plass i
Storbritannia. Noen hadde funnet ut at låta skulle brukes til å få
engelskmenn til å komme seg opp av sofaen og ut å trene. Mange kjendiser
var involvert i prosjektet, så Tears for Fears måtte i studio igjen. Pengene
fra innspillingen gikk til trengende i Afrika. Roland og Curt følte med
dette at de endelig fikk sjansen til å gjøre det godt igjen, etter å ha
takket nei til å være med på Live Aid. Roland: "Geldof
gave us so much gip for not turning up at Live Aid. All those millions
of people dying, it was our fault. I felt terrible. I tell you, I know
how Hitler must have felt."
"Everybody
Wants To Run The World" var Tears for Fears' bidrag til trengende i verden.
I 1986 gjorde Roland og Ian
Stanley en singel sammen under navnet
Mancrab.
Singelen "Fish for life"
ble brukt i filmen "The Karate
Kids part II", med sangeren
Eddie Thomas
på vokal.
Roland Orzabals
sideprosjekt Mancrab.
Etter utgivelsen av
"Songs From The Big Chair" dro Tears
for Fears ut på en 18 måneders turne kalt
"Big Chair Tour",
med oppstart 26. mars 1985 i Chippenham. Med seg som oppvarmingsband hadde
de Vitamin Z.
Etter hele 42 konserter fram til 20. mai dro de over til U.S.A. for å
fortsette turneen der med ytterligere 55 konserter. Det ble også gjort
konserter i Japan og Australia. Enkelte av dagene gjorde de to konserter,
i ulike byer, slik de gjorde i Canada 3. juni.
På den amerikanske delen av turneen leide de en luksuriøs turnebuss som
rockebandet Van Halen
hadde brukt i forveien. Her kunne de både sove, og slå ihjel tiden ved å
se på video. Men de flotte opplevelsene under konsertene og
bekvemmeligheten i bussen kunne ikke hindre Curt og Roland fra å være
vemodig. Årsaken til det het Lynne og Caroline. Curt: "I miss Lynne a
lot. I phone home twice a day." Innholdet i samtalene kunne gjerne dreie
seg om hvordan parets 5 katter hadde det.
Etter konserten de gjorde i Kansas City,
29. juni 1985, dro bandet ut på
byen en tur. Og på baren
Hyatt Regency Restaurant Club
hørte de den vakre stemmen til
Oleta Adams,
som på den tiden kun var et lokalt talent. Roland og Curt ble så
imponert at de inviterte henne til å bli med på Tears for Fears' neste
album. Roland: "Coming
across Oleta was a reminder of the power of music. It was a reminder of
what music could do, a reminder that music should basically be about
self-expression. It was an emotional experience for me."
Oleta Adams har
en fantastisk stemmeprakt som mange wannabies har prøvd å kopiere.
Turneen ble avsluttet
med ytterligere 26 konserter i Europa. 18. oktober 1985
besøkte Tears for Fears Norge og Skedsmohallen, noe som ble omtalt i de
største norske avisene. Lørdag 19. oktober var de også å se på NRK
TV, som gjester hos
Turid Øversveen og Rita
Westvik i programmet
Lørdagssirkuset. Her framførte Roland bandets seneste singel, "I
Believe". Curt deltok ikke i programmet, noe som gjorde at
balladen kun ble framført med vokal, trommer, saksofon og piano. I frykt
for at den manglende deltakelsen fra Curt skulle føre til spekulasjoner
om at han hadde sluttet i bandet valgte programleder Rita Westvik å
berolige seerne om at han fortsatt var med.
Tears for Fears
framførte "I Believe" for milloner av nordmenn da de besøkte
Lørdagssirkuset på NRK.
De siste 5 konsertene
på turneen ble gjort på Hammersmith Odeon i London.
Etter å ha gjort unna
den nesten to år lange turneen, følte Roland og Curt behov for å
roe det helt ned, og heller tilbringe tid sammen med familiene sine.
Roland i London, og Curt i hjembyen Bath. Slik at det gikk hele 4 år fra
de ga ut "Songs From The Big Chair" til den neste platen
"The Seeds Of Love"
var klar. Roland brukte mye tid på å tenke over karrieren deres så
langt, og legge planer for hvordan det neste albumet deres skulle bli.
Under "Big chair" turneen
hadde de følt at musikken de spilte ble for steril og forutsigbar. Med
ferdiginnspilte bakgrunnskomp var det ikke rom for improvisasjoner, slik at konsertene de gjorde en kveld, ble en kopi av konserten de
gjorde kvelden før. Møtet med Oleta Adams ble en påminnelse for hvordan
livemusikk burde være. Med improvisasjon og personlige uttrykksformer.
Også R&B musikken de hørte på amerikansk radio ble en inspirasjonskilde
for bandet.
Dette ble ledetråder for
Roland da han gikk igang med innspillingen av den neste plata. På de to
forrige platene hadde musikken blitt skapt på en fairlight synthesizer,
og deretter kjørt gjennom en sequenzer. Denne gang ønsket de at låtene skulle bli
til gjennom jamming i studio. Roland: "We wanted to do something more
colourful, something that sounded big and warm. You cannot get that from
machines. You only get that with real musicians and real players."
Plateselskapet var ikke like
glad for at de ønsket å skifte musikalsk retning. De ønsket "More
Songs From The Big Chair", noe Roland og Curt ikke følte for å gjøre.
I januar 1988 vant Curt en rettssak mot avisene The
Daily Star, News of the World
og The Sun, etter at de hadde diktet opp usanne historier om hans
barndom. Erstatningen han fikk ga han til sin mor.
11. juni 1988
opptrådte Curt på Wembley, London, sammen med artister som
Jerry Dammers (Special
AKA),
Simple Minds, Whitney Houston,
UB40 og
Eurythmics
på en konsert kalt
Freedomfest.
Anledningen var
Nelson Mandelas
70-årsdag. Samtidig som konserten var ment å sette fokus på
apartheid-politikken i Sør-Afrika. 67 av verdens største
artister opptrådte foran 72.000 mennesker. Konserten ble også
kringkastet på TV rundt om, noe som satte den i samme klasse som
Live Aid-konserten 3 år tidligere. Det var Jerry Dammers som i
1984 hadde en hit med
"Free Nelson
Mandela" som
var initiativtaker til konserten.
Både
det musikalske og det visuelle var pompøst på "The seeds of
Love".
Til glede for mange, og irritasjon for noen.
På "The seeds of love" var
det tydelig at TFF ønsket å overgå
sine tidligere utgivelser. De tok seg god tid, og brukte
noen av de beste musikerne som var å oppdrive. Blant navnene på plata
var Phil Collins, Oleta
Adams, Simon Philips (Toto,
Mike Oldfield,
Big Country),
Carol Kenyon (Simple
Minds, Pet Shop
Boys, Heaven 17),
Chris Hughes,
og kjente produsenter som Ian
Stanley, Bob Clearmountain,
og Dave Bascombe
(Depeche Mode,
Erasure,
The Human League,
ABC,
Freeze
Frame). Innspillingen
kostet 11 millioner kroner (1989), noe som var et enormt beløp den
gangen.
Oleta
Adams var en av mange dyktige artister som deltok på "The Seeds
of Love". Duetten
mellom henne og Roland på "Woman in
Chains" er noe av det vakreste som er laget.
Musikken på "The
Seeds of Love" var mer pretensiøs og kompleks enn noen gang
før. Med tydelig inspirasjon fra jazz, blues og psykedelia. I tillegg til
at man kunne høre en sterkt inspirasjon fra Beatles, ikke minst i "Sowing
the seeds of love".
Kritikerne var
negativ til plata, men den solgte svært bra likevel. Med 1. plass i
Storbritannia i oktober 1988, 3. plass i Frankrike, 5. plass i Tyskland,
2. plass i
Nederland, og 8. plass i U.S.A.
Også flere av låtene gjorde det bra på
singel. "Sowing the seeds of love" ble gitt ut som første singel i september 1989, med 5.plass på den britiske
singellisten, og en sterk
2.plass i U.S.A. Låta hadde mye Beatles i seg, med
"Penny Lane"-inspirerte blåsere, og en storslått avslutning som kunne minne om "Hey Jude".
Tekstlinjen "I love a sunflower" hadde Roland fått ideen til etter en
graffiti han gikk forbi hver dag. Roland: "I love
a sunflower' is a piece of graffiti on a wall near my home. I see it
every day."
I ettertid er det nok den vakre
duetten Roland og Oleta Adams gjorde på
"Woman In Chains" som
først og fremst vil bli husket fra plata. På en tander og
følsom måte sang Roland og
Oleta denne sangen om
kvinner som blir holdt nede av mannen. I årene etter har dette vært en gjenganger på radio og på samleplater. Den har også blitt en slags
kampsang for kvinner, på linje med "Sisters
are doing it for themselves":
Eurythmics. Som
singel klarte den ikke å markere seg verken i Storbritannia eller U.S.A. Det er
først i årene etter at låtas kvaliteter har blitt verdsatt.
Roland og Curt i
1989.
I likhet med Manny Elias hadde
også Ian Stanley hadde forlatt TFF i forkant av denne plata (selv om han
bidro på produksjonssiden). Stanley
hadde som nevnt vært med og skrevet mange av låtene på "Songs From The Big Chair". I årene etter har Stanley markert seg som en
av de beste
produsentene i Storbritannia, der han har deltatt på plater med
Lloyd Cole & the Commotions,
A-ha,
The Pretenders, Natalie Imbruglia, Propaganda, The Human League
og
Tori Amos.
Inn i hans sted kom den britiske pianisten
Nicky Holland,
som hadde vært med bandet på deres "Big chair tour". Hun var i likhet
med Oleta Adams et relativt ubeskrevet blad, med bakgrunn fra
jentebandet
Ravishing Beauties.
Hun hadde også deltatt på innspillinger med
Fun Boy Three,
The Skids
og
Lloyd Cole and the Commotions. Hun var med og skrev
"Badman's song", "Advice for the
young at heart", "Year of the Knife", Famous last words"
og
"Swords and
knives". Sistnevnte skrev hun
på egen hånd. Nicky Holland: "When
it came to writting we would record things very roughly onto a cassette
recorder. We would both be singing and playing at the same time, me on a
piano and Roland on a guitar."
Nicky
spilte også piano og keyboard på "The
Seeds Of Love". Roland: "It
was vital for me to work with Nicky. On Advice for instance, I had a set
of words and then worked with her on the musical ideas. Prior to that, I
had been writing on the machines with Chris and Ian, but the songs were
not working out very well. Nicky's approach was more fluid." På coveret
til "The seeds of love" fikk Nicky en hyggelig hilsen fra Roland:
"Thanks
to Nicky for her harmonic inversions. Her knowledge of chords is far
more developed than mine."
Låtskriveren og
pianisten Nicky Holland hadde en viktig rolle på "The seeds of
love".
Opprinnelig hadde Roland tenkt
å kalle plata "Raoul and the Kings of Spain", men pga. "Sowing the seeds
of love" ble det endret til "The seeds of love". Først senere ga han ut
et album med sitt tiltenkte navn i tittelen.
I 1990 ga
Virgin book
ut et 64 siders hefte kalt
"Tears for Fears - The Seeds
of Love" som ga et innblikk i prosessen som
førte til utgivelsen av albumet, med bilder og intervjuer av de
involverte.
"Advice for
the young at heart" ble gitt ut som 3. singel fra albumet (36.plass i
Storbritannia).
Etter denne
plateutgivelsen dro bandet på en større turne kalt "Seeds of love
tour". En turne som ble sponset av Philips. Den
startet i januar 1990, med konsert på
The Point i Dublin,
før de fortsatte med konserter i Belfast, Manchester og Sheffield.
Backstage på en av disse konsertene traff den kjente britiske sangeren Beverly
Craven sin kommende
ektemann Colin Campsie.
"Seeds of love"
turnehefte
Den
siste konserten Curt og Roland gjorde sammen som Tears for Fears for
denne gang, var på
Knebworth-festivalen
den 30. juni 1990, i pøsende regnvær..
I desember 1989 deltok
Curt Smith på veldedighetsplata "Rock
Against Repatriation".
Det var tidligere Genesis-medlem
Steve Hackett som
stod bak prosjektet. Sammen med musikere som Steve
Rothery (Marillion),
Phil Manzanera
(Roxy Music),
Howard Jones
og Brian May
(Queen)
spilte de inn singelen
"Sailing".
I 1990 bidro Roland som
produsent og låtskriver på Oleta Adams' debutalbum
"Circle of One".
Han fikk med seg folk som hadde deltatt på den siste TFF plata, bl.a. Nicky Holland og Dave Bascombe. Godt hjulpet av balladen
"Get Here" ble plata en
salgsmessig suksess, med 20.plass i U.S.A.
"Rhythm of life"
som startet "Circle of One" og som senere ble gitt ut som singel, var en låt
Holland og Roland hadde skrevet for albumet "The seeds of love", mens
som ikke hadde nådd opp da plata skulle settes sammen.
Etter "The seeds of
Love" tok det igjen lang tid før Curt og Roland begynte arbeidet med en ny plate.
De to ble mer og mer uenig. Curt følte seg satt på sidelinjen, noe han også hadde følt på forgjengeren "The seeds of love",
mens Roland drømte om en solokarriere.
"Laid so Low" var
spunnet rundt ordet "solo". Låta var den eneste nye på
samleplata "Tears
roll down" som kom
i 1992. Albumet nådde 2. plass i Storbritannia.
Curt og Roland hadde jobbet
sammen i over 25 år, og nå begynte symptomene på slitasje å gjøre seg
gjeldende, slik at en pause fra hverandre nok var det beste. De var også
uenig i intensiteten rundt plateutgivelsene. Curt ønsket å roe det ned
litt,
mens Roland ville tilbringe tiden i studio.
Samtidig som Curt ga seg i Tears for Fears ble han også skilt fra sin kone Lynn,
noe som heller ikke gjorde ting enklere for ham.
Han flyttet deretter til New
York. I 1993 ga han ut albumet
"Soul on board",
som ble slaktet av kritikerne og som heller ikke solgte noe særlig. I årene
etter har han sagt at plata kun ble gitt ut for å fullføre kontrakten
han hadde med plateselskapet sitt, og at han mislikte den.
Curt
Smith: Soul on Board
Roland Orzabal fortsatte
under Tears for Fears-navnet, og ga i 1993 ut plata
"Elemental". Platekritikerne likte den soulfylte, og mer direkte popplata. Og
salgsmessig gikk det brukbart med en fin 5.plass i Storbritannia,
5.plass i Frankrike, og 45.plass i U.S.A. Samtidig var låtmaterialet
svakere enn på tidligere TFF utgivelser, og singlene
"Break it down again"
(20.plass i Storbritannia, 25.plass i U.S.A.) og
"Cold", "Elemental"
og "Goodnight song"
klarte ikke å markere seg på samme måte som "Shout", "Sowing the seeds
of love" m.m. Med seg som produsenter på plata hadde Roland
Tim Palmer (Dead or
Alive,
Robert Plant, Tin Machine)
og Alan Griffiths.
Begge kom til å bidra på utgivelsene Roland gjorde utover 90-tallet.
Griffiths var i tillegg med og skrev de fleste av låtene på "Elemental".
"Elemental fra 1993
På samme tid som "Elemental"
ble gitt ut var Curt opptatt med filminnspilling, da han hadde en mindre
rolle i "Dead
connection". Senere
har han også spilt i
"Public private".
På 90-tallet var forholdet
mellom Curt og Roland alt annet enn hjertelig. De kom stadig vekk med
sleivspark mot hverandre, gjennom media eller gjennom platene de ga ut.
I 1995 ga Roland ut den
spansk/latin-inspirerte "Raoul and the Kings of Spain"
under Tears for Fears-navnet.
Raoul var navnet foreldrene til Roland først tenkte å gi ham, i stedet
ble det navnet Roland ga til sin sønn, som nevnt. I motsetning til "Elemental"
som var en plate som ble spilt inn i løpet av kort tid, var dette en mer
forseggjort plate, med sterkere følelsesmessig engasjement. Roland: "On
many levels the album is quite personal. I've always written about myself
in many ways but all of it's been covered in jargon, whereas these songs
are quite clearly love songs. We're getting down to the nitty gritty, and
I think they're easier to understand. It's about becoming an old romantic".
På låta
"Me and my big mistakes"
tok han opp samarbeidet med Oleta Adams. Noe som ga et flott resultat.
Salgsmessig gikk det bare sånn passe, med en 31. plass i Storbritannia.
"Raoul and the Kings of Spain"
fra 1995 ble den siste Tears For Fears-plata på en stund.
I juni 1996 ble Curt gift
pånytt, med Frances Pennington.
Og 14. september 1999 ble de foreldre til en liten jente.
Etter utgivelsen av
"Raoul and the Kings of Spain" valgte
Roland å legge Tears for Fears-navnet på hylla, og heller gi ut
album i sitt eget navn. Det resulterte i "Tomcats
Screaming Outside"
fra 2001.
Tomcats
screaming outside: Roland Orzabal
Mens Roland var opptatt
med sine utgivelser dannet Curt bandet Mayfield sammen med en Charlton
Pettus. Som en hyllest
til Bluesgitaristen Curtis Mayfield. For å spille på navnelikheten
presenterte de seg som Curt is Mayfield når de var ute og opptrådte.
Curt dannet også sitt eget plateselskap Zerodisc
hvor han i 1997 ga ut albumet "Mayfield".
I 1998 kom albumet
"Aeroplane".
Plater som for det meste ble solgt gjennom Smiths egen internettside.
Curt
Smith-albumene "Mayfield" og "Aeroplane" ble gitt ut under
navnet Mayfield.
På selskapet sitt ga han også ut album med unge lovende artister.
Som nevnt opplevde Tears
for Fears en uventet suksess i 2003 med låta "Mad
world". Den var
opprinnelig på debutplata "The
Hurting", og nådde
3.plass i Storbritannia i 1982 som singel. I Michael
Andrews' nakne
versjon gikk den til topps. 20 år etter den første releasen. Selv
hadde aldri TFF nådd 1. plass på singellisten i Storbritannia.
Michael
Andrews (høyre) og partneren Gary Jules tok
"Mad World" til toppen
av de britiske listene 2003.
Curt og Roland kunne i januar
2004 glede seg over salgsmessig suksess med den gamle samleplata "Tears
roll down" som i kjølvannet av Andrews og Jules' suksess ble gitt ut
pånytt, med en sterk 6. plass i Storbritannia. Muligens var det nye
platekjøpere som var nysgjerrig på opphavsmennene til denne vakre låta.
I årene etter at Roland
og Curt skilte lag, gikk det stadig rykter om de skulle fortsette
sammen igjen. Og i 2004 kom "Everybody
loves a happy ending"
ut. Til blandede kritiker, men til stor glede for fansen som hadde ventet
i mange år på en ny plate fra de to. "Everybody.. " var veldig
Beatles-inspirert, og med sitt lett pompøse lydbilde ble den en naturlig
fortsettelse av 1989-albumet "The Seeds of Love". Plata hadde også
et symfonisk preg, takket være 18 fiolinister og 8 cellister, i tillegg tillatt til at harpe og fløyte ble brukt på plata. Rolands
gamle venn Tim Palmer hjalp de to med produksjonen av plata.
Foranledningen til
samarbeidet var at de i 2000 møttes for første gang på mange år, i
forbindelse med noen gjøremål relatert til Tears for Fears. De pratet ut
om tingene de hadde vært uenig om, og bestemte seg for å legge de bak
seg. Med årene hadde de også fått ting mer på avstand, og skjønt at
de egentlig likte å arbeide sammen. En stund etter reiste Roland over
Atlanteren for å besøke Curt i Los Angeles hvor han nå bodde, og for å
skrive låter sammen. Også Curts partner Charlton Pettus bidro i denne
prosessen. Og i løpet av seks måneder hadde de skrevet 14 låter, og
spilt dem inn.
Albumutgivelsen ble utsatt flere ganger,
noe som kanskje kan forklare
den labre interessen plata fikk i media da den endelig kom ut. Ellers
hadde rett og slett toget gått for 80-talls heltene Smith og Orzabal.
Selv ikke en comeback-plate etter 15 år fra hverandre klarte å få fart
på platesalget. I Storbritannia fikk de en liten hit med singelen "Closest
Thing to Heaven" som
nådde 40. plass. Mens albumet klarte en 45.plass i hjemlandet, og en 46. plass på amerikanske Billboard. Høsten
2004 dro de ut på turne sammen. Den første siden "Seeds Of Love tour" i
1989/1990. Den startet i U.S.A. før de i april 2005 fortsatte i Irland,
Storbritannia og Frankrike. Den første turneen i U.S.A. var så
suksessrik at de valgte å dra tilbake dit i juli 2005.
Konserten de gjorde på
Parc des Princes i Paris den 18. juni 2005 ble spilt inn og gitt ut som
CDen og DVDen "Secret
World", i 2006.
Platene inneholdt låtene "Secret
world", "Floating down the river"
og "What are we
fighting for?" som
ikke tidligere hadde vært utgitt. Utgivelsene
ble populære blant fansen rundt om, og de viste at Tears
for Fears fortsatt var et godt liveband. Liveplata
"Secret World" fra 2006. I oktober og november
2006 holdt bandet konserter i Nederland og Belgia. Det ble også gitt ut
en dobbel-CD med utgangspunkt i "Songs From The Big Chair", der man i tillegg til de gamle låtene hadde
lagt til 19 andre innspillinger med rariteter og B-sider. Intervju med
bandet og bildebok var også ting fansen som kjøpte platene kunne glede
seg over. I
april 2007 var Curt Smith klar med utgivelsen av det tredje Mayfield albumetm
kalt "Halfway
Pleased". Plata
var nesten ferdig innspilt før han slo seg sammen med Roland og ga ut "Everybody..".
Fra denne innspillingen ble
"Who you are" tatt
med på Tears for Fears' siste plate. Den ble også å finne på "Halfway
pleased". Mest oppmerksomhet fikk den vakre
"Seven on sundays",
som var en duett med den franske sangeren
So.
Til singelen som ble gitt ut ble det laget en smakfull video med So og Curt som kunne gi assoasiasjoner til
"Don't give up" med
Peter Gabriel/Kate Bush.
Videoen til "Seven on sundays" med
Curt Smith og So.
22. desember
2008 opptrådte Tears for Fears sammen under en
"Night of the Proms"-konsert i Tyskland. Med stort publikum i salen, og med fullt orkester
framførte de bl.a. "Sowing the seeds of Love".
Roland og Curt på "Night of the
Proms".
Etter noen rolige år var
Roland og Curt sammen på en scene igjen i 2010, da de var oppvarmingsband for Spandau
Ballet på deres 7 dagers turne til Australia og New Zealand - et
annet 80-talls band som har kommet sammen igjen i retroæraen. Etter
dette dro Tears for Fears ut på en mindre turne alene, i Østen. "Shout"
gikk på 80-tallet til topps i svært mange land, bl.a. U.S.A. Men i
hjemlandet ble det bare 4. plass. I 2010 kunne Roland og Curt glede seg
over at låta omsider gikk til topps i Storbritannia - da i en
coverversjon gjort av Dizzee Rascal og
komikeren James Corden. Rap-utgaven av
"Shout" var også uoffisiell anthem for England under Fotball-VM
2010. 10.
og 12. august 2012 var Tears for Fears tilbake i Østen, da de opptrådte
i
Manila, Filippinene. Inntektene fra konserten ble gitt til
Manila Flood Relief.
Også norske Per
Sørensen opptrådte
disse to dagene. Sørensen var tidligere vokalist i norske Fra
Lippo Lippi som var og er svært populære på Filippinene. Høsten
2012 var Tears for Fears også på besøk i land som U.S.A., Sør-Korea,
Japan, og Brasil. Tears for Fears
i 2012 I mai
2013 kunngjorde Curt at han skrev materiale med tanke på et nytt
Tears For Fears-album, sammen med Roland og
Charlton
Pettus. I oktober 2015
var fortsatt platen ikke ferdig. I stedet kunne folk glede seg over at
Curt og Roland var ute på turne sammen, bl.a. med en sommerturne i USA. Nyutgivelser av "The Hurting" og "Songs From The Big Chair", i 2 CD og 6 CD Deluxe
utgaver, gjorde ventetiden lettere for fansen. I
juli 2016 opptrådte Tears For Fears på Newmarket Nights Festival. Etter det fulgte flere
opptredener, bl.a. med besøk i U.S.A. og Canada. I
2017 fortsatte reisevirksomheten, med konserter i Nord-Amerika, som
oppvarmingsband for Hall
& Oates.
Deretter fulgte besøk i Israel og Brasil. Etter turneen gikk Roland og
Curt i gang med innspillingen det nye Tears For Fears-album, med
arbeidstittelen "The
Tipping Point". I
oktober 2017 gjorde de flere konserter og opptredener på radio. 27.
oktober fikk de æren av å opptre i ærverdige Royal
Albert Hall, til glede
for bandets mange fans som hadde funnet veien til London den
kvelden. Curt
og Roland opptrådte i Royal Albert Hall i oktober 2017. På
samme tid ble "I
Love You But I'm Lost"
gitt ut som første singel fra det nye albumet. Låta var også å finne på
samleplata "Rule
The World - The Greatest Hits"
fra november 2017. I
2018 var Tears For Fears ute på en "Rule
The World Tour"
sammen med 80-talls ikonet Alison
Moyet. Igjen ble det
bekreftet at et nytt album var på vei. Men i 2019 ble både
turnevirksomheten satt på pause og den nye plata utsatt pga. sykdom i
bandet. I februar 2020 fortalte Roland at de jobbet med et nytt album, men
at de ikke forhastet seg. En av låtene på det nye albumet ville være
tittellåta "The
Tipping Point" -
som de hadde framført live i lengre tid allerede. I
februar 2020 var albumet "Songs From The Big Chair" tema for
BBC-serien "Classical
Albums". Episoden
ble også vist på NRK en fredag kveld i juni samme år. På det
tidspunktet hadde albumet passert 20 millioner eksemplarer, som et av de
mest solgte albumene noensinne.
Roland
og Curt på BBC TV (og NRK) i 2020, der de pratet om albumet "Songs
From The Big Chair". I
tillegg til Roland og Curt var det flere musikkjournalister og musikere
som pratet om betydningen av plata og hvilke kvaliteter den hadde. Bl.a.
den fine blandingen av hitlåter og mer komplekse ting slik som "The
Working Hour" og "Broken". Selv om Roland ikke lenger er
like glad i alle låtene på albumet, er han veldig stolt av plata som
helhet. Og både han og Curt føler at de har gitt et viktig bidrag til
musikkhistorien.
|